A Bolt nyitva: Hétköznap 12 -19 -ig, Szombaton 10 -18 -ig Címe: 1067 Budapest Szondi u. 18/a.
A játék: Angol nyelvű
Játékosszám: 2-5 játékos
A legjobb: 4 játékossal
Játékidő: 60 perc
Ajánlott: 12 éves kortól
Szerzők: Peter Lee, Rodney Thompson
Kiadó: Wizards of the Coast
Kiadás éve: 2012
Sorozat: Lords of Waterdeep játékok
Vízmélyvára Faerűn egyik nagyvárosa, melyben az intrika, a politika és a hatalomra való törekvés az élet minden területén jelen van. A várost titkos ügynökök segítségével próbálják irányítani és sosem tudni, ki is áll a háttérben. Te meg tudod szilárdítani a hatalmad és képes leszel átvenni az irányítást? Most kiderül!
A Lords of Waterdeep társasjátékban mindegyikőtök egy-egy titokzatos Lord bőrébe bújik, aki ügynökei elhelyezésével épületeket foglal el, küldetéseket hajt végre, pénzt szerez az ármánykodáshoz. A cél a legtöbb győzelmi pont összegyűjtése és így a város megnyerése.
A játék nyolc fordulón át tart. A fordulók további körökre oszlanak. Minden játékos a saját körében elhelyez egy ügynököt a város valamely területére és azonnal végrehajtja a hatását. Fontos, hogy a legtöbb területre csak egyetlen játékos helyezhet figurát, így jól át kell gondolni, hogy mikor és hova pakoltok. Akkor ér véget az adott forduló, mikor minden játékos elhelyezte az összes figuráját. Hogy hány figurával kezditek a játékot, a játékosok számától függ.
Ügynök elhelyezése után lehetőség van egy küldetés megoldására. Ehhez pénzt és kalandozókat kell „elkölteni”, cserébe viszont győzelmi pontokat, kincseket vagy egyéb hosszú távú jutalmat kaptok.
A város épületei többnyire aranyat és felbérelhető kalandozókat adnak. Aurora boltjában az Elfeledett Tartományok mindenféle áruja kapható, a Feketebot Tornyából varázslók csatlakozhatnak a Lord embereihez, míg a Vigyorgó Oroszlán Fogadójában tolvajokkal futhat össze az ember. A város másik fogadójában nem csupán pénzhez juthatsz, de küldetéseket is elvállalhatsz. Másik érdekesebb terület a kikötő, ahol úgy nevezett intrika kártyákat lehet játékba hozni.
Minden játékban ugyanazok az épületek találhatóak a városban, viszont ahogy halad a játszma, lehetőség van három új épület felhelyezésére. Huszonnégy változatos épület közül lehet választani, így a legtöbb játékban más és más fog felkerülni a táblára. A fejlesztett épületek jóval nagyobb előnyt biztosítanak. Sőt, nem csak a használó ügynök ura kap jutalmat, hanem a felépítő játékos, így érdemes minél több épületet felhúzni.
A küldetések a játék egyik leglényegesebb eleme. Mindenki kap kettőt, amihez továbbiakat tud elvállalni a fogadóban. Öt különböző típusú feladat vár a játékosokra, melyeket jól kell megválogatni, mert minden Lord két-két különböző típus elvégzésekor plusz pontokat kap. A típusok általában meghatározzák, hogy mire is lesz szükség a végrehajtáshoz. Például a misztikus feladatok varázslókat igényelnek, míg a kereskedelmi tevékenységek főleg aranyat. A szükséges erőforrások felhasználásával teljesíthetitek a saját küldetéseitek, így hozzájuthattok a jutalomhoz.
Némely küldetéssel hátráltatni tudjátok ellenfeleitek. A kötelező küldetéseket nem magatoknak kell megtartanotok, hanem valamely ellenlábasotoknak kell odaadnotok. Amíg nem végezte el ezt a küldetést – amely általában ritkán kifizetődő -, nem vállalhat el más feladatot.
A játék mások fontos része az intrika kártyák kijátszása. Ehhez a kikötőbe kell küldened embered. Fontos, hogy a kikötőben egyszerre három ügynök is tevékenykedhet! Ha sikerült megszerezned egy helyet a területen, kijátszhatsz a kezedből egy lapot.
A kártyák három típusba tartozhatnak: támadás, haszon vagy kötelező küldetés. A támadás kártyákkal valamelyik ellenfelednek okozhatsz kárt, például elpusztíthatod egyik papját. A haszon kártyákkal általában magadhoz vehetsz a készletből nyersanyagokat, néha másokon is segítve. A kötelező küldetésről már esett szó korábban.
Ezek a kártyák rendkívül hasznosak, hisz’ érdekesebbé teszik a játékmenetet, segíthet a felzárkózásban vagy éppen a vezető játékost tudjátok akadályozni. Másik előnye ennek az akciónak, hogy a forduló végén áthelyezhetitek ügynökeiteket más területekre, így több akciót tudtok végrehajtani.
A nyolcadik forduló végén következik a végső pontozás. Minden megmaradt kalandozód és aranyad után kapsz pontokat, valamint a Lordod egyedi jellemzői alapján is haladhatsz előre a pontozósávon, amin már feljegyezted a játék közben megkaparintott pontokat. Aki a legtöbb győzelmi ponttal fejezi be a játékot, az Vízmélyvára új uralkodója.
Egy nagy játéktábla, öt kisebb játéktábla a játékosoknak, 100 kalandozó bábu (papok, harcosok, varázslók és tolvajok), 33 fakellék (elsőjátékos jelzője, ügynökök, pontjelzők, stb.), 121 kártya (11 Lord, 50 intrika és 60 küldetés), 170 jelző (épületek, arany és győzelmi pontok).
A Lords of Waterdeep egy nagyszerű „munkáselhelyezős” játék. A szabályok egyszerűek, a kivitelezés elsőrangú, a hangulat tökéletes!
A szabályokat elég egyszer átfutni, minden egyértelmű, a szimbólumok és leírások sokat segítenek. Könnyű megtanítani másoknak, így hamar neki lehet állni a játéknak.
A minőség és grafika pazar. Mindenhol szép, színes képeket találunk, valamint a kártyákon a színesítő szöveget tökéletesen illenek a világ hangulatához és könnyű beleélni magunkat. A küldetések változatossága és egyedisége, valamint a kibontakozó történet csak erősíti ezt a képzetet.
A játékban sok a választható lehetőség, de nem vesznek el a játékosok. Könnyen átlátható és általában nincs nagyon rossz választás. Az akciók kiegyensúlyozottak.
A játékot bátran tudom ajánlani mindazoknak, akik szeretik a „munkáselhelyezős” játékokat (pl. Caylus), szeretik a fantasy-t, esetleg ismerik az Elfeledett Tartományok világát. Biztosan nem fogtok csalódni!
A városnak uralkodóra van szüksége. Készülj föl a harcokra!
Imádom a dobozt! :) Muszáj volt ezzel kezdeni, mert tényleg, nézzétek meg azt a kis képet ott az oldalon: mindennek megvan a helye, funkcionális, rendezett, példaértékűen szép (az FFG tanulhatna!).
Maga a játék egy jól működő, pont elég hosszú, és pont elég összetett, bevezető szintű munkáselhelyezős játék. A tematika kb. semmit nem jelent, bár el lehet olvasgatni a hangulatot fokozó kis leírásokat, és a kártyákba is ha nagyon akarjuk, beleláthatjuk a küldetéseket, de ne legyenek illúzióink: ez egy tipikus, kockákat tologatós, pakolászós játék. Ami nem jelenti azt, hogy ne lenne jó, sőt! Tök jól be lehet vele vezetni kezdő játékosokat is akár, bár valamennyi nyelvtudás nem árt hozzá (mondjuk nem is létszükséglet, mert nem muszáj intrika-kártyákat húzni, és akkor nem okoz ez problémát).
Két játékossal is kiválóan működik, szépen skálázza magát a játékosok számától függően. A kártyák és a tartozékok szépek, a tábla viszont lehetne kicsit érdekesebb, élettel telibb.
Semmi rendkívüli, semmi extra, de egyszerűen jó érzés játszani vele. :)
(1-10 között)
előkészület: 7
tanulhatóság: 7
játékos spektrum: 7
interakció: 6
játékmenet: 10
megjelenés: 10
hangulat: 10
ár/érték: 8
szavatosság: 7
átlag: 8.0
személyes összkép: 9
Pozitívumok: gyönyörű játék; erős fantasy hangulat; érdekes elegáns játékmenet; ha valakit nem riaszt a fantasy, szinte bárkivel játszható
Negatívum: kevés igazi interakció; angoltudás miatt szűkebb a játékos-kör
Nagyon sokáig a közös "wishlistünkön" volt a játék a menyasszonyommal, végül a megvásárlása mellett döntöttünk, és milyen jól tettük!
A játékot szerintem a létező legegyszerűbb munkáslehelyezős mechanizmus hajtja: helyezd le a mukásaidat (itt ügynököknek hívják őket) Waterdeep különböző helyszíneire, ily módon gyűjts nyersanyagokat (avagy a fakockák által megtestesített kalandorokat, illetve pénzt, küldetéseket vagy az interakcióra lehetőséget adó Intrika kártyákat), hajts végre különböző akciókat (pl. küldetéskártya húzása, intrika kártya kijátszása, épület megépítése) és a küldetéskártyákon levő feltételeket teljesítve gyűjts minél több pontot (vagy szerezz más előnyöket). Az épületek megépítése garantálja, hogy minél változatosabb lehetőségek közül lehessen választani.
A játék tartozékai gyönyörűek, én a fakockákat sem bánom (próbáljuk őket játék közben harcosnak, zsiványnak stb. szólatítani), nekünk így is megvan a hangulat. Egyetlen dolog nem tetszett: az inzertbe sokminden beleszorul (pl.: a játéktábla feszül benne és könnyen sérül így, néhány token szintén nem fér bele a kialakított rekeszekbe).
Ha nem gond az angol nyelv, és egy könnyedebb erőforrásgazdálkodós játékra vágytok, akkor ezt érdemes kipróbálni. Ketten is nagyon jól működik!
Ez volt életem első igazán munkáslehelyezős társasjátéka, és remek vétel volt pont ezért, mert mind a külcsín, mind a belbecs azonnal lehengerelt (a doboz tényleg gyönyörű). A játékot mint előttem is írták egy elég egyszerű motor hajtja, a kezdőknek ezért elég tiszta lesz minden már a szabály magyarázatnál is. A plusz épületek, intrika kártyák meg kicsit csak megfűszerezik az egészet. Sok interakció nincs a játékosok közt, max annyi, hogy sokszor hallani szitkozódás, hogy "azt én akartam", de csak pár intrika kártya van amivel igazán lehet gátolni a másikat, és több is van amivel inkább szövetségesre találhatunk. Minimális angol tudás kell a játékhoz, de nem jelentős, és ha van egy-egy bonyolultabb intrika kártya is, azzal nem árt az ember ha megbeszéljük mit is csinál játék közben. A játék eléggé ki van egyensúlyozva eddig mindig 2-10 ponton múlt ki győzött, és játék közben max sejtései vannak az embernek ki is vezet. Már az első játék után tudtam, hogy kell a kiegészítő, mert ez sokáig kedvenc lesz mind a tematika, mind a játékélmény miatt.