Róma és Karthágó. Az ókor néhány nagyobb háborújának két résztvevője. A pun háborúk jelentősége nem kérdéses. Mindkét fél bevetette a kor legjobb, legnagyobb seregeit a másik ellen, felvonultatva még a hatalmas afrikai elefántokat is! Most itt a lehetőség, hogy részese légy és újrajátszd a nagy ütközeteket az asztalodon. Készen állsz felölteni a páncélt és kardot ragadni?
Harcias ókor
A Command and Colors sorozat ezen része az ókori és kora középkori háborúkat eleveníti fel. Az alapdoboz a pun háborúk csatáit tartalmazza, de ezen kívül számos kiegészítő megjelent már, például a görögökre vagy a római polgárháborúra koncentrálva.
A játékot két fő játszhatja: egyikőtök Hannibál seregeit irányítja, míg a másik játékos
Róma hadának parancsol. A harcok az egészen apró összetűzésektől kezdve az igazi gigászi, ostromfegyverekkel és elefántokkal vívott csatákig terjednek. A szabály erőssége, hogy bármilyen léptékű ütközet megvalósítható vele mindenféle bonyolult szabály nélkül.
Vívjuk meg a háborút
Az első lépés az ütközet kiválasztása. A mellékelt füzetben tizenöt csata szerepel, könnyebbek-nehezebbek, kisebbek-nagyobbak. A megfelelő kiválasztása után az ábra alapján el kell készíteni a terepet: középre kerül a játéktábla, amelyre felkerülnek a különböző terepek mezői, majd a két hadsereg katonái. A parancsnoki kártyákat meg kell keverni, majd ki kell osztani annyit, amennyi az adott harcban jár. A maradék pakli az asztalra kerül, a későbbiekben innen kell majd húzni további kártyákat. A küldetés átolvasása, speciális győzelmi feltételek megértése után az első játékoson a sor, hogy megkezdje a támadást.
A játék addig tart, amíg valamelyik fél össze nem gyűjti a győzelemhez szükséges pontokat. Pont az ellenséges egységek megsemmisítéséért és előre meghatározott mezők elfoglalásáért jár.
Egy kör a következő szakaszokból áll: parancsnoki kártya kijátszása, egységek utasítása, mozgás, harc, végül pedig egy új kártya felhúzása a pakliból.
A parancsnoki kártyák többségével utasíthatod néhány egységedet a harctér egy bizonyos részén (pl. baloldalon két egységet). Néhány kártyával nem oldalak szerint parancsolhatsz, hanem az egységek típusa alapján (pl. nehézlovasság). Lehetőség van a sereg vezetőinek az utasítására is, ami sok esetben eldöntheti az ütközetet, mert nem csak a vezető mozoghat, hanem a hozzá közellévő katonai egységek is. A kártyák utolsó típusa a taktikai lapok. Ezek a lapok sokszor olyan lehetőséget adnak, amiket máshogy nem lehet elérni az alapvető szabályok miatt (pl. lovasroham vagy az íjászok kétszer támadhatnak).
Az egységek utasításának fázisában kell kiválasztanod, hogy az előbb kijátszott kártyád melyik egységekre vonatkozik. Csak ezek után kezdőik a tényleges cselekvés.
A mozgás fázisban a kiválasztott egységek mozoghatnak. Hogy milyen egység mennyit mozoghat, függ attól, hogy gyalogos vagy lovas, illetve hogy a későbbiekben akarsz-e támadni vele. A gyalogság általában két mezőt léphet, a lovasság akár négyet is. Amennyiben nem akarsz többet mozogni, jöhet a következő fázis.
A harcban megkülönböztetünk távolsági harcot és közelharcot. Csak azok az egységek kezdeményezhetnek harcot, akiket az előzőekben kijelöltél a kártyád segítségével. Fontos, hogy egy egység csakis egy támadást indíthat.
A távolsági támadáshoz figyelembe kell venni a lőtávolságot, a rálátást és azt, hogy nem lehet szomszédos mezőre lőni. Ha a támadást végre lehet hajtani, ellenőrizni kell a terepviszonyokat: néhány terep akadályozza a támadást. Amennyiben a támadó mozgott egy kockával dobhat, egyéb esetben kettővel. A kockákon szereplő szimbólumok közül a célpontnak megfelelőt kell dobni a sebzéshez. Zászló esetén a védő megfutamodik és el kell lépnie a mezőről.
A közelharc is hasonlóan működik. Itt nincs rálátás vagy távolság, kizárólag szomszédos mezőre lehet támadni. Hogy mennyi kockával, az a támadó egységtől és a terepviszonyoktól függ. Minél erősebb a támadó, annál többel dobhat. Amennyiben a védő fél túlélte a támadást és nem menekült el, lehetősége van visszaütni.
A támadások levezénylése után fel kell húzni egy új lapot, majd a kör véget ért, a másik játékoson a sor.
Hadurak
A csaták menetét könnyen befolyásolhatják a megfelelő vezetők. Ők nem csupán erős katonák, hanem igazi hadurak, akik más egységekhez csatlakozhatnak. Ez több előnnyel is jár. Az egység több sebzést képes bevinni, kevésbé hátrál meg, egy kártyával a vezetőhöz közeli katonákat is mozgósíthatjuk. Vigyázz, mert egyik ember sem legyőzhetetlen: ha nem figyelsz eléggé a vezetőidre, ők is eleshetnek a csatában!
Mit tartalmaz a doboz?
Egy táblát a harcmezőnek, 45 kétoldalas mezőt különféle terepviszonyokkal, 60 kártyát, hét dobókockát, két referenciakártyát, egy szabálykönyvet és egy füzetet tizenöt csatával. Ezeken kívül 345 kisebb-nagyobb négyzet és téglalap alakú tömb, amik a katonákat jelképezik. Ezekre még fel kell ragasztani a különböző egységek képét. Időigényes feladat, viszont így remekül megtanulható, hogy melyik-melyik egység a játékban.
A játék nem tartozik a legszebbek közé, de a célnak megfelel: átlátható, felismerhető, használható. Nem fogjuk azt érezni, hogy kevés lenne a szín vagy éppen az illusztrációk minősége.
A játék értékelése
A Command and Colors: Ancients egy remek játék. Az alapszabályok nagyon egyszerűek, az összetettebb részek pedig fokozatosan jönnek elő. Mire eljuttok a nagyobb, többféle katonát felvonultató ütközetekhez, már mindent ismerni fogtok.
A játék kétszemélyes, így nagyobb társaságoknak nem a legjobb játék, viszont kétfős háborús játékok terén erősen ajánlott kipróbálni. Egy-egy küldetés lejátszása nem tart tovább egy óránál, így könnyen lejátszható több is. Érdemes a csatákat egymás után kétszer is lejátszani más-más oldalon állva. Ez azért is javallott, mert nem minden harc kiegyensúlyozott.
Mint ahogy korábban már említettem, az alapjátékhoz megjelent több kiegészítő is, amivel a játék „élettartama” garantált.
Hivatalos honlap
Szabálykönyv