A Bolt nyitva: Hétköznap 12 -19 -ig, Szombaton 10 -18 -ig Címe: 1067 Budapest Szondi u. 18/a.
A játék: Angol nyelvű
Játékosszám: 1-4 játékos
A legjobb: 3-4 játékossal
Játékidő: 120 perc
Ajánlott: 14 éves kortól
Szerző: Ignacy Trzewiczek
Kiadó: Portal Games
Kiadás éve: 2017
Sorozat: Robinson Crusoe játékok
A Robinson Crusoe: Adventure on the Cursed Island az eredeti regény alapjaira épül, azzal a kivétellel, hogy ebben a játékban több személy kerül a lakatlan szigetre, és együtt igyekeznek túlélni a nomád körülményeket. A játék nagyon jól idézi az eredeti történet hangulatát, s mindezt a játékosok együttműködve, kooperatívan élhetik át. Lássuk a részleteket!
A játék nem tartozik a legegyszerűbb társasok közé, igen komplex szabályai vannak, de mint minden hasonló nehézségű játékba, természetesen ebbe is viszonylag hamar bele tud jönni az ember. A társas egyik érdekessége, hogy a játékosok különböző kalandokat (scenario) játszhatnak le/élhetnek át. Mindegyik kaland egyedi, rengeteg olyan tárgy, esemény, szabály vonul fel a játékban, amik csak egy-egy küldetésben fordulnak elő, ráadásul a győzelmi feltételek is változóak lehetnek. Bizonyos kalandokban a sziget felderítése lehet a célunk, másokban egy-egy bajba jutott túlélő megmentése, megint másokban pedig megjelennek olyan nyomasztó elemek is, mint a kitörni készülő vulkán vagy a kannibálok.
A játéktábla hexákra van felosztva, melyekre hatszögletű lapokat tehetünk le azokra a területekre melyeket hőseink már felfedeztek. A játékosok a saját körük alatt jelzőket helyezhetnek el bizonyos helyeken, melyek a karaktereiket jelképezik, így beoszthatják, hogy ki milyen teendőket lásson el. A választható cselekedetek között rengeteg opciót találunk. Túlélőink felfedező útra indulhatnak a szigeten, menedéket eszkábálhatnak, de még tárgyak készítésére is van lehetőség (például kés). A játék előrehaladtával egyre több jelzővel gazdálkodhatunk, melyek azt jelképezik, hogy adott idő alatt a karakterek egyre több dolgot hajtanak végre. Ésszel kell azonban beosztani az erőnket, vannak olyan jelölők ugyanis, melyek csak bizonyos feladatok elvégzésére használhatóak.
Minden játékos rendelkezik egy karakterlappal is, amely a szakmáját hivatott bemutatni. A négy szakma a szakács, felfedező, ács és a katona. A karakterlapon lehet jelölni a sérüléseket is, és a szereplők morálját is, ami a játék egyik fő eleme is egyben. Ha egy karakter morált veszít vagy nyer, az az egész csapatra hatással van, és befolyásolhatja a munkakedvet is (vagyis több/kevesebb elosztható jelölőt jelent).
Számos választható cselekedetünk közül talán az egyik legfontosabb a tábor fejlesztése. Falat vonhatunk köréje, hogy távol tartsuk a vadállatokat, megerősíthetjük a tetőt a környezeti tényezők kivédésének érdekében vagy fejleszthetjük a táborban lévő fegyvereink erősségét. A többi épület vagy elkészíthető tárgy általában előfeltételekkel rendelkezik, így például ahhoz, hogy téglát tudjunk gyártani, előzőleg fel kell fedeznünk a szigeten egy dombságot ahonnan kinyerhetjük majd a téglához való alapanyagot. Bizonyos fejlesztésekhez szükséges, hogy már rendelkezzünk bizonyos elkészített fejlesztésekkel. Ilyen például a csónak, melynek előfeltétele, hogy legyen elég fánk, és tudjunk kötelet gyártani, amivel a rönköket majd egymáshoz kötözhetjük.
A felfedezett területen annak függvényében dobhatunk adott számú kockával, hogy mit szeretnénk csinálni, és mennyi időt (jelölőt) szánunk rá. Ha alapos munkát végzünk és nem sajnáljuk az időt, még dobnunk sem kell. Ha dobásra kényszerülünk, akkor mindig három kockával dobunk. Az egyik megmutatja sérülünk-e nagy kapkodásunkban, a másik jelöli, hogy sikerrel jártunk-e egyáltalán, a harmadik pedig azt szabja meg, hogy történik-e valami váratlan esemény miközben tesszük a dolgunkat.
A sziget eseményei általában hátrányosak a karakterekre nézve, sőt olyan lapot is kaphatunk egy-egy eseménykártya személyében, melynek későbbi hatásai is lesznek. Ilyen duplán ártó események a betegségek, gyomorrontás, és a legtöbb vadállat is. Ha ez nem lenne elég, akkor a bizonyos esetekben játékba kerülnek tőlünk független események is, melyek nem csak az adott karaktert, de az egész csapatot veszélyeztethetik (ilyen például az időjárás).
Elsősorban azoknak a játékosoknak érdemes beszerezni, akik kedvelik a nehéz kooperatív játékokat, és nem rettennek el a bonyolult szabályoktól. A játék nagyon nagy újrajátszhatósági faktorral bír, ugyanakkor elég hosszú (körülbelül 2 óra játékidő), és 1-4 személy játszhatja, vagyis jó választás kisebb baráti társaságoknak, akik szívesen töltenek el több időt is egy-egy játékkal.
Fantasztikus játék. Az egész játék mindent a témának, a történetnek rendel alá. Rengeteg kisebb-nagyobb szabály van (talán a szabálykönyv is lehetne jobb), de a legtöbb dolog egyszerűen logikus, ha megértjük a körítést. A gödörben élelmet tárolhatunk, de ásó kell hozzá, hogy meg tudjuk csinálni. A kötélhez fel kell fedeznünk legalább egy mezőt, hogy tudjunk "szőni" kötelet, amit aztán felhasználhatunk például csapdához, ami minden kör elején plusz élelmet ad. Építkezés közben megsérülhetünk, aminek később lehet hatása, vagy felfedezés közben dönthetünk egy azonnali kedvező szituáció mellett, ami később viszont negatív hatással járhat...
Hat különböző történet van, amik ténylegesen teljesen, gyökeresen másmilyen élményt nyújtanak. Kitörő vulkán, ami elpusztítja a felfedezett területeket, vagy kannibál törzs, akik időnként megtámadnak, és megsebesítenek minket... és még lehetne sorolni, csupa kalandfilmbe illő feladat, esemény.
A tartozékok is kiválóak, rengeteg jelölőt kapunk, gyönyörű tájakból épül fel a sziget, a kártyák kézzel rajzolt dekorációi is nagyon illenek a témához...
Negatívum, hogy bizony eléggé szerencse-központú tud lenni. Az események káros sorozata akármilyen jó taktikát is tönkre tud tenni. Dehát ilyen egy kaland... A játékidő szerintem a szabályok megismerése után max. 1-1,5 óra, bár ez némileg játékos számtól és kiválasztott kalandtól is függ.
Gyönyörű, izgalmas kaland egy elátkozott szigeten. Imádom, még akkor is, amikor a földbe tipor néhány rossz dobás, vagy laphúzás. :) Mert egy igazán személyes történet alakul ki minden alkalommal, annyira könnyű elképzelni, hogy éppen mi történik, és az milyen hatással van ránk.