A Gyűrűk ura tündérmese. Mégpedig – legalábbis terjedelmét tekintve –
alighanem minden idők legnagyobb tündérmeséje. Tolkien képzelete
szabadon, ráérősen kalandozik a könyv három vaskos kötetében – vagyis
abban a képzelt időben, mikor a világ sorát még nem az ember szabta meg,
hanem a jót és szépet, a gonoszat és álnokot egyaránt ember előtti
lények, ősi erők képviselték. Abban az időben, mikor a mi időszámításunk
előtt ki tudja, hogy ezer, tízezer esztendővel a Jó kisebbségbe szorult
erői szövetségre léptek, hogy a Rossz erőit legyőzzék: tündérek,
féltündérek, az ősi Nyugat-földe erényeit őrző emberek, törpök és
félszerzetek, erdő öregjei fogtak össze, hogy a jó varázslat eszközével,
s a nagy mágus, Gandalf vezetésével végül győzelmet arassanak, de épp e
győzelem következtében elenyésszen az ő idejük, s az árnyak birodalmába
áthajózva átadják a földet új urának, az emberfajnak. Különös világ ez
az emberfölötti – vagy emberalatti – lényekkel benépesített Középfölde.
Anyagi valósága nincs. Baljós, fekete várai, csodás fehér tornyai,
fullasztó, sűrű erdei, gyilkos hegyei, sötét mélységei gondoskodnak
róla, hogy egy pillanatig ne érezzük magunkat a fogható valóság
közegében.
Különös, hisz ebben a mesevilágban, ahol oly ékesen
virágoznak a lovagi erények, véletlenül sem találkozunk az emelkedett
eseményeket hirdető kora középkori lovagvilág fonákjával, az eszmények
máza alatt a könyörtelen társadalmi tagozódással, elnyomással,
nyomorral, létbizonytalansággal; ebben a külsőre feudálisnak tetsző
világban jó is, rossz is vele születik a szereplőkkel, ott rejlik a
szívük mélyén; a könyv személytelen szereplője a morál, az pedig
kiben-kiben belső parancs.