Az ismert univerzum egészében nincs értékesebb erőforrás, mint a fűszermelanzs. Egyedül a durva, sivatagos Arrakis-bolygón található meg, melyet a legtöbben úgy ismernek, a Dűne. A fűszer feletti prosperálás mindig is a Nagy Házak közötti konfliktus középpontjában állt. A hatalom megszerzése érdekében a házak szövetségeseket és támogatókat keresnek, hogy pozíciójukat biztosítani tudják. A Landsraad-ot irányító tanácsosok. A csillapíthatatlan profitéhségű KHAFT. A jövőbe látó Bene Gesserit. A térhajlítás monopóliumát élvező Űrliga. A fremenek, a sivatag szívós harcosai. Még maga a császár sem áll az uralomért folytatott harcok felett. A konfliktus elkerülhetetlen, a kimenetele pedig bizonytalan. Egy dolog biztos csupán: aki a fűszert uralja, az irányítja az univerzumot is…
Ismét a Dűnére merészkedünk, ezúttal a Dune: Imperium invitálásában. Ez egy pakliépítős, munkáslehelyezős játék, melyet Dire Wolf Digital kiadónak köszönhetünk. Ők a piac harmadik szereplője a Gale Force Nine és a Portal Games mellett, akik az Arrakis zord felszínére léptek. A játék 2020-ban jelent meg, így ez is Denis Villeneuve filmjéből kölcsönzi karakterei arculatát, ami abszolút jól is áll neki.
Mit kínál a játék?
Minden játékos a Landsraad egyik Nagy Házának vezetője lesz, a cél pedig természetesen az Arrakis irányításának megszerzése. Aki a legtöbb győzelmi pontot tudja elérni (a cél a 10) a játék végére, övé a Dűne!
A játéknak 1-4 fővel állhatunk neki, ami a Rise of Ix kiegészítővel sem bővül több játékossá. A játék elején mindenki választ magának egy neki tetsző karaktert (pl. Paul, Leto herceg, Harkonnen báró, Ariana grófnő, Richese gróf), annak speciális képességével; megkapja a kezdő pakliját, az elérhető 2 munkását (ügynökét), az 1 csepp vizét és egyéb jelölőit. Ebben a játékban nem csak a fűszernek, de a víznek is nagy jelentősége van!
Körökre osztva
Minden kör elején felcsapásra kerül egy új konfliktus, amiért harcba lehet küldeni csapatainkat. Azok, akik majd részt kívánnak venni a csatában, nyersanyaghoz (fűszer, víz, pénz), befolyáshoz, intrika kártyához vagy akár győzelmi ponthoz is juthatnak. Egy konfliktus nem szűkmarkú, a körben a csata 2. és 3. helyezettjét is díjazza.
Miután mindenki tisztában van vele, hogy az adott körben mit hoz majd az új konfliktus, eldöntheti, hogy mire kíván összpontosítani, miként alakítja a stratégiáját. Minden játékos felhúz 5 kártyát a paklijából és jöhet az Agent (Ügynök) kör. Amíg nem szereztük meg kardmesterünket, addig 2 ügynökkel gazdálkodhatunk. Számos helyre tehetjük őket, attól függően, hogy mire van szükségünk, lehetőségünk, vagy éppen melyik hely szabad még. Igen, könnyen előfordulhat, hogy valaki elhappolta az orrunk elől az egyik helyet, és egy adott körben nem azt vagy nem úgy tudjuk kivitelezni, ahogy szerettük volna. A játék során engem ezt nem zavart annyira, úgy is csak ritka esetben tudsz ellene tenni, ennyi könyöklés azért kell a játékba.
Szövetségeseink
A tábla bal szélén található az említett 4 frakció, akikkel szövetségre léphetünk: Fremen, Bene Gesserit, Űrliga, Császár. Mindegyik egy ranglétrát és 2 helyet kínál. Minél többször látogatunk el egy itteni helyszínre, az adott frakciónál nő a befolyásunk, és felléphetünk a ranglétra következő fokára. Magasabb szinten győzelmi pontot, vagy egyszeri bónuszt kaphatunk. Egy adott helyre csak akkor látogathatunk el, ha a kezünkben van olyan lap, aminek az ikonja megegyezik a végcélunkkal, de ezen felül egy-egy helyszínen még fizetnünk is kell a látogatásért fűszerrel vagy vízzel. Az előbbi sokkal inkább nehezített terep, mert az induló kezünk csupán 2 ilyen kártyát tartalmaz, amiből aztán az egyiket úgy is ki kell dobnunk a játékból. Így nem árt minél előbb beszerezni további kártyákat, amik megkönnyítik majd az ide való utazást!
A tábla tetején foglal helyet a Landsraad és a KHAFT. Az előbbi helyen található a Nagytanács, ami a kártya vásárlásban segít majd, a Kardmesterünk, aki a 3. munkásunk lehet (nyilván szép összegért cserébe), a közös emberi-számítógép, Mentát figura vagy a csapat lehívás. Az utóbbi pedig a fűszer kereskedelemben segít, ahol pénzhez juthatunk.
Arrakis felszíne rejti a 2 fővárost (Arrakeen és Carthag) és további 5 helyszínt. A helyszínek a csatába hívásban, a kártya- és fűszer szerzésben segítenek. Ezen felül 3 helyszínt egy-egy konfliktus során elfoglalhatunk, és onnantól, ha a többi játékos oda látogatna, kapunk utánunk némi pénzt vagy fűszert.
Csatára fel!
Miután az Ügynökfázisok lezajlottak, jöhet az összecsapás! A játékosok a fel nem használt kártyáikat kiterítik, és ahol kard szimbólum található, az harci értéknek számít, feltéve, hogy van legalább 1 egységünk a csatamezőn (akik csak az helyőrségben vannak, nem számítanak). Illetve ezekkel a lapokkal szerezhetünk új lapokat is, amik jó pakliépítő játékhoz hűen a megszerzésük után a dobopaklira kerülnek.
Mindenki kártyája kiterítve, akkor el is dőlt az ütközet? Nem egészen. Egy bőséges Intrika pakli gondoskodik róla, hogy ne lehessen csak úgy kényelmesen hátradőlni, ugyanis vannak olyan Intrika harci (Combat) kártyák, amik plusz 3-7 közötti harci értéket adnak. Ezek a kártyák igencsak át tudják billenteni a mérleget. A csata lezajlik, az egységek visszakerülnek a játékoshoz (nem a bolygón lévő helyőrségbe), a résztvevő felek megkapják jutalmukat a konfliktusban való részvételért, és ennyi. A harcrendszer gyors, egyszerű, de mégis van benne izgalom, hogy sikerül-e megszerezni az 1. helyet, főleg, ha a kiegészítő is játékba kerül, de erről majd később.
A körforgás vége
Következő kör fázisban a Mestereké, a homokférgeké a főszerep. Ilyenkor kerül(het) néhány helyre plusz fűszer. A forduló pedig a Visszahívással (Recall) zárul. Mindenki visszaveszi az ügynökeit, visszahelyezi a Mentátot, ha nem győzelemben jutott hozzá, és a kezdő játékos jelölő tovább vándorol.
A játékszabály is kb. 10 oldalban foglalja össze a lényeget, és szerintem ez így röviden felvázolva sem egy veszettül bonyolult játék képét festi fel. De amennyire egyszerűnek mondhatók a használt mechanizmusok, annyira van precízen összerakva!
Az ixiek érkezése
2022 februárjában érkezett meg az alapjátékhoz a meglehetősen régóta várt kiegészítő, a Rise of Ix, és volt szerencsém ezzel nekifutni a játéknak. A kiegészítő egy modult teljesen átvariál a játéktáblán, egyet teljesen újonnan bevezet, 6 új vezetőt hoz és még számos új kártyát, illetve egy új játékmódot is!
A Landsraad-ból kikerültek a toborzó helyek, a KHAFT pedig úgy ahogy van, teljesen más szerepet tölt be, mint korábban. Míg ott eddig pénzt lehetett szerezni, mostantól az űrutazásért felel. Rákerült ugyanis egy 3 lépcsős modul, ahol a teherhajónk tud majd egyre feljebb jutni. Minden lépcső elérése egy adott jutalmat nyújt (olcsóbban vehető Techológia; toborzás, befolyás és erőforrás szerezhető), és mikor úgy döntünk, hogy visszahívjuk a teherhajónkat, akkor az adott szinten és az az alatti bónuszokat mind megkapjuk. Lám egy Dűne játék tud bőkezű is lenni!
Az alapjáték táblája mellett foglal majd helyet az Ix bolygó. Ide 2 munkás tehető, illetve tárgyaló felek érkezhetnek, akiket arra használhatunk, hogy némileg lejjebb nyomják az amúgy igen borsos fűszerért (ez azért elég ütős cucc lehetne, nem?) megvehető Tech tokenek árát. Az egyik munkás helyszín technológia vásárlásra és tárgyaló fél delegálásra, míg a másik helyszín szintén vásárlásra és csatahajó lehívásra szolgál. A csatahajók a kiegészítő másik érdekessége. Kettő érhető el belőle játékosonként, és csatákban ugyanúgy bevethetők (akár a korábban ismert egységek helyett), 3-as erőt képviselve a konfliktusban.
De, ami a tényleges újdonság, azok a már fentebb is említett Tech tokenek, amelyekből 18-at kapunk a játékhoz. Ezekből mindig 3 van felfordítva, és megszerzésükkel elég komoly előnyökhöz lehet jutni. Vannak, amiket használatuk után le kell fordítani, jelezve, hogy abban a fordulóban már használtuk, de a következő fordulóban ismét elérhető lesz. Ilyen pl. a Flagship (Zászlóshajó), ami 4 pénzért 3 egységet hoz le a helyőrségünkbe, vagy az Invasion Ships (Megszálló hajók), ami azonnal lehoz 4 egységet, de ha eldobunk egy kártyát a dobópaklinkra, akkor abban a körben olyan helyszínre is léphetünk, ahol a többieknek már van ügynöke. Van technológia, ami a harci erőnket növelheti, pénzt ad minden forduló elején, segít a paklink égetésében, vagy sikeres csata esetén vízzel jutalmaz. Végül pedig vannak, amik a végjátékba szólnak bele, és győzelmi pontokat adnak. Ilyen a nálunk is feljött Spy Satellites (Kémműholdak), ahol minden olyan frakció után kap a játékos 1-1 győzelmi pontot, ahol a befolyása 1 vagy kevesebb… mondanom sem kell, nem mindenki örült ennek a technológiának. Nem is nálam volt.
Legvégül pedig érdemes megemlíteni az Epic Game játékmódot is, amit azoknak találtak ki, akik eddig rövidnek találták a játékot. Itt 10 helyett 12 győzelmi pontig megy a játék, nincsenek 1-es szintű konfliktusok, 3 kezdő egység helyett 5 egység kerül a helyőrségbe, mindenki a kezdőpaklijából lecserél egy Dune, The Desert Planet kártyát egy új Control The Spice kártyára, és minden játékos kap egy Intrika kártyát.
Ha pedig ezen módosítások után valaki még hosszabb játékra vágyna, akkor betársulhat a Dire Wolf Game Room applikációból elérhető (Games - Dune: Imperium Companion App - Rise of Ix) teljesen új modul is, az Arrakeen Scouts. Itt kezdésnél egyből egy jutalom listával nyit a program, ami jutalmak közül akkor választhatunk, ha elfoglaljuk méltó helyünket a Nagytanácsban. Majd minden körben kapunk egy küldetést, eseményt, egyszeri lehetőséget vagy olyan szabályt, ami valamilyen módon segíti a játékot. Pl. Intrika kártya eldobásával növelhető a befolyásunk a Bene Gesserit frakciónál, 1 vízért cserébe kézbe vehető egy Arrakis Liaison kártya, vagy minden játékos fűszert tesz a Mentát helyre, és aki elviszi a Mentátot, övé az ott lévő fűszerhalom is. Ezek a lehetőségek véletlenszerűen generáltak, így bőven hoznak még újdonságot a játékba.
Vizuális tuning
Nem gyakran fordul elő, hogy ha meglátok egy kiegészítőt, akkor azonnal megdobban a szívem. Itt most ez történt! Az alapjátékhoz ugyanis érkezett egy Dune Imperium: Deluxe Upgrade Pack, ami bizony, minifigurára cseréli a korábbi 48 kocka egységet, a 12 ügynököt, a 4 frakció bónusz jelölőt, és a Mentátot! Ezt most csak úgy itt hagyom...
Összegzés
Én saját részről nagyon-nagyon vártam, hogy kipróbálhassam a Dune: Imperium-ot, és örülök, hogy ezt a Rise of Ix-el együtt tehettem meg. Szeretem a munkáslehelyezős mechanikát, ahogy a pakliépítést is, a Dűne világába pedig bármikor szívesen kalandozok.
Nem nagyon írtam negatívumokról, mert nehéz most ilyet találnom. A befolyás rendszer jó, az Arrakis helyszínei remekül működnek, a csata egyszerű, de nagyszerű. Ahol plusz feltételt kér a játék (pl. hogy a Tabr sziecs-be csak akkor mehetünk, ha legalább 2-es a Fremen befolyásunk vagy a Rise of Ix esetén az Interstellar Shipping az Űrliga felé támaszt elvárást), az is átgondolt és jogos. A játékostársak mondták, hogy az alapjátékban a KHAFT részt ők keveset használták korábban. Ami kört mi játszottunk, ott pedig a Mentát szerepe volt csekély, és az irányítás zászlók sem hoztak semmi bónuszt. Igen, talán a Mentátot tudnám az egészből kiemelni, hogy ő lehetne erősebb. A Rise of Ix kiegészítő sajnos megkéri az árát (de melyik modern kiegészítő nem?), de hoz annyi újdonságot, hogy megéri elgondolkodni a beszerzésén.
Jelen cikk írásakor szerencsére az alapjáték újra kapható, angolul is, és a Reflexshop jóvoltából immár magyarul is!
Én jó szívvel ajánlom, mert nálam abszolút dobogós helyet ért el a játék, ha rangsorolnom kéne a Dűne társasokat. Még akár azt is megkockáztatnám, hogy a dobogó legfelső fokára lépett fel, mert sokkal könnyebb rá játékot szervezni, mint a 2019-es játékra, így jóval többször kerülhet asztalra. Nem beszélve arról, hogy akár egyedül is le lehet ülni elé! Már alig várom, hogy akár így is elveszhessek pár órára a sivatag bolygón, amit a legtöbben csak úgy ismernek, a Dűne!
Zoli