Legyetek üdvözölve a C-64 planétán! Az űrhajó leszállópálya érzelmekkel tele. Szüleitek menni készülnek. Szia Wendy, Brian, Max. Szia Lily - köszönnek el egyesével tőletek. Egy utolsó ölelés aputól, és már itt sincsenek. Útjukat a világűr felé veszik. Ti azonban büszkén integettek utánuk! A szüleitek igazi hősök! És Ti is hamarosan azok lesztek, bár ezt most még nem tudjátok. A távolban egy gonosz kis Tipegő (Creeper) végig titeket figyelt és már értesíti is az anyahajóját, hogy indulhat az offenzíva, a bolygó védtelen, hiszen csak gyerekek felügyelik! Ennél nagyobbat nem is tévedhetnének, hisz szüleitek nem véletlenül mertek titeket a bolygón hagyni, tudják, hogy számíthatnak rátok! Észlelitek a közelgő támadást, és már pattantok is az űrhajóitokba! Irány a csillagos űr!
Ha van olyan játék, ami úgyszolván, és stílszerűen a radar alatt érkezett, akkor az a Star Clicker. Ne lepődj meg, ha te sem hallottál még róla. Ez egy nagyon kedves családi játék, 8 éves kortól, 2-4 fő részére, nagyjából 40 perces játékidővel, a szabályok ismeretében pedig nyelvfüggetlen.
A doboz tartalma
A dobozt kézbevéve egyből feltűnhet, hogy nem egy könnyed darabról van szó, már ami a játék súlyát illeti, mert nagyjából 2 kiló! Ez pedig annak köszönhető, hogy csordultig van karton alkatrésszel! Igen, a kiadó Hammond bácsit idézve “nem spórolt semmin”. Minden karton alkatrész kinyomkodós íven érkezik, így aki szeret nyomkodni (van, aki nem szeret?), annak bőven lesz tennivalója! Kapunk 40 szektor lapkát (Sector tiles), 4 űrhajót, 4 pajzsot (Shield), 2 anyahajót, 36 tipegőt (Creeper), 4 neutralizált rohamvonal jelzőt (Neutralized Assault Line), 4 elromlott replikátor jelzőt (Broken Replicator), 20 floppy lemezt, 4 vezérlőpultot, és természetesen egy hatalmas 52x52 cm-es játéktáblát.
A vezérlőpult
Az öröm azonban a kinyomkodások után csak fokozódik, mert össze kell szerelni a vezérlőpultokat! A kiadó megtehette volna, hogy mezei játékoslapokat ad, amin ezt-azt lehet tologatni, de nem, ők látványos, térbeli vezérlőpultokat adtak, hogy úgy érezhessük, mi is ott ülünk az űrhajóban, és tényleg aktiváljuk az egyes funkciókat! Az összerakásban segít a szabályfüzet, ahol egyedül az első ábrát kellett volna egyértelműbbé tenni, hogy a 2 nagy kartont egymásra kell tenni, ami más képeket nézve már sokkal egyértelműbb. Maga a keret könnyen összeállítható, arra kell csak figyelni, hogy a nagy kartonokat teljesen a helyükre illesszük.
A játékszabály
Maga a füzet egy 4 oldalas képregénnyel indul, majd az alkatrész lista, a kezdés, a fázisok leírása és a nehézségi szintek bemutatása következik. Minden szépen illusztrált, egyértelmű, az angolja könnyen érthető.
A játék célja, hogy megvédjük a planétát a Tipegők támadásától, akik minden körben közelebb és közelebb jönnek a bolygóhoz, és hogy közösen elpusztítsuk a 8 Ellenség zavaróállomást (Enemy Jammer).
Kezdésként minden játékos vegyen magához egy vezérlőpultot a színben hozzá tartozó 9 gombjával (színenként van 2 gomb, aminek üres az oldala, ezek arra szolgálnak, hogy ha esetleg valamelyik gombot megrágná a kutya, akkor így pótolható), egy űrhajót, és egy energia jelzőt (a Tipegő tokenek másik oldala). Az űrhajók kerüljenek a bolygó sarkain található, saját színnel megegyező leszállópályákra (a keresztnyilak mellé), a 9 gombot pedig mindenki válogassa szét 3-as csoportokra, a vezérlőpult A-B-C szekciója szerint. Az, hogy melyik szekció milyen akciót aktiválhat az játékosonként más leosztású. Mindenki keverje meg a szétválogatott kis gomb kupacait, és tegye a vezérlőpult gombjainak kialakított helyekre, képpel lefelé. Ez adja a játék egyik remek ötletét és agymunkáját, hogy kezdésnél csak az tudható biztosan, hogy egy-egy szekcióban milyen gombok van, de hogy pl. a 3 gomb közül melyik lesz a lila lövés, az bizony csak a gomb felfordításakor derül ki, így a játék során nem csak játsszunk, de még a memóriánkat is igénybe kell vennünk!
A játékostáblát tegyük az asztalra, a 40 szektor lapkát válogassuk szét a rajta lévő számok szerint, az így kapott kupacokat keverjük meg, és helyezzük le a bolygó köré. Az átlós vonalakra kerüljenek a szám nélküli lapkák, a 2-4-6-8-as irányokból pedig töltsük fel a területeket az adott számú lapkákkal. A játéktábla négy csücskébe kerüljön 1-1 Tipegő. A bolygó közepére kerüljön fel a 4 pajzs.
Első játékhoz vegyük elő a Level 1 anyahajót, ahova 4 kupacba kerüljenek fel Tipegők. Ezek száma a helyükön lesz feltűntetve. A Floppy Lemezek 3 szintet jelölnek. Szükség lesz a 6 darab 1-es szintű és 6 darab 2-es szintű lemezre. Ezeket keverjük meg, és képpel felfelé kerüljenek az anyahajó mellé. Az adott lemezen ikonok jelzik az adott körben lévő nehezítést, illetve, hogy honnan érkeznek majd új Tipegők. Mindkettőnek majd a Tipegők fázisban lesz jelentősége.
A játékban 2 egymást követő, egyszerű fázis ismétlődik: a Pilóta (Pilots) és a Tipegők (Creeper) fázis.
Pilóta fázis
Minden kis űrhajósnak 2 gombot ki kell választania a Vezérlőpultjáról (aki eldob 2 Energiát, az 3-at), amiket tetszőleges sorrendben meg kell nyomnia: mozoghat 1 lapkát egy adott irányba, lőhet egy adott irányba, vagy lemásolhat (Replicator Button) egy már felfedett akciót egy másik pilóta vezérlőpultjáról. Az irányokat a Zöld, Kék, Lila és Sárga színek jelölik. Mivel a tét nem csekély - mégiscsak a bolygót kell megvédeni -, és összehangolt munkára van szükség, így nincs igazán játékoskör, lényegében valós időben történik minden. Lehet, hogy az egyik játékos lép egyet, közben a másik játékos kilő egy Tipegőt, majd újra az előző játékos következik. A siker érdekében össze kell dolgozni és oda kell figyelni, hogy éppen ki mit csinál, merre van, mert bizony egy rossz időben leadott lövéssel egy másik pilóta picit pórul járhat. Mint már írtam, a gombokat memorizálni kell, hogy melyik hova került, és ha egy pilóta rosszul emlékszik a kiosztásra, könnyen lehet, hogy nem arra mozdul el, vagy nem arrafelé lő, amerre szeretett volna. Bár a szabálykönyv nem említi, de ha a kis pilóta fáradt, vagy nehezen megy neki a memorizálás, nincs kellő sikerélménye, akkor nyugodtan fel lehet fordítani a gombokat, a játék ugyanúgy izgalmas marad!
Mozgásnál, ha letérnénk a tábláról, akkor a másik oldalra kerülünk. Ha egy másik űrhajó vagy Tipegő van előttünk, akkor nem léphetünk arra a mezőre, át kell ugranunk azt. A bolygó közepére sem léphetünk be. Ha olyan lapkán fejezzük be a mozgást, ami nincs felfordítva, akkor fordítsuk fel azt. Az űrben 5 fajta lapka található. Az üres (Empty) lapka nem csinál semmit. A Gyorsító lapkáról (Accelerator) - a négy irányú kereszt - tovább kell siklanunk abba az irányba, amerre haladtunk. Az Energia tartalék (Energy Reserve) lapka egy Energiát át, amikor felfedjük/belépünk rá. Az Ellenséges szonda (Enemy Probe) egy gonosz kis lapka, ha itt fejezzük be a mozgásunk, akkor több Tipegő jön majd be az ő fázisuk során. Az Ellenség zavaróállomás (Enemy Jammer) pedig a főcélunk, hogy mindet megtaláljuk, és 1 Energia felhasználásával semlegesítsük. Minden szektorban 2 ilyen található, így az egész űrt be kell járni utánuk.
Tipegők fázis
Jöjjenek a Floppy lemezek (ezekről lehet mesélni a gyerkőcnek, hogy milyen célt szolgáltak az informatika hajnalán, és hogy ha már 1 mobilos kép sem férne el rajtuk). A legelső fordulóban még maradjon a legfelső lemez, utána lévő körökben viszont a legfelső lemezt a többi lemez aljára kell tenni (de lehet úgy is játszani, hogy minden lemez lefordítva van, és itt felfordítunk egy új lemezt).
A lemezek bal oldalán lévő ikonok megmutatják, hogy a következő körben “mi romlik el”. Pl. újra kell keverni a gombkiosztást, nem lehet adott irányba mozogni vagy lőni, soron kívüli támadás indul, stb. Ezeket a játékszabály utolsó oldala írja le részletesen, de az ikonográfia szépen kommunikálja a dolgokat. A jobb oldalon pedig az aktuális irányok láthatók, ahonnan 1-1 Tipegő érkezik vagy ahol tovább kell mozgatni. Ha egy pilóta Ellenséges szondán fejezte be a körét, akkor a legfelső számot is figyelembe kell venni. Majd fentről lefelé jöhetnek a Tipegők. Ha az adott irányban már van a táblán Tipegő, az közelebb lép a bolygóhoz. Ha nincs, akkor belép egy új Tipegő. Ha egy Tipegő eléri a bolygó közepét, levesz egy pajzsot. Ha mind a 4 pajzs lekerül (a játék során rossz irányzékkal véletlenül mi is lelőhetünk pajzsot), a játékosok vesztettek. Az új Tipegők az anyahajó tartalékából rajzanak ki, kezdve a bal szélső oszloppal. Ha egy oszlop teljesen leürül, akkor meg kell nézni, hogy mennyi Tipegő szimbólum van az üres helyen (nem a számot kell figyelni), és a bolygóhoz legközelebbi Tipegő(k) tovább mozognak a bolygó felé, ezt hívja a játék Általános támadásnak (General Attack).
A játék vége
Nyertek, ha mind a 8 Zavaróállomást megtaláltátok és semlegesítettétek. Veszítetek, ha a C-64 bolygóról minden pajzs lekerült vagy ha az anyahajóról minden Tipegő kirepült!
Szintlépés
Remek húzás, hogy a játék nehezíthető! Ha már túl vagytok az első szinten (Level 1), akkor jöhet a második szint (Level 2), akár, mint egy videójátékban. Milyen nehezítések vannak? Az anyahajóból 4 szint található (Level 1-4), és így változik a hajó Tipegő állománya, és az Általános támadás során mozgatandó Tipegők száma is, pl. 3-as szinten már van, amikor 4 Tipegőt kell mozgatni, vagy bejönnek az Elromlott Replikátorok, amik kiiktathajták a vezérlőpultunk Replikátor gombját. De szerencsére a pilótákra is gondolt a játék! Az egyes játékosok kaphatnak extra képességet, pl. Energia felhasználásával felfordítható egy távoli lapka, elmozgatható egy már az űrben lévő Tipegő, stb.
Végszó
A játék egy remek témával szólítja meg a kisebb korosztályt. Ki ne akarna pilóta lenni, és ki ne akarná megmenteni a bolygóját a gaz űrlények támadása ellen? Na ugye. A vezérlőpult gomb megoldása remek ötlet, ilyennel nem találkozni minden nap. Az pedig, hogy még a memóriánkat is igénybe veszi, külön piros pont. A komponensek minősége remek, az űrhajók és az ellenségek elég vastag kartonból készültek, így nehéz bennük kárt tenni. A grafika gyönyörű, színes, rajzfilmes, egyszerűen vonzza a tekintetet! Gyönyörű munkát végeztek a készítők!
A játékélmény még felnőtt fejjel is abszolút élvezetes, kellő kihívást biztosít, a játék szintek pedig a változatosságról gondoskodnak. Amellett, hogy remek családi játék, szuper csapatjáték is egyben! A gyerekek megtanulhatnak összedolgozni, lépést “programozni”, amikor igenis számít, hogy ki mit csinál, milyen sorrendben, és ki után.
Én jó szívvel ajánlom, és nem csak a kisebbeknek.
Zoli