Belegondoltál már abba, hogy vajon honnan kerülnek azok a rémséges szörnyetegek a földalatti labirintusokba? Mégis hogyan lesznek belőlük egy barlangrendszer őrzői? Kik nevelik fel őket? Nah és mivel tengetik mindennapjaikat az impek? Most választ kapsz ezekre a kérdésekre!
Megnyílik az üzlet
Ebben a társasjátékban egy imp családot fogsz irányítani, akik eldöntik, hogy „állatkereskedést” nyitnak. Persze nem szabad kiskutyákra és papagájokra gondolni! Egy vérbeli fantasy világban az impek sárkányokat, küklopszokat, pókokat és még ezernyi mást árulnak az efféle üzletekben. A feladatod, hogy hírnevet szerezz boltodnak a szörnyek felnevelésével, versenyek megnyerésével és persze azzal, hogy sikeresen eladod őket. Természetesen nem csak te foglalkozol ezzel: egyszerre több új üzlet is megnyílt, így versenyezni kell a legjobb vevőkért.
A játék öt vagy hat körig tart a játékosok számától függően. Minden körben ki kell adnod az utasításokat impjeidnek, gondoznod kell állataid, részt kell venned a versenyeken, valamint el is adhatod az egyik „kisállatod”. Nah de hogy is működik mindez?
A játékmenet
A játékban három különböző táblán folynak az események: Progress board, Player board, Central board.
A Progress board mutatja, hogy hol is tartotok a játékban. Egy játszma öt vagy hat körig tart a játékosok számától függően. Ezen a táblán tudjátok követni, hogy hányadik körnél jártok, valamint a közelgő eseményekről is itt kaptok információt.
Minden játékos rendelkezik egy saját Player boarddal. Ezen szerepel a játékos üzlete. Itt élnek az impek, innen mennek dolgozni. Itt tárolod az élelmiszert, a varázstárgyakat, az aranyat. Ezen kívül egy másik táblán kapnak helyet a ketreceid, melyekben az állataid fognak élni. Kezdetben egy egyszerű ketreccel rendelkezel, de a később akár négy lakóhelyet is beszerezhetsz, sőt! Többféle kiegészítőt is vásárolhatsz hozzájuk!
A Central board a közös tér. Itt található minden, amire szükséged lesz az állatkereskedésedhez! Új ketrecek, kiegészítők, élelmiszer, a versenyek helyszíne, az összes kis jelző, a pontozósáv és persze a kisállatok. Impjeid ezen a táblán fognak dolgozni neked.
Minden kör hat különböző fázisból áll: Setup, Shopping, Need cards, Showing off, Business, Aging.
Az előkészítés (Setup) során felkészültök az előttetek álló feladatokra. Kaptok egy kis pénzbeli támogatást a távoli rokonoktól, információt kaptok a közelgő kiállításról és vevőről, valamint új eszközöket, élelmet, állatokat helyeztek el a központi táblán.
A vásárlás fázisa (Shopping) az egyik leglényegesebb rész: le kell csapnod a legfontosabb cuccokra, mielőtt a többi üzlet impjei elvinnék azokat. A piac nem tud kiszolgálni mindenkit, csak a leggyorsabb (és legpénzesebb) impeknek jut áru.
Első teendő az impcsapatok megszervezése. Titokban kisebb osztagokba kell rendelned munkásaid, akik együtt járják körbe a piacot. Miután minden játékos összeállította bandáit, felfeditek őket. Mindig a legnagyobb impcsapat kerül fel a központi táblára.
A tábla számos áruval, lehetőséggel szolgál.
Az élelmiszerre minden állatnak szüksége van. Növényt és húst is kapsz a piacon, melyek más-más szörnyeknek lesznek jók.
Beszerezhetsz mágikus tárgyakat is. Varázskönyvek, kristálygömb, páncél, mágikus ásó… Ezekből mindig kettő van a táblán. Csak egyetlen impcsapat választhatja a varázstárgyakat, akiknek gazdája mindkettőt megkapja.
Hazavihetsz egy új ketrecet vagy egy kiegészítő építményt is. Ha egynél több állatot szeretnél befogadni, szükséged lesz rájuk.
Állatot is a piacon szerezhetsz. Ők a játék főszereplői, nélkülük nincs jól menő üzlet. Értük mindig fizetned kell legalább egy aranyat.
Lehetőség van a távoli rokonok segítségét kérni. Ehhez el kell intézned a papírjaikat, csak ezután fognak tudni neked dolgozni, akkor is csak egyetlen körig.
Néha előfordul, hogy megpróbál elszökni valamelyik állat. Ha ilyenkor megállítod, impjeid megsérülhetnek és kórházba kerülnek. Nem kell komoly sérülésre gondolni. Egyszerűen inkább a kórházban fekszenek, minthogy dolgoznának. Amíg nem mész el értük magad, nem fognak munkába állni.
A versenyek, kiállítás lebonyolításához szükség van független bírákra. Impjeid jelentkezhetnek zsűritagnak, így valószínűleg jobb eredményt érhetsz majd el a megmérettetéseket. Persze ez nem minősül csalásnak.
Az utolsó helyszín, ahol akciót hajthatsz végre, az a pódium. Ha sikerül időpontot kérni és megszerezni magadnak, állatod sokkal nagyobb hírnévhez juttathat, amennyiben itt adod el.
Mint látható, rengeteg lehetőség közül választhattok!
A szükségletek (Need cards) szakaszában gondját kell viselned állataidnak.
Mindegyik lénynek más-más igényei vannak. Valamelyik többet eszik, az egyik agresszívebb, a másik varázsolgatni szokott és így tovább.
Négy különböző színű pakli tartalmazza az igényeket. Fel kell húznod annyi lapot, amennyit ki kell majd játszanod állataid mellé. A lényeken szerepel, hogy milyen színű kártyákat kell kijátszani hozzájuk. Nehéz felkészülni, hogy mire lesz szükséged, de a kártyák színeiből lehet következtetni: a zöld többnyire éhséget jelent, a piros dühöt, a lila varázslatot, a sárga pedig játékot. Persze előfordul, hogy néha mást húzunk fel a pakliból, például betegséget.
A bemutatás (Showing off) fázisában kiderül, hogy mennyire taktikáztál jól ebben a körben. Első teendő az állataid ellátása.
Az éhséget ki kell elégíteni. Amennyi éhség kártyát lehelyeztél, annyi élelmet kell elköltened. Ha nem tudod megetetni állatodat, rá kell helyezned egy szenvedésjelzőt. Ez csökkenti a szörny eladási árát.
A ketrecet összepiszkíthatja a szörny. Impjeiddel ki kell majd takarítanod a karámot.
Sok állat igényli a szeretetet, játékot, ami ha elmarad, szenvedni fognak. Hogy megkíméld állataid ettől, impeket kell megkérned arra, hogy játszanak az állatokkal.
Nem minden szörny békés jószág, sőt! Ha túl sok dühkártyát helyeztél le, a kerítés nem tudja megállítani az állatod a szökéstől: impjeiddel kell felvenned a harcot vele, különben elveszíted őt.
Néhány szörnyecske ismeri a mágiát. Őket érdemes anti-mágikus ketrecekbe tenned, mert ha nem teszed, először csak mutálódnak (így veszítenek az értékükből), második alkalommal viszont elvesznek egy másik dimenzióba. Aggódnod nem kell, néha küld majd képeslapot!
A betegségek veszélyesek. Állataid könnyen odaveszhetnek, ha nem figyelsz a tisztaságra és a fertőzésekre!
A második körtől kezdve minden körben sor kerül egy kiállításra (exhibition). Ezek a kiállítások elég változatosak: az egyszerű állatviadaltól az evőversenyen át a mágikus bemutatóig előfordulhat bármi! Sok ponthoz juthatsz, ha a te állatod szerepel a legjobban ezeken a kihívásokon.
A fázis utolsó lépése a pontlevonás az elvesztett állatok után. Remélhetőleg erre nem lesz senkinek sem szüksége…
A kazamata tulajdonosok (avagy a kedves vásárlók) az üzlet (Business) szakaszban, a harmadik körtől kezdve látogatják sorra a boltokat. Mind-mind más szempontok alapján keresi leendő háziállatát: a boszorkánymester egy mágikus famulust keres, a labirintus ura egy vérengző vadállatot szeretne, míg nagymamája inkább egy kis bundás állatkának örülne. Az igények mindig mások. Ha sikerül kielégíteni ezeket, az állat elkel és szép mennyiségű aranyhoz és hírnévhez juthatsz.
Ebben a fázisban még sor kerül az üzletben maradt impek munkájára: kitakarítják a ketreceket, valamint kereshetnek egy kevés pénzt is.
Az utolsó teendő az öregedés (Aging) rendezése. Az állatok megnőnek, így nagyobb igényeik lesznek, viszont jobb áron lehet továbbadni őket. Az élelem minősége romlik, esetleg teljesen használhatatlanná is válhat. Végül az impek hazatérnek és felkészülnek a következő munkanapra.
Kezdődhet a következő kör.
A végső pontozás a következőképpen zajlik: két kiállítás történik (egy az üzlet felszereltségét méri, a másik az állatok állapotát). Itt mindent bele kell adnotok a pontokért! Aki a legtöbb pontot gyűjtötte össze, annak az üzletnek a legnagyobb a hírneve és így ennek az üzletnek a tulajdonosa nyerte a játékot.
Végszó
Mint Vlaada Chvátil minden eddigi játéka, ez is zseniális lett! A játék témája, a világ hangulata, a szörnyecskék történetei, külsejük mind-mind fantasztikus lett. A szabályrendszer eléggé összetett, így az első néhány alkalommal biztosan lapozgatni kell a szabálykönyvet. Igaz, ezt a szabálykönyvet öröm olvasni! Az apró kis utalások, viccek nagyon ott vannak: például Cthulhie neve is árulkodó, de a háttértörténete, miszerint az impek elrontották a Kimondhatatlan Rém megidézésére létrehozott varázslatot, ez az állat jelent meg a szobában…
Az illusztrációkban is fellelhető ez a humor, ahogy a Dungeon Lords is sok helyen épített rá. Méltó párja ez a játék mind hangulat, mind téma, mind játékélmény szempontjából.
A játékot bátran ajánlom a humoros fantasy-t kedvelőinek, azoknak, akiket nem riasztanak el az összetettebb szabályok és azoknak is, akik ismerik a készítők korábbi játékait. Nem fogtok csalódni!
Hivatalos oldal
Szabálykönyv