Tündék, félszerzetek, sellők, fakírok, alkimisták, törpék, óriások, nomádok...
...és még sorolhatnám. Mindenkinek egy a célja, minél nagyobb területen elterjedni és értékes birodalmat kiépíteni. A játékban 14 féle nép közül választhatsz, akik természetesen egyedi tulajdonságokkal rendelkeznek. A játék célja, hogy úgy építsd ki birodalmad, hogy minél több pontot gyűjts.
Formáld kedvedre a világot!
Bizony, ez lesz az elsődleges feladatod a Terra Mystica földjén. Ahhoz, hogy nagy birodalmat alakíts ki, terjeszkedned kell. Ez azonban korántsem olyan egyszerű. Ez a világ azért különleges, mert lakosai saját kedvükre formálhatják a területet. Minden fajnak van egy saját tereptípusa, s csak ezen tud létezni, építkezni, fejlődni. Ha más területre kíván terjeszkedni, előbb át kell, hogy alakítsa azt. Fajtól függ, hogy ez mennyi munkába kerül. Ugyanis pl. a Nomádoknak, akik a sivatagban érzik jól magukat sok munkájukba kerül egy vizes-mocsaras területet átalakítani. Ugyanakkor egy száraz, sziklás, hegyes vidéket már kevesebb munkával formálnak meg.
Építkezés, épületláncolatok
Ha sikerült átalakítanod egy területet, vagy saját tereptípusra terjeszkedned, akkor nekiláthatsz az építkezésnek. Ezt mindig egy alap házikóval kell kezdened, melyet később kereskedő házzá fejleszthetsz. Ezután két út áll előtted - vagy erődőt építesz belőle vagy templomot. Minden épület más-más előnyökkel és bónuszokkal jár. A kis házikók pl. munkásokat adnak, míg a templomok papokat. Ha legalább négy összefüggő épülettel rendelkezel, akkor várost is alapíthatsz, melyek után szintén pont jár.
A szárazföld korlátjai
Egy idő után bizony szűkös lesz a terület, melyen elkezdted birodalmad építeni. A térképen található szárazföldeket, területeket folyók választják el. Ezeket átszelni csak a hajózás ismerete után vagy hídépítés akcióval lehet. Azonban kezdetben előnye is van annak, ha egymáshoz közel helyezkedtek el. Amikor ugyanis egy olyan települést, házat építesz át, mely egy másik játékossal szomszédos, az neki is és neked is előnyökkel jár. Kezdetben így egymás dolgát könnyíthetitek meg. Később, azonban már inkább akadályozzátok egymást. Az egyensúlyt neked kell megtalálnod majd a játék közben.
Erő-keringtető
Minden játékos tábláján van egy mókás “erőmű”, melyben a misztikus energiát jelképező erő-jelzőket kell tologatnunk. Ez igen trükkös, mert használni csak azokat tudod majd, melyek elérték a 3. buborékot. Az így megszerzett erő-jelzőket igen hatékony akciókra költheted el vagy átválthatod papra, munkásra vagy éppen pénzre.
Akciók tárháza, lehetőségek kavalkádja
Természetesen a játékmenet fő momentuma, hogy az adott népedből és az adott lehetőségekből a legjobbat hozd össze. Köröd során rengeteg akció közül választhatsz: talajformálás és építkezés, fejlesztések (hajózás, ásó, épületek), papok képzése, különleges akciók. Addig akciózol ameddig szeretnél és tudsz, ha befejezted köröd, passzolsz.
Az akciókon kívül két extra dolog is van, amire érdemes figyelni. Az egyik, hogy kihasználd saját kis bónuszlapkádat, melyet még a kör elején, illetve a passzoláskor szereztél meg. Ezenkívül érdemes még az adott kör bónuszlapkájára is figyelned, mellyel rengeteg plusz pontot zsebelhetsz be.
Vélemény
A Terra Mystica egy kellően összetett stratégiai játék. Rengeteg lehetőséget és nagy újrajátszhatóságot ígér, köszönhetően a 14 féle fajnak, az akciók, bónuszok sokféleségének és változatosságának. A grafikája és a tartozékok kidolgozottsága szemetgyönyörködtető, a kivitelezésre sem lehet semmi panaszunk. Najó - egy apróság - hogy a doboz kialakítása szimplán üres, a szortírozást neked kell megoldanod.
Mindenképp gyakorlottabb játékosoknak ajánljuk, illetve azoknak, akik kedvelték a Small World-öt, de annál bonyolultabb játékra vágynak. A szabálykönyv szépen felépített, jól érthető. A játék nyelvtudást nem igényel, s már elérhető a szabály és a fajok képességeinek magyar nyelvű fordítása is.
Linkek:
A Ketaklub oldaláról -
Magyar játékszabály,
Játékos segédlet,
Fajok leírása
Részletes szabálymagyarázat-videó, angolul