A Bolt nyitva: Hétköznap 12 -19 -ig, Szombaton 10 -18 -ig Címe: 1067 Budapest Szondi u. 18/a.
A játék: Magyar nyelvű
Játékosszám: 1-100 játékos
A legjobb: 3-4 játékossal
Játékidő: 45 perc
Ajánlott: 10 éves kortól
Gimnax királynő elrendelte az északi földterületek birodalmához csatolását. Mivel Nalos Királysága igény tart e területre, a királynő szolgálatában álló térképészként a te feladatod lesz a táj feltérképezése. A királynő hivatalos rendeletekkel határozza meg, hogy milyen tájat értékel a leginkább, így ha sikerül az igényeit teljesíteni, komoly hírnévre tehetsz szert. Ám vigyázz, nem vagy egyedül a vadonban! A Dragul szembeszáll a területi igényeiddel, és előőrsöket küld, így befolyásuk csökkentésének érdekében körültekintően kell megrajzolnod a határokat. Szerezd meg a királynő által áhított földterületeket, és te lehetsz a királyság legnagyobb térképésze!
A Kartográfusok egy flip & write jellegű társasjáték, azaz a játékosok újabb és újabb kártyákat felfordítva és azokhoz alkalmazkodva rajzolnak a saját térképükre. Ez a műfaj alapvetően egy gondolkodós, mégis könnyed, relaxáló játékmenetet biztosít, egy kis egymás-levesébe-köpős csavarral. Minden játékos egyszerre játszik, nincsen saját köre, ezért 1 főtől gyakorlatilag bármekkora társaságig játszható (a szabály tartalmaz leírást az egyszemélyes játékmódhoz).
A Kartográfusok dobozát kinyitva egy térképtömböt találunk, 5 különböző típusú kártyát, összesen 41 darabot, 4 ceruzát, és egy illusztrált, magyar nyelvű szabálykönyvet. A játék grafikái fantasztikusan megteremtik az alaphangulatot: a középkor jellegzetességeit a fantasy világával vegyítve kísérteties mocsarakat, lombkoronákba épített falvakat, békés, festményi tájakat, elhagyatott romokat, és persze bestiális szörnyeket kapunk. Külön említést érdemel a kétoldalú térkép, ami kvázi a játékosok táblájaként szolgál, amire rajzolni fognak: a játék nulladik lépése ugyanis az, hogy kartográfusként elnevezzük a saját birodalmunkat, megrajzoljuk annak címerét, illetve megadjuk a saját nevünket és titulusunkat. A játék négy évszakon, azaz négy fordulón át tart, a gyártó szerint a játékidő 30-45 perc, de igazából nagyon pörgős az egész játékmenet, 30 perc alatt lemegy egy party, és utána azonnal jöhet is a következő!
A doboz tartalma: 100 kétoldalú térképlap (egy vadon és egy pusztaság oldallal), 13 felfedezéskártya, 16 pontkártya, 4 rajtaütéskártya, 4 évszakkártya, 4 rendeletkártya, 4 ceruza, 1 szabálykönyv
A játékosok célja az, hogy az évszakok során a lehető legtöbb pontot gyűjtsék össze. A játék elején négy királyi rendeletet fordítunk fel, amelyek pontozási feltételek lesznek, például, hogy pontot kaphatunk minden olyan erdő mezőért, ami vízzel szomszédos, vagy a legnagyobb összefüggő régiónk minden mezőjéért. Minden évszakban két ilyen pontozási feltétel szerint fogunk pontozni: tavasszal az A és B feltétel szerint, nyáron a B és C feltétel szerint, ősszel a C és D feltétel szerint, télen pedig a D és A feltétel szerint, tehát minden pontozási feltétel kétszer lesz érvényes összesen a játék során. Minden évszak több körből áll, egy kör pedig három fázisból: felfedezés, rajzolás és ellenőrzés. A felfedezés során felfordítjuk a pakli felső kártyáját, amin tereptípusokból és formák láthatóak. Vannak olyan kártyák, amin többféle tereptípus (pl.: víz, mező, falu, stb) látható, és vannak olyanok, amiken több forma található. A játékosok ezekből a saját terveik szerint választanak, majd minden játékos egyidejűleg a térképére rajzolja a választott mintát. Vannak különleges mezők, amikre nem lehet rajzolni, vagy csak bizonyos kártyák felfordításakor, például a hegy és a rom mezők, illetve rajtaütés kártya felfordításakor nem a saját térképünkre, hanem egy játékostársunkéra fogunk rajzolni, "belepiszkítva" a tervükbe. Minden felfedezéskártya bal felső sarkában van egy számérték. Az adott évszak addig tart, vagyis addig fordítunk fel új kártyát és rajzoljuk a mintáját be a térképünkre, amíg ezeknek a számoknak az összértéke el nem éri az aktuális évszakkártya bal felső sarkában lévő számot, például tavasz esetében a 8-at. Ezt az értéket ellenőrizzük az ellenőrzés fázisban. Ha ez teljesült, akkor értékeljük az adott évszakot: összeadjuk az évszak két pontozási feltételének eredményét, hozzáadjuk a szerzett érmék összegét (ezek a kártyák által adott lehelyezési bónuszok, illetve ha egy hegy minden oldalszomszédját feltöltöttük, az is érmejutalommal jár), és kivonjuk a szörnymezőkkel szomszédos, üresen maradt mezők számát, így megkapva az évszak eredményét. A többi évszak menete is ugyanez lesz, majd a tél végén összesítjük a négy évszakban szerzett pontokat, és a legtöbb ponttal rendelkező játékos lesz a győztes.
Összességében a Kartográfusok egy könnyen tanítható, pörgős játék, ami mégis elgondolkodtat, nem mellesleg pedig remek kikapcsolódás a térkép rajzolgatás. Bár a játékot lassítja, az élményt mindenképp tovább fokozza, ha színes ceruzával rajzolunk a dobozban található grafit helyett, illetve a játék által használt ikonos jelölések helyett nyugodtan lehet részletesebb rajzokkal szépíteni a térképünket. A Kartográfusok bármilyen játékosszámmal élvezetes játék, ráadásul mivel minden játékos köre egyidejűleg zajlik, a nagyobb játékosszám nem fogja növelni a játékidőt sem. Nyugodt szívvel ajánljuk a rajzolós műfaj szerelmeseinek, az agytornászoknak, családi játéknak akár már 10 éves kortól, illetve két komolyabb játék közé levezetőnek.
Több videóajánló megtekintése után döntöttünk úgy, hogy beszerezzük ezt a játékot is. Nagyon jó döntés volt. Egyre többször játszunk a feleségemmel kettesben és ez a játék kiválóan teljesít ebben a felállásban is.
Mi a játékhoz kapott fekete ceruzákat elvetettük és (Győri Zolinak és Rékának javaslatára) színes ceruzákkal jelöltük a területeket. Szemet gyönyörködtető asztalképet kaptunk a játék végére. Játék közben elkapott az a kellemes, meditatív érzés, ami szinte minden nap közben felhalmozódott feszültséget levezet. És mindeközben van egy kicsi bizsergető izgalom is, hogy mikor érkezik a szörnyroham. Aki ilyen élményt keres, annak feltétlenül ajánlom kipróbálásra. És még egy pozitívum, ide a végére. Gyönyörűek az illusztrációk. Öröm felcsapni a kártyákat.
Kiváló minőségű doboz és tartozékok. Könnyen tanítható és nagyon élvezetes. Van egy hivatalos egyjátékos módja, ami nagyon kellemes. A hozzátartozó négy grafit ceruza helyett érdemes színes ceruzákat használni egy fokozottan jobb élményért.
Egy nagyon kedves barátom ismertetett meg a játékkal. Akkor többen játszottuk és nagyon élveztük, így nem volt kérdés, hogy itthonra is be kell szerezni egyet.
Színes tollal vagy ceruzával valóban látványosabb térképek születnek, így érdemesebb talán azt használni.
Karácsonykor vettük meg. Azóta rendszeresen használjuk. Rendkívül pörgő játék, ami korra, nemre tekintet nélkül élvezhető szerintem.
Nagyszerű játék. Színes tűfilcekkel sokkal élvezetesebb az alkotás. Sokat kerül elő nálunk akár ketten játszunk, akár nagyobb társasággal. Kellően pörgős, meditatív jellegű és könnyen összeszámolható a végeredmény.