Kiosztották a 2022-es év társasjátéka díját!

A cikk megjelenése: 2022-07-18
Spiel des Jahres 2022

Minden területnek szüksége van díjakra, így van ezzel a társasjátékos világ is! Ami a filmeknek az 1929 óta létező Oscar díj, az a társasoknak az 1978-óta a német zsűri által évről-évre kiosztott Spiel des Jahres (Az én játéka) díj, amely 1989-ben kiegészült a Kinderspiel des Jahres (Az év gyerekjátéka), 2011-ben pedig a Kennerspiel des Jahres (Az év gamer játéka) díjjal.

A legfontosabb díj egyértelműen a Spiel des Jahres, melyet családi kategóriába sorolható társasjátékok nyerhetnek meg. A szempont, hogy mit jelölnek egyáltalán a díjra, eléggé összetett. Számít a játék koncepciója, hogy mennyire eredeti, érdekes, innovatív. A játékszabály érthető, következetes-e. Ahogy figyelembe veszik a fizikai megvalósítást, kivitelezést is. Ha szemezgetünk párat – a teljesség igénye nélkül – az eddigi díjazottakból, könnyen kirajzolódhat a zsűri hozzáértő ízlése: MicroMacro Crime City (2021), Csak egy (2019), Azul (2018), Kingdomino (2017), Dixit (2010), Dominion (2009), Ticket to Ride(2004), Carcassonne (2001), Catan telepesei (1995). Hogy a fentiek mindenkinek bejönnek-e, vagy, hogy mindig egyet lehet érteni a zsűri döntésével? Nyilván nem, de ez az Oscar díjas filmekkel is így van. De a törekvés, hogy az éves felhozatalból kiemelkedőt, eltérőt válasszon, az vitathatatlan, ahogy az is, hogy az adott társasjátékra, ha nem övezte volna előtte nagyobb ismertség, ráirányítja a reflektorfényt.

Spiel des Jahres

Randy Flynn játéktervező (fotó: Thomas Ecke)

A 2022-es év Spiel des Jahres díj nyertese pedig nem más lett, mint az amerikai Randy Flynn remek társasjátéka, a Cascadia vadvilága! Én személy szerint ennek rendkívül örülök, mert számomra is a tavalyi év egyik nagy kedvence lett, talán ezzel játszottunk a legtöbbet. Jól mutatja a családi jellegét, hogy még anyósék is beszerezték!

Pedig, ha jól megnézzük, minden mechanikája ismerős, hiszen nincs túl sok újdonság a nap alatt. Lehetőség szerint összefüggő élőhelyeket alakítunk ki lapkák segítségével, ahova adott állat jelölőket tehetünk. Csakhogy miként és hogyan tehetjük meg ezt, az teszi a Cascadia-t egyedivé, izgalmassá, és nagyon sokszor újra játszhatóvá! Ugyanis alapesetben az élőhelyeket és állatokat párban vehetjük el, ami párok véletlenszerűen alakulnak ki, a lapka pedig előírja, hogy milyen állat tehető rá. Ha ez még nem lenne elég, akkor az, hogy az 5 állat (medve, róka, lazac, vapiti, ölyv) miként pontoz majd, azt a játék elején választjuk ki, de van egy kifejezetten Családi változat pontozó kártya is, ha nem szeretnénk az állatok komplexebb elhelyezkedésére figyelni. És már csak hab a tortán, hogy a játékszabályban van egy Cascadia kihívás, ami során nem kevesebb, mint 50 kihívást vagy küldetést teljesíthetünk. Az pedig, hogy az állatokról, élőhelyekről kapunk némi háttérinformációt, már tényleg csak az i-re teszi fel a pontot. Így összeszedve ezeket felmerülhetne a gyanú, mint egyes filmek esetében, hogy „Na, ezt biztos csak az Oscar-jelölés miatt csinálták!”, de ha még így is van, és ilyen játékok születnek meg, hogy elvihessék a legjobb játéknak járó díjat, a társasjátékos világ bizony felállva fog tapsolni. Mert itt minden annyira szépen egymásba simul, annyira látszik a projekt iránti szeretet, és hogy pl. a Kihívásokat nem külön kiegészítőként kaptuk meg, hogy ennek a játéknak tényleg így és ilyen formában kellett megszületnie.

A zsűri indoklása szerint

„A Cascadia egy igazi feel-good játék. A lépések, az adott választás, így vagy úgy, de kifizetődőek, még akkor is, ha valamelyik kezünkbe bele is kell harapnunk. Különösen jól működik így az élőhelylapka és a vadvilágjelző páros, mert meg kell találni a megfelelő egyensúlyt a megfelelő tájak és a megfelelő állatszimbólumok között.”

Futottak még

A 2022-es jelöltek között volt még a Top 10 és a Scout. Sajnálom a Top 10-et, mert egy zseniális party játék, szerintem sokak kedvence lett a megjelenése óta. A koncepció itt is egyszerű: adott egy feladat, amit egy skála szerint kell a játékosoknak megválaszolni, előadni, annak megfelelően, hogy milyen értéket kaptak 1-10-ig. Aki pedig a feladványt adja, annak sorba kell állítania a játékosokat a válaszuk alapján. Egyszerű, de annál nagyszerűbb. A feladványok, feladatok, kérdések is jók, de a játék zseniális húzása, ahogyan a játékost használja. Minden ember más, így mindenkinél más és más az értékrend, vagy az a bizonyos küszöb. Lehet, hogy a játékos válaszát te egy mezei 3-asnak mondanád, neki pedig az már bőven egy 7-es. A játék újra játszhatósága azért magas, mert ugyanazon kérdése is simán mondhatsz 2 héttel később teljesen mást, mert éppen az jutott az eszedbe, de más társasággal játszva megint csak nem tudod, hogy kinél mire számíts.

A Scout itthon nem kapott eddig túl nagy figyelmet. Egy érdekes kártyajátékról van szó, ahol kártyákat kapsz, mindegyik kártyán 2 szám, a két sarokban. A kapott kártyákat nem rendezheted át, és a játék elején el kell döntened, hogy melyik „sarok szerint” használod majd a kártyákat. Majd kijátszol egy lapot, vagy azonos, egymás mellett lévőket, esetleg egy sort. A következő játékos, ha több kártyát tud kijátszani, mint te, akkor begyűjti a kártyáidat. Ha nem, akkor jöhet a „scout”, vagyis a becserkészés, amikor elviszi az egyik kijátszott lapodat, és a lapjai közé teszi, ahová szeretné. Rövid, kb 15 perces játék.

De amúgy érthető a zsűri döntése, a három közül is egyértelműen a Cascadia-t választottam volna!

A Spiel és Kennerspiel des Kahres díj nyertesei (fotó: Thomas Ecke)

Kennerspiel des Jahres

Nézzük most meg a „gamer” díjat. Ennek a kategóriának a bevezetése nagyon jó döntés volt, mert némileg a családi játékok fölé lő, de mégsem a „heavy gamer” felhozatalból választ. Csak néhány példa: The Crew: Küldetés a 9. bolygóhoz (2020), Fesztáv (2019), Kuruzslók Quedlinburgban (2018), Exit - The Game (2017), 7 csoda (2011). A díjat pedig idén a dán Aske Christiansen játéka, az Ébredő erdő vitte el. Ezt a játékot én is nagyon vártam, mert az alapötlete (erdőszellemek, akiknek meg kell menteniük az erdőt), az illusztrációja, egyes mechanikái („push your luck”, ahogy az őrzőállatok sora bővül, és a többféle nyerési lehetőség) nagyon felkeltették az érdeklődésemet. Majd kipróbáltuk ketten, és sajnos nekem nem adta azt, amit szerettem volna, hogy adjon. Számomra sok helyen kihasználatlan volt, és egyszerű. Lehet nem a Zöldellő mezők után kellett volna játszani vele, mert az eléggé magasra tette a lécet, amit még csak nem is jelöltek.

A zsűri indoklása szerint

"Három központi tényező teszi izgalmassá és vonzóvá az Ébredő erdőt! Az izgalmas verseny a tizenkét pontig, a kockázatos hazárdjáték a kártyák felfedése közben és a magas szintű interakció a játékostársakkal."

Futottak még

Ahogy számomra fájó pont az is, hogy nem a Dűne: Impérium nyert, ami egy briliánsan összerakott, munkáslehelyezős játék, remek megoldásokkal, komplex lehetőségekkel és egy egyszerű, de jól működő harcrendszerrel. A Cryptid jelölése is picit meglepő volt, bár a téma és mechanika itt is érdekes. Adott egy „cascadiás” játéktér, ahol tudósokként meg kell találnunk a titokzatos lényt, a Cryptid-et. A csavar, hogy a játékosok kapnak egy nyomot, hogy a lény biztosan hol nincsen! Így össze kell dolgozni a többiekkel, de nem szabad túl sokat elárulni, nehogy ők találják meg előbb a lényt.

A Varázshegy alkotói (fotó: Thomas Ecke)

Kinderspiel des Jahres

Az év gyerekjátéka 2022-ben Jens-Peter Schliemann és Bernhard Weber közös alkotása, a Magic Mountain (Zauberberg) lett. A játék már 5 éves kortól ajánlott, 1-6 játékos részére, a játékidő pedig 15 perc. Az alaphelyzet nagyon kis kedves: varázslótanoncként a boszorkányokat megelőzve kell lejutnunk a hegyről, közben a „lidércfény” gömbök óhajának megfelelően kell az aktuális bábút az ösvény következő azonos színű mezőjére tenni. Versenyfutás a boszikkal, logika, helyzetfelismerés és egy jó adag szerencse. Teljesen őszintén, simán kipróbálnám én is! :)


Poor Meadow,
Zoli
Írj üzenetet!