A nagy dínókaland (1. rész) - Építsünk parkot!

A cikk megjelenése: 2022-03-12
A nagy dínókaland (1. rész) - Építsünk parkot!

“Isten megteremté a dinoszauruszt. Isten elpusztítá a dinoszauruszt. Isten megteremté az embert. Az ember elpusztítá Istent. Az ember megteremté a dinoszauruszt. A dinoszaurusz megeszi az embert…” Pontosan ezt a jól ismert idézetet követik a Pandasaurus Games (annyira imádom ezt a nevet) játékai: a 2017-es Dinosaur Island, a 2021-es Dinosaur World és a Dinosaur Island: Rawr 'n Write. Jelen cikkünkben a Dinosaur Island és Dinosaur World parképítő játékokat engedjük egymásnak! Az élet utat tör?

Irány a sziget!

Az emberek szívében a dínóknak szerintem mindig is bérelt helye volt, és ez a mai napig sem változott. Dínókkal lényegében bármikor, bármi el lehet adni. De ha egy kiadó még ennél is tökéletesebb hátszéllel szeretné megjelentetni egy játékát, akkor a Dinosaur Island nem is választhatott volna jobbat! 2 évvel vagyunk a Jurassic World mozifilm után, és 1 évvel annak folytatása, a Jurassic World: Bukott birodalom előtt.

A Dinosaur Island-ben a tudósok megtalálták a biztos receptet a dinoszauruszok klónozásához. A múzeumok lényegében kihaltak, a helyüket a dínóparkok vették át. A játékban minden játékos egy parkvezetőt alakít, feladatunk pedig a Jura, Triász és Kréta kor lényeit elhozni a modern kor számára, benépesíteni velük vezetett létesítményeinket, ezzel pedig köröket verni a rivális parkokra. Ez egyszerűnek hangzik, de nem lesz egy Gallimimus sétagalopp! A park üzemeltetéséhez szükség lesz a megfelelő személyzetre, fejlesztésre, bővítésre, hogy a lehető legtöbb látogató érkezhessen szeretett parkunkba. Közben pedig a biztonságról sem feledkezhetünk meg, mert ha a dínók elszabadulnak, akkor bizony… ennyi fognak… látogatókat! Amivel roppant kellemetlen, mivel győzelmi pontokat veszíthetünk! De addig még sok munka vár ránk! Isten hozott a Dinosaur Island világában!

Hogy miért Island szerepel a játék címében és nem Park? Ez bizony jó kérdés. Nyilván Jurassic Park nem lehetett a cím, mert ez nem a filmek alapján készült hivatalos játék változat. Ez viszont senkit se riasszon el! Tökéletes példa erre a legjobb, nem hivatalos Alien játék, a Nemesis is! A készítők így más, hangzatos nevet választottak, a parkok amúgy is szigeteken helyezkedtek el, úgyhogy jó a névválasztás, de ezen felül más jelentősége nem lesz a játék során.

A játékmenet

Dínó receptek
Álompark, benépesítve
Segítő Plot Twist a játék során

A játéknak maximum 4-en vághatunk neki, és bizony egyedül is játszható, amelyhez külön Solo Play kártyákat is kapunk!

Nagyvonalakban a játék arról szól, hogy DNS-t szerzünk, dínó recepteket, látványosságokat, labor fejlesztéseket, szakértőket szerzünk, majd a munkásaink lehelyezésével DNS-t finomítunk, férőhelyet bővítünk, biztonsági szintet növelünk, dínót hozunk létre a tárolt DNS készletünkből, végül pedig várjuk a látogatókat, akik ha fizető vendégek, akkor pénzt fizetnek a belépésért, ha pedig huligánok, akkor belógnak a parkba. Majd az aktuális veszélyszintnek megfelelően kitörhet a pánik, jöhet a futás meg a sikoltozás, és néhány látogatót megehetnek a dínók, ami fájóan győzelmi pontba kerül.

A játék elején választanunk kell, hogy milyen hosszú játékot szeretnénk játszani: rövid, közepes vagy hosszú játékot. Mindegyik hossznak van egy saját teljesítendő cél paklija, amikből felcsapunk párat, és amint azokból már csak 1 maradt, ami nincs teljesítve, a játék véget ér. Ilyen célokat kell teljesíteni, mint pl. legyen 12 / 9 / 6 dínó a parkodban, érd el a 13 / 10 / 7 biztonsági szintet, építs 3 specifikus / minden típusból 1 / 4 látványosságot. A célok ideje nagyjából követi a legyen több / érd el a magasabb szintet sémát. A változatosságról még a Plot Twist (Fordulat) gondoskodik, amik közül kettőt kell felcsapnunk. Ezek a játék egészére vonatkozó új szabályok, amik alapvetően könnyítik a játékot, pl. több DNS kocka lehet játékban, egy kör végén minden játékos kap 1 fejlesztett DNS-t vagy 4 munkás helyett 5 munkással indulhat a játék.

A fázisok körforgása

Egy adott kör 5 fázisból áll, ebből 2 fázisnak közös, 2 fázisnak pedig saját játékos táblája van. Az első fázis a Research Phase (Kutatás fázis). Adott számú - nagyon szép - kockával kidobjuk az elérhető DNS pontokat, és minden játékos a három, számmal ellátott tudós jelölőjét egymást követően lerakja valahová - igen, ez is egy munkáslehelyezős fázis -, attól függően, hogy mit szeretne kapni az adott körben, vagy épp mit hagytak neki a többiek. A kockákból DNS szerezhető, ami a dínó készítéshez lesz elengedhetetlen. De nem lesz elég a DNS maga, kell egy dínó recept is hozzá. Ez is ebben a fázisban szerezhető meg. A játékban van 7 növényevő (pl. Triceratops, Stegosaurus, Brachiosaurus), 5 kis húsevő (pl. Velociraptor, Compsognathus aka. Kompi, Pteranodon) és 5 nagy húsevő (pl. Tyrannosaurus Rex, Allosaurus) recept. A 3 fajtából egy körben csak 1-1 recept vehető el. A DNS-hez még egy finomság tartozik, mégpedig a tárolásuk kapcsán. A játékos saját tábláján gyűlhet a 3 alap és 3 fejlesztett DNS egy-egy skálán. Viszont kezdetben a “tartályok” limitáltak, vagyis nem használható ki teljesen a kapacitásuk, így ezen Cold Storage (Mélyhűtés) értékeket is növelnünk kell majd. Végül pedig lehetőség van a tudósunkat a 3. körbe átvinni, hogy egy plusz munkásunk lehessen. Zárásként a fel nem használt kockákon szereplő átmeneti, legmagasabb veszély szintet félre kell tennünk a 4. fázishoz.

DNS kocka kínálat
A piactér

A második fázis a Market Phase (Piac fázis). Itt minden játékos kétszer kerül sorra, és szintén számos dolgot tehetünk. 4 külön beárazott hely van. Az adott sor költségét kifizetve szerezhetünk tetszőleges DNS-t (ha a kockák alapján nem tudtunk olyat szerezni, amilyenre szükségünk volt), labor fejlesztést, látványosságot és felvehetünk szakértőt. DNS-ből az alap és fejlesztett is elérhető, nyilván a fejlesztett drágább. A labor fejlesztések a saját táblánkra kerülnek majd, maximum 2, illetve elérhető speciális labor bővítés is (Dino Reserach II és DNA Refinement II), amolyan upgrade formájában, hogy több munkást is lehelyezhessünk majd rájuk. A labor fejlesztések között olyanok vannak, mint pl. 1 pénzzel kevesebbe kerülhet egy kifutó bővítés, ingyen megnövelhető a biztonsági szint, visszatehető 2 huligán, ha azt húznánk, stb. A látványosságok a látogatóknak adnak plusz helyeket, meglehetősen horror áron. Nem elég az adott sor költségét kicsengetni, még a látványosság “építési költségét” is ki kell fizetni, és bizony megkérik az árukat. Viszont komoly taktikai szerepük van, erről majd később a látogatók érkezésénél lesz szó. Látványosságokból van pl. étkezde (DNAchos, Rex Mex, Lemonadasaurus), elsősegélyhely, óriáskerék, giga-mega hullámvasút, rönkfolyó, stb. Minden látványosság egyedi, mi mondjuk játék során nem igazán örömködtünk, hogy de szép, de jó, hogy lett egy plüss boltunk, mert csak az árcetlit láttuk rajta… Egy sort szó szerint a szakértők zárják. Mindenkinél 3 szakértő lehet a játékban, de több is szerezhető, ilyenkor valakit “ki kell rúgnunk”. A szakértők is igen változatosak, és plusz előnyöket biztosítanak, pl. fix, plusz munkást kapunk (amíg a szakértő nálunk van), körönként egyszer ingyen növelhetjük valamelyik mélyhűtés szintet, eggyel kevesebb látogatót ehetnek meg a dínók, stb.

A harmadik fázis a Worker Phase (Munkás fázis), amikor a saját táblánkon “mókolhatunk”. Itt nem lesz interakciónk a többiekkel, szóval abszolút becsületjáték, hogy mit és hányszor hajtunk végre. A kezdeti 4 munkásunkat (ez a szám Plot Twist, áthozott tudósok vagy alkalmazott szakértők segítségével nőhet) kell lehelyeznünk. Lehetőségünk lesz DNS-t finomítani, amikor 2 alap DNS-ből 1 fejlesztett DNS nyerhető. Létrehozhatunk dínót a parkunkba helyezett receptek alapján. Ilyenkor a szükséges DNS-sel rendelkeznünk kell, létrehozzuk a dínót, majd csökkentjük a DNS készletünket. Ahhoz, hogy egy dínó a parkunkba kerülhessen, kifutó helyre lesz szükség. Egy recept alapból egy 2 férőhelyes kifutóval érkezik, de külön munkással 3, majd 4 férőhelyesre bővíthető. Egy új dínó megnöveli a parkunk Excitement (Izgalom) szintjét, ugyanakkor a veszély szintjét is! Ezt kell kordában tartani a biztonsági szinttel. A veszély szintnél van egy apró csavar, ugyanis a kör veszély szintje, ami ránk vonatkozik, az a parkunk veszély szintje, és az 1. fázisban félretett kocka veszély szintjének összege. Ezt kell szem előtt tartanunk az adott fordulóban! Fix bevételt is szerezhetünk, illetve, ha vásároltunk labor fejlesztéseket a 2. fázisban, azokat is most aktiválhatjuk.

Munkások, mindenfelé
Az élet utat tört...

A negyedik fázis a Park Phase (Park fázis), ami ismét kör sorrend szerint zajlik, érkeznek ugyanis a látogatók! Egy nagyon szép húzózsákban lapul ugyanis a 70 fizető vendég (sárga meeple) és a 10 huligán (lila meeple). Annyi látogatót kell véletlenszerűen kihúznunk, amennyi izgalmat tudunk nyújtani a dínóink kapcsán! Kihúzzuk a látogatókat, és felállítjuk őket a bejárathoz. A fizető vendég után kapunk belépődíjat, a huligánok után nem, ők csak simán belógnak a parkunkba! A park megnyitja kapuit, a látogatók pedig beözönlenek: a dínó kifutókra és a vásárolt látványosság lapkákra érkezhetnek a kis színes meeple figuráink. A huligánok azonban tülekednek, könyökölnek, minden lapkára ők érnek oda elsőként! Szemetek! Egy dínó mellé annyi meeple tehető, amennyi dínó van rajta, így ha nem gondoskodtunk megfelelő látványosságról, hogy növelhessük a férőhelyek számát, és nagyon balszerencsésen sok huligánt húztunk, akkor előfordulhat, hogy lesznek, akik a bejáratnál maradnak, és bizony kevesebb győzelmi pontot is tudunk szerezni, mert huligán után semmit nem kapunk! A fentiek után a természet utat tör, vagyis ha a biztonsági szintünk alacsonyabb, mint az aktuális veszély, akkor a különbségnek megfelelő látogatót megesznek a dínók, először természetesen a fizető vendégeket, mert a huligánok elbújnak. Ha pedig elfogynak a parkban lévők, akkor a sorban állók következnek… úgymond, ők a sorosak! Minden egyes látogatóval (a huligánok után is) győzelmi pontot veszítünk. A dínók kitombolták magukat, visszatérnek a kifutójukra. Aki fizető látogató túlélte a parkban, azok után győzelmi pont jár. A következő játékosnak vissza teszünk minden látogatót a zsákba, átadjuk a zsákot, és drukkolunk, hogy jó sok huligánt húzzon…

Az ötödik fázis a Cleanup Phase (Takarítás fázis), amikor is jönnek a helyszínelők, hullaszállítók, kárfelmérők, ügyvédek… na jó, nem, de akár jöhettek is volna. :) Meghatározzuk az új kör sorrendet, frissítjük a piac kínálatát (a legfelső sor összes eleme kimegy, minden meglévő felcsúszik, majd új lapokkal feltöltődik a kínálat), felfordítjuk az új, elérhető dínó recepteket, visszatérnek a munkásaink, tudósaink és indul egy újabb kör.

Amin még dolgozhattak volna

Pici, ócó' műanyag?
Céges képviselet

A bolti forgalomban beszerezhető alapjáték 54 dínó figurával érkezik: 18 T-Rex, 18 Triceratops és 18 Velociraptor. Funkciójuk abszolút azonos, nem jár plusz pont, ha T-Rex figurát teszünk mondjuk egy Pachycephalosaurus kifutóra, még csak több látogatót sem tudnak megenni vele. És meglehetősen egyszerű anyagúnak hatnak, biztos, hogy nem a gyártásuk dobja meg a játék árát. Ahogy fájó pont átnézni a játék Kickstarer oldalát is, hogy mi minden került be a Deluxe kiadásba (pl. Stegosaurus, Ankylosaurus, Brontosaurus, Pterodactyl, Spinosaurus meeple-k, fém pénzek, plusz kártyák). Tudom, ezek jó része kozmetikai dolog csupán, de akkor is, aki lemaradt, kimaradt. Ja, és megszámoltam, hogy nektek ne kelljen: a játékban, ha mind a 4 sziget játékban van, minden dínó recept gazdára talál, és minden kifutó elérte a maximumot, akkor 75 dínónak van hely. Ehhez képest 54 dínó érkezik a játékhoz…

A 3. és 4. fázis játékos táblái mind külön céget “képviselnek”, külön logóval. De minden másban ugyanazt nyújtják, az sem számít, hogy más a parkokon lévő dínó rajza. Itt el tudtam volna képzelni néhány céges bónuszt, hogy legyen szerepe, hogy ki melyik céget választja.

Ami még nem tetszett, az a játékszabály. Nem volt jó olvasni, és bár sok dolgot kiemel képpel is, de valahogy olyan “régies játékszabály” hatása volt, nem azt éreztem, hogy egy modern játék szabályát olvasom. Mondjuk, ha ez szándékos, hogy kicsit felelevenítse a 90-es éveket, tisztelegjen az 1993-as Jurassic Park előtt, akkor így elnézhető. Azt nem tudom, hogy példány specifikus-e a dolog, de a teszt példányban a középső lap fordítva került lefűzésre.

Ami viszont végképp menthetetlen, hogy a nálam lévő példányban számos lapkánál az érme grafika hibás volt, volt mögötte egy fehér négyzet (mintha valaki a transparent png-ből csinált volna egy jpg-et). És ez nem gyártási hiba, hanem amikor a grafikát átadják a nyomdának, akkor ezt senki nem látta?

Milyen élményt nyújtott?

Szépen mindennek helye van!
Nem, ez itt nem az Oroszlánkirály!

A két rész közül ezt játszottuk másodiknak, így már volt némi összehasonlítási alap! És valahogy sem nekem, sem a többieknek nem volt hiányérzete, nagyon élveztük ezt a Dinosaur Island-et! A fázisok szerte ágazónak tűnnek elsőre, de jól átgondoltak, logikusan következnek egymás után, nem hiányzott semmilyen lehetőség. A 3. fázis munkás lehelyezése jó, kezdetben pont annyira szűk, amennyire kell, és rajtunk múlik, hogy mennyire és miként bővítjük a lehetőségeinket. A park is jól funkcionál, a dínók nem elérhetetlenek, csak átgondoltan kell kezelni a DNS készletünket. A férőhely bővítés is tetszett. Magára a park építésre viszont nem mondanám, hogy túl látványos lenne, mert zárt, viszonylag kis területű, a dínó lapkákat sem lehet forgatni, de mivel ennél a játéknál igazából az első 3 fázison van a hangsúly, és a park tökéletesen ellátja funkcióját, így nem baj, hogy nem egy New York Zoo.

Ami abszolút telitalálat viszont, azok a látogatók! A húzózsák - merthogy adnak hozzá, hiába volt Deluxe exkluzív - szép, hímzett, jó minőségű. Az pedig izgalmas, már csak nézni is, hogy ki mit húz ki az adott körben. Nyilván jó társaságban nem elhanyagolható szempont a káröröm! :)

Kedves gesztus a kiadótól, hogy van 3-3 üres kifutó lapka és látványosság, amire mi írhatunk, rajzolhatunk valami egyedi dolgot. Illetve vannak apró üzenet tokenek, mint pl. a Boo Yah!, Oh Snap!, Fresh és társai, aminek az égvilágon semmi szerepe nincs, de mivel a kinyomkodós íveknél oda már nem került érdemi játék token, és adva volt a kartonok vágó formája, így a kiadó azt a területet is “hasznosította”.

Kiemelném még a 3. fázis játékos tábláit, ami a Kickstarter kampány 22.000 $-os célja volt (több, mint 500.000 $-t gyűjtöttek amúgy össze), ez pedig a dupla vastagságú lap, aminek hála az ott lévő jelölő kockák szépen, süllyesztve vannak a helyükön!

Úgyhogy én jó szívvel ajánlom a játékot, mert teljes mértékben beváltja azt, amit ígér és vállal.

Irány a nagyvilág!

Oké, ha ennyire rendben volt a Dinosaur Island, akkor a kvázi folytatása, a Dinosaur World mit tud nyújtani, miben több, jobb, stb? Hadd éljek azzal az újabb filmes példával, hogy ez egy tényleges folytatás, amikor minden még nagyobb, még szebb… csak éppen a fókusz áthelyeződik teljesen másra, mint ami az első részt a klasszikusok közé emelte. Rád nézzek, Az elveszett világ: Jurassic Park?

A történet szerint a dínók klónozása már teljesen hétköznapivá vált, boldog boldogtalan dínó parkot nyit, mert senki sem akar lemaradni a jóról. Sok amatőr mazsola félkész állapotban is megnyitja a parkját, mielőtt bármi biztonsági rendszer megfelelően működne. Így a szórakozás gyakran torkollik tragédiába, ezzel együtt pedig nő a befektetői nyomás, hogy kellenek az óvintézkedések (ezért is iratnak alá minden belépővel egy “tudomásul veszem, hogy a parkba lépve megehetnek a dínók” nyilatkozatot), és a park biztonságban működhessen, a világ pedig a csodájára járhasson!

Gyors terepszemle

Kockák és dínók
Park, épülőben
T-Rex Jet Ski, van még kérdés?

Felcsapva a szabálykönyvet több dolog is egyből szembe tűnhet! Az első, hogy ez már jóval igényesebben szerkesztett, szebb, szellősebb, sokkal jobb volt olvasni. A második, hogy bármennyire is keresi az ember a látogatókat, húzózsákot, aláírható nyilatkozatot, ilyen nincs a játékban! Ez a rész ezt teljesen kihagyja, mint írtam, máshol van a fókusz!

Amit ezúttal kapunk, az 3 sziget, ahová a választható épületek kerültek. Lesznek látványosságok, dínó kifutók és speciális épületek. Oké, ez nem újdonság, ilyen már előzőleg is volt. Ami új, hogy a korábbi, viszonylag egyszerűen illusztrált téglalap lapkákat nagyobb, színesebb, látványosabb hatszög lapkák váltják. És ezek a lapkák tényleg ezerszer szebbek, valóban élvezet rájuk nézni. Bennem már az az érzés is felmerült, hogy egy picit a funkciót is alárendelték a látványnak.

Ismét kapunk 3 dínó fajt (ugyanazok, mint korábban), viszont most már eltérő színezést kaptak, és 74-en vannak. Van 72 munkás figura is, 6 színben, viszont nem az Island-es munkásokat kapjuk, hanem a kisebb látogatókat. Van még 4 dzsip, pénz, 10 munkás adatbázis lap, 9 DNS kocka, 3 veszély kocka, 20 nyíl, 95 unalom token, 40 halál jelölő, stb, stb. Még felsorolni is sok. Talán ebből is látszik, hogy a készítők nem bízták a véletlenre, tényleg mindenből többet és többet kapunk.

Építsünk egy vérbeli parkot!

Az említett fókusz itt ténylegesen a park építésen van! Csak egy kezdeti, nyílt alapot kapunk, nincs fix tábla, ami korlátozná az építést, így lényegében bármekkora és bármilyen formában megalkothatjuk saját parkunkat!

A játék elején draftolással kapunk 1 speciális épületet és 1 dínó kifutót, illetve egy Welcome Center-t. Ezeket le is kell helyeznünk. A későbbi, egyetlen fontosabb szabály, hogy 2 dínó kifutó nem kerülhet egymás mellé. A játék célja, hogy miénk legyen a legtöbb győzelmi pontot érő park. Viszont itt a körök száma fix, mindenre 5 kör áll rendelkezésünkre. A 18 célkártyából a játékba kerülő 3 kártya csupán győzelmi pontot hoz annak, aki teljesíti.

Egy kör 5 fázisból áll. A játékosok felváltva következnek. Az első fázis a Hire Workers (Munkások felvétele). Mindenki húz egy lapot a munkás adatbázisból, és megkapja a kártyán szereplő számú és színű munkást. Igen, itt annyit csavartak, hogy bizonyos helyre csak adott színű munkás tehető, így okosan kell őket beosztani. Második fázis a Public Actions (Publikus akciók). Itt jutnak szerephez a szigetek és az ott lévő, felfordított lapkák. Ugyanúgy vannak DNS kockák, amivel könnyen DNS szerezhető! Viszont most ezeket zsákból húzzuk, így nem egy fix készlet lesz végig a játékban. A kék munkás a tudós, így ő 1-el több DNS-t kap az elvett kocka után, érdemes őt itt használni. Építhetünk dínó kifutót, ahol 2 munkást és a kifutó árát kell kifizetnünk. A zöld munkás az adminisztrátor, így mellé nem kell másik munkás. Választható sima látványosság (Ajándékbolt, Hullámvasút, Étterem, Biztonsági épület), ezek mindegyikéből csak 1-1 lehet a parkban. Végül pedig nem dínó park a dínó park különleges épületek nélkül, így ezek a harmadik szigetről szerezhetők be, tetszőleges munkással és pénzért. Pl. Danger Tour, Photo Booth, Vault, Prehistoric Garden, Casino, vagy a személyes kedvencem a T-Rex Jet Ski. Ez utóbbi például olyan hely, ami egy 1 helyes kifutóval is rendelkezik, mert hát ha már így hívják a helyet, kell oda egy T-Rex is, hát nem?

Tricik egymás közt
Süllyesztett helyű DNS jelölők
De hát minek ment oda?

Csak becsületesen!

A következő két fázis a Private Actions (Privát akciók) és Jeeple Tour (Dzsip túra), kicsit gonoszkodva az egyszemélyes mód, ami amúgy ezúttal nincs a játékban, mert 2-4 fővel játszható. Egyik barátom meg is jegyezte, hogy nem is tudta, hogy pasziánszozni is lehet a játékban, ráadásul két fordulón keresztül - a tényleges 1 személyes módot ugyanis Solitaire, vagyis pasziánsznak hívják. Na, a lényeg, hogy ez a két kör a tényleges munkás lehelyezés, és ugyanúgy becsületkasszás, mint az Island esetében a 3. fázis. Ha az előző fázisban nem herdáltunk el mindenkit, akkor finomíthatunk DNS-t (ugyanúgy van 3 alap és 3 fejlesztett DNS sávunk, viszont a tartály limit kimaradt), itt megint csak érdemes a kék, tudós figurát bevetni, mert 1 alap DNS-t kaphatunk a finomítások után. A VC Funding (Kockázati tőke) pénzt hoz, a zöld adminisztrátorral 1-el többet. A Security (Biztonság) résszel a biztonság növelhető, a szükséges pénz kifizetése után. Itt a sárga, biztonsági őrünkkel csökkenthető az összeg. A Jeeple Garage (Dzsip garázs) segít a járművünket fejleszteni, hogy nagyobb távot tehessünk meg (erről mindjárt), illetve elérhetőek bónuszok is. Itt a lila, parkőr tudja az árat lentebb vinni. Végezetül pedig dínót készíthetünk. Itt ezt szerencsére sokkal összetettebben gondolták újra a készítők. Nincs dínó kifutó bővítés, minden kifutóra 4 dínó tehető, viszont egy adott hely változó DNS receptet kér a kifutó lapka alap szükséglete felett. A több dínó ráadásul több győzelmi pontot, más veszély szintet és izgalmat is jelent!

Második magányos fázisunk során bepattanunk a dzsipbe, amivel bejárhatjuk a parkunkat! De nem lehet ám csak úgy lófrálni! Erre vannak a kis nyíl jelölők, amiből a játék elején 2 van nálunk, vagyis 2 lapkányira mehetünk el a központtól, később ez felvihető egészen, dobpergés, harangszó, cintányér... egészen 5-ig. Remélem átjött a némi csipkelődés! :) Amelyik lapkáról eljöttünk, oda kell tenni az egyik nyilat. Az útvonal azért fontos, mert nem mehetünk vissza olyan lapkára, amin már jártunk a kör során. Viszont nem csak kocsikázhatunk! Ha szeretnénk, használhatjuk annak a lapkának az akcióját, amin éppen állunk, de sok esetben, ahogy az életben is, mindennek ára van! Bármelyik lapkára is megyünk, Excitement (Izgalom) pontot kaphatunk, viszont 1-el nő a hely Boredom (Unalom) szintje. Ha egy későbbi körben újra aktiváljuk a helyet, már ennyivel kevesebb Excitement pontot kapunk, és az unalom megint nő… A látogatók pedig finnyásak, van, amire 1 látogatás után ráunnak. Érdemes tehát új dínókat behozni, hogy az unalmat némileg kompenzálni tudjuk. Viszont a kifutóknál dobni kell a hely színének megfelelő kockával is (zöld - növényevő, lila - kis húsevő, piros - nagy húsevő), amivel a “balesetek”, vagyis a halálesetek száma nő, ilyenkor aranyos kis koponyás jelölőket kapunk. Épületeknél és látványosságoknál a lapka által nyújtott dolgokat szerezhetjük meg, pl. a Security helyen növelhetjük a biztonsági szintet, de csak sárga munkással; a DNATM-ben DNS szerezhető a zöld munkással; vagy a Vault-ban a kék munkásunk DNS-ből győzelmi pontot tud váltani. A lehetőségek elég változatosak, és bizony a legtöbb helyre nem tehető le bármelyik munkás, így lényegében 3 fázison keresztül kell velük jól gazdálkodnunk! Hogy mi se unjunk rá a parkunkra, illetve, hogy a távolabbi helyekre is el tudjunk végre jutni, a 3. kör végén át kell tennünk a Welcome Center kezdő lapkánkat a másik oldalával - Park Entrance (Park bejárat) -, minimum 3 lapka távolságra az eredeti helyétől.

Az utolsó, ötödik fázis az Income & Cleanup (Bevétel és Takarítás). Minden dzsip, útvonal jelölő visszakerül, megkapjuk az elért dzsip bónuszok után a jussunkat, pénzt kapunk az elért Excitement szint szerint, amit utána nullázunk is, végül pedig minden munkásunk visszatér a kirendelt helyéről. Ha a veszély szintünk nagyobb, mint a biztonsági, Halál jelzőket kapunk. A DNS kockák visszakerülnek a zsákba, 2 dínó kifutó és 2 speciális épület kikerül, majd új lapkák kerülnek a kínálatba.

A látogatók húzózsákja (Dinosaur Island)
Van néhány alkatrész... már-már sok is
Veszély? Én kacagok a veszélyre!

A játékot a legtöbb győzelmi pontot elérő játékos nyeri. De hohó, a Halál jelölők nem csak dísznek voltak. Meg kell nézni, hogy kinél van a legkevesebb, majd mindenki (!) eldob ennyi jelölőt. Vagyis akinél a legkevesebb volt, ő nem kap semmilyen büntetést. A többiek pedig egy táblázat segítségével megnézik, hogy a megmaradt halálok alapján mennyi győzelmi pontot veszítenek.

Amin még dolgozhattak volna

Mivel a World-öt játszottuk elsőként, így nem tudtuk, hogy mennyire jó móka a látogató és huligán húzás. Így utólag fájó, hogy nincs benne ilyen mechanika, bár akkor sokkal inkább lehetne dínóbőr lehúzással vádolni a kiadót. Maga a dzsip túra jó ötlet helyette, bár erősen korlátozott a kezdeti 2 nyíl miatt. Nincs az az érzésed, hogy de jó, itt a nagy, grandiózus parkom, és szabadon bejárhatom. Az unalom jelölőket viszont nem tudom védeni. Ennél olcsóbb és lustább megoldást nehéz lenne kitalálni. 95 kis bizbasz token van, eltérő értékekkel. Miért nem kiskocka? Vagy miért nem tekerhető érték? Elképesztően macerás, idegesítő és felesleges volt! Sőt, ha véletlenül megrúgja az ember az asztalt, akkor annyi, minden jelölő repül…

A park bárhogy épülhet, ami remek dolog. Viszont én szívesen láttam volna valami plusz pontozást egy elért alakzatért, egy kis Cascadia-s vonalért.

És bizony megint Kickstarter! Az ottani dínókból nem elég, hogy több fajta van (a 3 helyett 17), de még grafika is van rajtuk! Itt meg talán még gagyibb minőségűek, mint az Island esetében, és természetesen mind grafika mentes. A spéci kezdőjátékos jelölőt, eltérő dzsip meeple-ket és fém pénzeket már talán említenem sem kéne. És elérhető volt 3 külön pakk is, további 18 fajjal (60 meeple), új lapkákkal és kockákkal.

Milyen élményt nyújtott?

Bár sok a közös vonás, de egymás mellé téve a 2 részt, a World egy sokkal egyszerűbb, picit felszínesebb, de jóval látványosabb játékot nyújtott, kevesebb mélységgel. Mint írtam, a hangsúly teljesen eltolódott a kutatásról a látvány felé. Ez nyilván emberfüggő, hogy ki mit keres egy dínóparkos játékban. Mi kollektíve az Island-ben élveztük jobban a dínópark építés élményét. A World-ben nálunk a 4. körtől az új lapkák vásárlása háttérbe is szorult, és inkább azon voltunk, hogy a munkásokból (amiknek amúgy jó ötlet a sokszínűsége… érted, mert van kék, zöld…) a legtöbbet hozhassuk ki. A játékmenete is fix körből áll, nem a céloktól függ, nincsenek Plot Twist-ek sem, így valamivel karcsúbb az újrajátszhatósági faktora. Ami szerencsére maradt, azok a remek minőségű DNS kockák, és a profi játékos táblák, amik itt is dupla vastagságúak, a jelölő kockák helye süllyesztett!

Szerintem az, hogy valami megépül előttünk az asztalon, sokan szeretjük, és ebben a World jóval erősebb, mert tényleg lenyűgöző lesz a parkunk, és aki a játék során sokadszorra is gyönyörködni szeretne a parkjában, akkor a World jó választás lehet. Aki pedig egy összetettebb, funkcionálisabb játékok szerelmese, akkor pedig az Island lesz a befutó! Én is ez utóbbit tenném polcra... a Deluxe-ért meg fájhat a szívem.

Life finds a way!
Zoli
Címkék: Dinós,
Írj üzenetet!