A Bolt nyitva: Hétköznap 12 -19 -ig, Szombaton 10 -18 -ig Címe: 1067 Budapest Szondi u. 18/a.
A játék: Angol nyelvű
Játékosszám: 3-5 játékos
A legjobb: 4 játékossal
Játékidő: 50 perc
Ajánlott: 10 éves kortól
Szerzők: Hal Duncan, Ruth Veevers
Kiadó: Osprey Games
Kiadás éve: 2019
Sorozat: Cryptid játékok
Már közel jártok… hamarosan az egész világ tudni fog a Cryptid létezéséről! A játékban minden játékos egy-egy tudóst alakít, akik ritka állatok felkutatásával foglalkoznak. Fő célotok, hogy felfedezzétek a híres lényt, amihez félig-meddig össze kell dolgoznotok!
A Cryptid az őszinte félrevezetés egyedülálló játéka! Minden játékos a játék elején kap egy nyomot, mely felhasználható a kutatás során: mi az, ahol a lény biztosan nem lehet, és mi az, ahol igen. Csak akkor járhatsz sikerrel, ha a rivális tudósoktól megtudod ezeket a hasznos információt, miközben neked is el kell árulnod hasonló dolgokat. De csak óvatosan! Ha túl sokat árulsz el, mások lehet, hogy előbb bukkannak a lényre, mint szeretted volna!
A játék tartalmaz 6 moduláris táblát, 5 füzetet, amik a nyomokban segítenek, számtalan tokent és egy 54 lapból álló paklit, ami több száz lehetséges kezdést tartalmaz, két nehézségi szinten.
Én már a bemutató videó alapján tudtam, hogy imádni fogom ezt a játékot, de tartottam tőle, hogy ismerőseim körében nem fog sikert aratni, mert ők általában nem kedvelik a következtetésekre alapuló társasjátékokat (pl. Cluedo, Mystery of the Abbey). Tévedtem: két társaságban is kipróbáltam már, és mindkét társaság azonnal újabb és újabb köröket akart játszani vele; az első társaságban 3, a másodikban 5 játékot játszottunk egymás után.
A Cryptid egyik nagy előnye, hogy nagyon egyszerűek a szabályok: 5 perc szabálymagyarázat, és mehet a játék. Bár angol nyelvű a szabálykönyv, pár perc alatt házilag gyártható hozzá olyan magyar nyelvű segédlet, ami alapján egy angolul nem beszélő játékos is értelmezni tudja a clue-kat. A Cryptid másik hatalmas előnye, hogy pörgős, gyors: egy játék tényleg lemegy legfeljebb 20-30 perc alatt még 5 játékos esetében is.
Ami a fentebb említett, következtetésekre alapuló játékokkal szemben előnynek (vagy ízlés szerint: hátránynak) tekinthető, hogy a szerencsének nincs, vagy minimális szerepe van csak a játék megoldásában, hiszen sem kockadobás, sem szerencsekártyák nem bonyolítják a játékmenetet – csak a kérdések és a válaszok mechanikája befolyásolja az információgyűjtést. Előfordulhat persze, hogy valaki szerencsés módon már a játék legelején egy olyan mezőn kezd el kutatni, ahol ténylegesen elbújt a lény – de ha gyorsan előkerül Nagyláb, két perc alatt új mező készíthető, és már indulhat is az újabb játék!