A világ leghatalmasabb kultúrái új földekért versengenek. Az Egyiptomiak, a Rómaiak, a Barbárok és a Japánok egyszerre fedeztek fel új földrészt, ahol kiaknázatlan nyersanyagok, bányák, és földek várnak rájuk. Vezesd te az egyik népet, és alakítsd ki az újvilág legnagyszerűbb gyarmatát! Az Imperial Settlers kártyajátékban a gyarmatosító népek vezéreként építkezned kell, munkásokat koordinálni és jól működő gazdaságot beindítani.
Szép új világ
A játék Ignacy Trzewiczek nevéhez fűződik, csak úgy, mint a nagyon hasonló sémára épülő 51th State nevű kártyajáték is. A két társas sokban hasonlít egymásra, lássuk milyen újdonságokat tud nyújtani az Imperial Settlers!
A játékban mindannyian egy-egy népet irányítotok, melyek speciális kártyakészlettel indulnak. Minden játszma öt körig tart, ami alatt minden játékos szorgosan gyűjtögetheti a győzelmi pontjait, hogy az ötödik kör végén kiderüljön ki volt a jobb gyaramtosító.
Hasznosítsd a felfedezett területet
Minden köröd elején egy közös lapkészletből kell kártyát húznod a saját frakciódra jellemző induló lapkészleted mellé. Ezeknek a lapoknak a játék további részében lesz fontos szerepe. A laphúzás után termelési fázis következik: mindenki a saját kultúrájának megfelelő mennyiségű jelölőt kap amik jelképezhetnek munkásokat, fegyvereket és páncélokat és aranyat. A munkásokkal akciók hajthatóak végre, az arannyal más nyersanyagokat lehet helyettesíteni (azt jelképezve, hogy pénzért veszed meg azokat). Miután mindannyian megkaptátok a megfelelő jelölőket sorban akciókat hajtotok végre, egészen addig amíg mindenki passzol, mert nem tud vagy nem akar több akciót végrehajtani.
Munkára fel!
Az akciók legegyszerűbbike az építés. Megfelelő nyersanyagért cserébe kijátszhatsz egy kártyát a kezedből, ami a néped által véghezvitt fejlesztést, vagy felépített épületet jelképezi. Ezek a kártyák természetesen rendelkeznek saját képességekkel, amik a játék további részében segítik a boldogulásodat, például minden körben adott mennyiségű nyersanyagot termelnek számodra, új akciókat tesznek elérhetővé, vagy más speciális képességgel bírnak.
Kicsit agresszívabb akció a fosztogatás. Ilyenkor fegyvereket jelölő tokenekkel fizetsz, és vagy eldobsz a kezedből egy megfelelő lapot (jelképezve, hogy feldúltad az adott épületet), vagy más játékos épületeit támadod meg. Ilyenkor nem egy, hanem két fegyver jelölővel fizetsz, és le is rombolhatod a másik játékos építményét. Ha azonban a játékos korábban elhelyezett az épületen pajzs tokent, akkor még drágábban, három jelölőért tudod csak kifosztani a helyet.
Az utolsó lehetőség amit a kártyáiddal tehetsz, hogy üzletelésekre használod fel őket. Ilyenkor a kártya alján látható nyersanyagokat minden körben megtermeled az adott lappal, anélkül, hogy építkezned kellene. A kalmárjaidat azonban etetni kell, így az üzletelésre szánt lapok csak akkor termelnek, ha étellel fizetsz értük a kör elején.
A legjobb gyarmat
A játék öt köre alatt az épületek és egyéb dolgok képességeiből származó győzelmi pontokat a játékosok egy külön táblán vezetik. Ezekhez hozzáadódnak még az épületekért járó pontok is, és végül aki a legtöbb győzelmi pontot birtokolja, az a játékos lesz a nyertes.
Összegzés, ajánlás
Az Imperial Settlers alap mechanikája és erőforrás felhasználási része nagyon hasonló a korábban említett 51st State játékéhoz. Az elődhöz képest ez a játék azonban sokkal tisztábban, érthetőbben prezentálja azokat a játékosok számára. A grafika szép, kissé meseszerű, a tartozékok is jó minőségűek. A játékban kifejezetten jól elhatárolódnak egymástól a választható népek, mindegyik egyedi stílusú játékot és gondolkodásmódot igényel, ugyanakkor a különbségek nem mennek a játékegyensúly rovására. Bár kártyás alapú játék, nagyon jól hozza a tipikus „birodalom építős” hangulatot is. Mindenképp ajánljuk azoknak a játékosoknak, akik kedvelték az 51st State játékot, és a kiegészítőit, de letisztultabb szabályokra vágynak, amit akár kezdők is könnyen megérthetnek.