A Bolt nyitva: Hétköznap 12 -19 -ig, Szombaton 10 -18 -ig Címe: 1067 Budapest Szondi u. 18/a.
A játék: Nyelvfüggetlen
Játékosszám: 1-4 játékos
A legjobb: 4 játékossal
Játékidő: 60 perc
Ajánlott: 12 éves kortól
Szálljatok közösen harcba és védjétek meg a falut a megszálló kísértetek ellen!
Ebben a kooperatív játékban taoista papokat irányítva kell felvennetek a harcot számos kísértettel, szellemmel és zombival, majd legyőznötök Wu-Feng inkarnációját, ezzel örök békét hozva a falura. A kísértetek folyamatos kísértés és átkozódás mellett igyekeznek Wu-Feng hamvait összeszedni a falu temetőjéből és ezzel újra életre kelteni őt. Ezt kell nektek megakadályozni.
Csak közös erővel győzhettek!
A játék 4 nehézségi fokon játszható: kezdő, haladó, rémálom és pokol. Mindegyik nehézségi szint 4 játékosra optimalizált, kevesebb játékos esetén külön szabályok lépnek életbe. Bármelyik változatot is választjátok, azt csakis szoros együttműködéssel és egymás segítésével nyerhetitek meg. Ez a játék alapmechanizmusa.
A játék kezdete:
Miután véletlenszerűen összeállítottuk a játéktáblánkat és a tokeneket és a figurákat a helyükre tettük, nekiláthatunk a falu védelmének. Kezdetben a falu még békés, nincs egy szellem sem. A szerzeteseknek kevés idejük van, hogy a falu lakóinak segítségét kérjék valamint felkészüljenek a támadásokra. A kísértetek elsősorban a falut támadják, s ezzel hátráltatják a szerzeteseket is.
Használd képességed és segítsd társaidat!
Minden szerzetesnek saját képessége, segítsége (füstölő, csengő, tükör, rizs) és ereje (Chí-jelző) van. Ezeket kihasználva és együttműködve védelmezik a falut. A kísérteteket jellemzi színük (sárga, piros, kék, zöld, fekete) és erejük (mellyel megegyező értéket kell elérnie a vele harcoló szerzetesnek, hogy legyőzze). Ezenfelül eseményhez kapcsolódó tulajdonságuk is van, amely a kártya alján olvasható le. Bal oldalon látszik mi történik, mikor a kísértet játékba kerül, jobb oldalon pedig az a hatás, mely elűzésekor lép érvénybe. A középső esemény minden körben aktiválódik és kellően idegesítő tud lenni, ezektől érdemes a leghamarabb megszabadulni, vagy le se rakni őket.
Játék saját magunk ellen?!
Egy játékos köre két, ellentétes fázisból áll.
Az első a Jin-fázis amely a játékot erősíti, ilyenkor a kísérteteket irányítjuk.
Először ránézünk a játékos táblájára és aktiváljuk a rajta lévő kísérteteket (kártyákat) - vagyis a középső mezőt a lap alján. Ha a szellem kísértő tulajdonságú, akkor lerakásakor egy fekete figurát is lehelyeztünk vele, aki minden körben közelebb kerül a faluhoz. Lehet kínzó kísértet, aki minden körben átkozódik (dobni kell az átok kockával). A második lépés, hogy megnézzük van-e még hely a táblánkon. Ha nincs, az aktív szerzetes veszít egy Chí-t és a Jang-fázissal folytatjuk. Ha még van hely, következik a harmadik lépés, a kísértet érkezése (húzunk egy kísértet lapot és lehelyezzük színnek megfelelően, vagy ahol hely van).
Ezt követi a második, Jang-fázis, amelyben a szerzeteseket irányítva felvesszük a harcot az imént erősített kísértetekkel szemben. Ebben a fázisban használhatják a képességeiket és a Jin-Jang jelzőiket a szerzetesek.
Először mozoghatunk (bármilyen irányban léphetünk egyet), ha akarunk. Második lépésként két dolgot tehetünk:
a, segítséget kérünk egy falulakótól - minden lap a faluban különböző helyszíneket ábrázol (pl. teaház, Buddhista templom, temető stb.), ahol a falulakók segítségét kérhetjük, ha meglátogatjuk őket.
b, megkíséreljük kísértetek elűzését - ehhez a megtámadandó kísértet előtt lévő lapkára kell állnunk és megtámadni (alapesetben 3 kockával dobni). A szelleműzés akkor sikeres, ha erejének megfelelő számú, és színének megfelelő színű erőt gyűjtünk össze. Ez származhat a dobókocka színéből vagy taojelzőkből.
Harmadik lépésként a szerzetesek csapdákat állíthatnak - Buddha figurák lehelyezésével táblájukra.
Meghaltam, de továbbra is segítelek - ha te is segítesz, feltámadok!
Az a szerzetes, aki az összes Chí-jét elveszti meghal és a temetőbe kerül. Azonban a szerzetes halálával még nem ér véget a játék az őt irányító játékos számára, ugyanis tanácsaival (a túlvilágról is) segítheti társait, akik a temetőben akár fel is támaszthatják.
Fogytán az időd!
A játékban érdemes előre tervezni, mert ha nem tesszük, igen hamar el fognak lepni bennünket és a falut a kísértetek. Ahhoz, hogy ezt elkerüljük érdemes biztosra menni és a kockadobások számát minimálisra csökkenteni, mert egy-egy eredménytelen harccal értékes köröket veszíthetünk. Ehhez jól ki kell ismerni segítőinket és egymás képességeit. Ha egy kísértő szellem (figura) megközelíti a táblával szomszédos falulapot, az kísértetjárttá válik (lefordul a lap) és innentől kezdve ott nem lesz senki, aki segítsen nekünk.
Ha túl sok kísértet járkál a faluban, akkor elég erőt gyűjtenek ahhoz, hogy Wu-Feng inkarnációja megjelenjen. A játékot akkor nyerjük meg, ha az inkarnációt legyőzzük (amit sokkal nehezebb, mint bármelyik másik szellemet) és a harcot túl is éljük (marad életben valaki, illetve nincs túl sok kísértett járta lapkánk).
Kísértettörténetünk alkotó elemei:
- 4 játékostábla
- 9 falulap
- 3 fehér taokocka
- 1 szürke taokocka
- 1 átokkocka
- 55 kísértetkártya (kék)
- 10 Wu-Feng inkarnációkártya (vörös)
- 20 taojelző
- 20 Chí-jelző
- 4 szerzetes
- 4 Jin-Jang jelző
- 8 kísértetfigura
- 2 buddha
- 1 hatástalan-tao jelző (3 részből áll)
- 1 gyengítő mantra jelző (tekercs)
- 4 tagadásjelző
- 3 semleges képesség jelző
- játékszabály (angol, német, francia)
- 1-1 segédlet a kísértetek és a faluk leírásával
- 1 pontozólap
Negatívumok:
A négy játékostáblát 1-1 ponton össze lehet volna rögzíteni, egy fix keretet adva a falulapkáknak. Ezen kívül rossz, hogy színekként hivatkoznak a papokra (piros, zöld, kék, sárga) - találjunk ki nekik neveket, így könnyebb lesz követni a játékot. A doboz kivitelezése nagyon hangulatos, de egy picit feloszthatták volna az elemek praktikusabb tárolásának érdekében.
Az interneten található magyar játékszabály több helyen is pontatlanul fordított és nehezen követhető.
Pozitívumok:
A játék minőségi összetevőkből áll. A táblák, a lapkák és a különböző jelzők is erős, kellemes tapintású kartonból vannak. A kísértetkártyák szintén jó minőségűek, kellően vastagok. Mind a kártyák, mind a játékostáblák felépítésére jellemző a jó átláthatóság, ötletes elrendezés.
A játék igen változatos és izgalmas - köszönhetően a véletlenszerűen felépített falunak és a kísértetek mindig más sorrendű megjelenésének.
Mindenképp kiemelendő a játék nyelvfüggetlensége, bár a dobozban nincs magyar játékszabály, de ez az interneten megtalálható.
Kinek ajánljuk?
Erősen kooperatív jellegéből adódóan, ajánljuk azoknak, akik szeretik az együttműködésre sarkalló játékokat, szeretnek előre tervezni, gondolkodni és nem adják fel több kudarc után sem. Szinte biztos, hogy az első néhány menetet - amíg megtanuljátok a szerzetesek és a falusegítők képességeit, megjegyzitek a játékmenetet, rájöttök a stratégiára - el fogjátok veszíteni.
Élvezetes játék lehet olyanoknak is, akik kihívásokkal teli és sok kitartást igénylő játékot keresnek.
A játékot több Golden Geek díjra is jelölték 2009-ben.
Kiegészítők:
A játékhoz számos kiegészítő is megjelent, alább találhatjátok leírásukat a BGG-n:
Nálunk is megjelent kiegészítő: Ghost Stories: White Moon és a Black Secret
A magyar szabályt ide kattintva tekintheted meg!
Ismertető a játékról angol nyelven: https://boardgamegeek.com/video/587/ghost-stories/video-review-ghost-stories
Több részes oktató videó angol nyelven: https://boardgamegeek.com/video/2036/ghost-stories/ghost-stories-tutorialreview-part-1
Gyors és kreatív játék. Sajnos a kockadobásnak nagyon nagy szerepe van a játékban....2-3 rossz dobás akár az egész játék bukását okozhatja. Mindezek ellenére nagyon kellemes kikapcsolódás, csak azért 4/5 mert a szerencse hatalmas szerepet kap a játékban.
tény, hogy a kockáknak nagy szerepe van, de egy sima lépegetős társasnál nem? szerintem kifejezetten feszült pillanatokat okoz egy-egy sorsdöntő kockadobás, viszont a taktikázás is szükséges erőteljesen, átgondoltan kell lépkedni...a doboz és a téma engem eleinte elriasztott, de aztán a próba után (főleg 4en) nagyon izgalmas játszmák kerekedtek...a szabályok nem nehezek, a játék viszont ahhoz eléggé, hogy ne tűnjön monotonnak és egyoldalúnak
Estétől hajnalig tartó társasjátékpartit tartottunk. 12 menetet játszottunk a játékkal. Ebből sikerült 0-át megnyernünk. :) Pár rossz kockadobás és már esélyünk sincs megnyerni játékot. A szerencsefaktor sajnos nagy a játékban.
Szerintem is óriási a kockák szerepe, de ezt ellensúlyozni lehet azzal, ha jó előre megtervezed lépéseid és jó pár körrel előre gondolkodsz. Bár ehhez rutinosnak kell lenni és teljesen átlátni hol, mikor, mit lehet csinálni és ebből épp mi a legmegfelelőbb lépés. Ez nem könnyű.
A legjobb stratégia, ha a konkrét harcok (kockadobások) számát a minimumra csökkented és más módon szabadulsz meg a szellemektől - ezzel minimálisra csökkentve a szerencse szerepét.
Amúgy egy igazi kihívás, gondolkodtató és összetett játék!
Egyik kedvenc kooperatív játékom. Tetszik, mert alapjában véve nagyon elegáns, nincs túlbonyolítva, mégis lehet agyalni, hogy mikor, hová lépjünk, mit csináljunk, vállaljunk-e "kockás" harcot, vagy inkább más áldozatokat hozzunk. Sokszor izgalmas is, pont a kockák miatt. Emellett nagyon szép, a kézzel rajzolt illusztrációk gyönyörűek (már amennyire lehet gyönyörű egy véres szörny, aminek száj nyílik a szeme helyén :) ). A változó alapfelállás miatt nincs két egyforma játék.
Szépen megvan a saját íve is: eleinte csak jön 1-2 szörny, nincs nagy gond, aztán egyre nyomasztó lesz a tömeg, felbukkannak mindenféle kockát zároló rémségek, és társaik, alig élünk, és végül megérkezik a főgonosz, akit legyőzni igazi katarzis tud lenni. :) Kicsit az Yggdrassil-ra emlékeztet abból a szempontból, hogy 1. nyelvfüggetlen 2. szépen rajzolt 3. sokat kell kockával harcolni 4. ki kell tartani a pakli végéig. De itt annyival jobban ki van találva az egész, hogy a végére még egy "bossharc" is jut, szép zárásként (már ha eljutunk odáig egyáltalán :)).
Ajánlott kategória.
Kinézet: A játék rajzstílusa tökéletes. A színvilága nagyon tetszik, a szellemek és a falurészek is jól néznek ki, a bábuk szintén jól vannak megcsinálva.
Játékmenet: Elöljáróban: NAGYON NEHÉZ. Emellett eléggé véletlenszerű is (részben ez is adja a játék nehézségét), maga a tábla felállítása is véletlen, az is, hogy ki melyik szerzetessel van és az is, milyen szellemek jönnek milyen sorrendben és ki lesz a boss, akit végül le kell győzni. A szabályok viszont könnyen tanulhatóak, nem ezek összetettsége fogja a játékot nehezíteni. Az utolsó 2 nehézségi fokot már szinte (de csak szinte) lehetetlen megnyerni (eddig 2 játékos módban sikerült egyszer összesen Nightmare nehézségen). Szükség van rá, hogy jól taktikázzanak a játékosok, de emellett kelleni fog a szerencse is, mert a szellemek elűzéséhez nem mindig lesz elég Tao tokenünk és ekkor a kockákra kell hagyatkozni. Emellett lesz elég sok lehetőségünk, hogy mit is csináljunk egy körben, de ahogy haladunk előrefelé, ez is pánikszerű túlélésre játszássá válik. Nagyon izgalmas játék és a véletlenszerűsége miatt rengetegszer újrajátszható, ráadásul nyelvfüggetlen (a szimbólumok a játékban logikusak és könnyen érthetőek).
Annak tudom ajánlani, aki szereti a kooperatív játékokat, nincs baja a távol-keleti hangulattal és igazi kihívást keres, de fel kell készülnie, ebben a játékban sokkal többször fog veszíteni, mint nyerni. Ja, és egy menet egy óra alatt lemegy, szóval nem is időigényes. :)