Pontosan ott vesszük fel a 2. rész fonalát, ahol az első rész véget ért. Az előző cikkből kiderült, hogy a 2019-es kiadás egy 40 éves jubileumi kiadás volt, melynek eredetije így 1979-re datálható. Meséltem a David Lynch 1984-es mozifilmje kapcsán megjelent akkori kiegészítőkről, és a játék későbbi hányattatott sorsáról. Most pedig végre elérkeztünk a 2021-es, Denis Villeneuve műve kapcsán született legújabb inkarnációhoz, amit a hardcore rajongók nem biztos, hogy tudnak hova tenni… De ez a cikk mindenki számára hasznos olvasmány lehet, azoknak is, akinek ez lehet a legelső találkozása a Dűne társasokkal, és azoknak is, akik keményvonalas rajongók!
A mozis verzió (2021)
A Dűne érzésem szerint sosem volt az un. mainstream része, bár számos alkotáson érezhető a lenyomata, elég csak mondjuk a Star Wars-ra vagy a Tremors - Ahová lépek, szörny terem Kevin Bacon klasszikusra gondolni. Viszont 2021 egy nagyon fontos év lett az új mozifilmnek hála: mindennél többekkel ismertette meg ezt a nagyszerű történetet, így a Gale Force Nine részéről teljesen érthető, hogy “leporolták” a 40 éves jubileumi kiadást... és picit alakítottak rajta, ami valahol ugye viccesen hangzik, hiszen a két kiadás között csupán 2 év telt el!
Miben más ez a változat?
És akkor jöjjön, amire talán a legtöbben kíváncsiak!
Nem, ez a változat nem egyezik meg a “kukacos” változattal... ránézésre hasonló, igen, de mégis teljesen más a két játék. A grafika nyilván változott - természetesen a filmhez igazították a frakciókat, kártyákat, Arrakis-t -, és a játékmenet alapjai is megegyeznek vagy mutatnak hasonlóságot egymással, de egy teljesen más közönségnek készült, mint a korábbi, teljesen más élményt nyújtva ezáltal!
Jé, ez itt tényleg a mozis verzió!
Talán úgy tudnám a legjobban szemléltetni a dolgot, hogy tegye fel a kezét, akinek tetszett a 2021-es film. Oké, elég sokan vagyunk, remek. Kezek le. Akkor most tegye fel a kezét az, aki NEM olvasta a könyvet. Látszólag maradt a létszám. Kezek le. Végül pedig tegye fel a kezét az, aki hiányolta a filmből az Űrligát, a számítógépek nem létezését és ezáltal az “emberi számítógépek”, a Mentátok rendkívüli fontosságát, az orvosi kondicionálást, amin Dr. Yueh átesett és ezzel adva valódi súlyt tetteinek, Harkonnen báró “terv a tervben” lépéseit, Feyd-Rautha-t, IV Shaddam Padisah császárt vagy aki csupán azon merengett el a popcornt majszolva, hogy mi lehet annak a kis ugráló egérnek a neve! Te ott csak vakarod a fejedet, vagy jelentkezel?
Ez a verzió ugyanis pontosan ENNEK A KÖZÖNSÉGNEK KÉSZÜLT, és ebben semmi degradáló szándék nincs! Azoknak készült, akik a fentiekből valószínűleg semmit sem hiányoltak a filmből - a könyv olvasata nélkül nem is hinném, hogy bárkiben is felmerülne a hiányuk -, és ezen játékosok száma egyáltalán nem elhanyagolható, sőt!
Ha még nem játszottál a korábbi kiadásokkal (pro)
Eléd tárul a hatalmas fűszer bolygó, az Arrakis, amit a legtöbben csak úgy ismernek: Dűne. Bepillantást nyerhetsz 4 nagy frakció konfliktusába a nemes Atreides-ház, a cselszövő Harkonnen-ház, az őslakos Fremen vagy a mindent irányító Császárság (Imperium) szemszögéből. Ők bőven ismerősek lehetnek a filmből, így nem érzed majd magad elveszve ebben a világban. Majd megindul a harc a Dűnéért, hogy akár Harci (el kell foglalni minimum 3 erődítményt az 5-ből), akár Gazdasági (a felhalmozott fűszerkészleted és az elfoglalt erődítmények után járó bónusz pontok) győzelmet arass. Valaki nyerni fog, az egészen biztos! Izgalmas csatákban vehetsz részt, mert az új harcrendszer bőven ad lehetőséget arra, hogy ne csupán pár egységgel és egy árva vezetővel álld a sarat!
A játékidő jóval kedvezőbb (30-60 perc), ha berakod mellé duruzsolni a filmet, még bőven becsatlakozhatsz az utolsó harmadára, ennek hála a játék viszonylag sűrűn az asztalra kerülhet, és csupán +3 emberre lesz hozzá szükséged, hogy teljes legyen az élmény. De akár a pároddal is leülhetsz elé, biztos, hogy hamarabb adja be a derekát, mintha a 2019-es kiadással támadnád be. Olyan ez, mint Grogu (Bébi Yoda). “Az tetszett, szívem, cuki volt? Akkor gyere, nézzünk bele a Star Wars: Lázadókba is... hátha az is tetszik majd.”, és innen már csak egy lépés az Imperial March csengőhang. :) Ez a játék tökéletes ugródeszka lehet ahhoz, hogy valaki betegye a kislábujját a homokba, ami után már nem lesz megállás, a világ (és/vagy a homokféreg) beszippantja és többé már nem ereszti!
A játéktábla egy picivel nagyobb lett, kb 48x48 cm. Arrakeen mellől eltűnt a Rim Wall West, és így változott Basin és Hole in the Rock terület is, illetve néhány terület egy-egy határát (pl. Hagga Basin és Imperial Basin által határolt Arsunt) is jobban a szektorokhoz igazították. A bolygó rajzolata kevésbé stilizált, tényleg szép domborzati látképként hat. A sziklás területek nekem kimondottan tetszettek, de a bolygó alsó felén némileg túltolták a sötétbe hajló részt, így itt a szektorok elválasztása nem a legjobban látható (fekete szaggatott vonal a fekete hátteren...), és az erődítmények is picit elbújhatnak a szem elől. Akit ez utóbbi zavar, az nyugodtan használja az Erődítmény jelölőket, hogy jobban kiemelkedjenek a helyükről, de azok a 2 játékos módhoz vannak! A fűszer jelölőkből 162 van, 1-2-5-10 értékben. Nem annyira szerencsés, hogy mindegyik azonos színű, és az 1-est mi valahogy rendre 7-esnek néztük, de volt, hogy összekevertük a Fremen egységekkel, mert ők is barnák. Fűszerkitörés pedig 3 plusz területen is történhet: The Great Flat déli szektora, Cielago Depression és Cielago East.
A kártyák illusztrációja is hűen követi a filmet. A kártyákból 4 paklit is kapunk. A Fűszer pakli (Spice Deck) felel a fűszerkitörésekért. A Csata pakli (Battle Deck) szolgáltatja a csata során bevethető fegyvereket, védelmet és egyéb módokat, amivel befolyásolható egy csata kimenetele. A teljesség igénye nélkül pl. megfutamodhatsz, támadás vagy védekezés kártyát cserélhetsz, erősítést hívhatsz, árulót cserélhetsz, kármentesíthetsz, nyilván a megfelelő kártya birtokában. A Piac pakli (Market Deck) számtalan, egy-egy fázisban bevethető extrát tartalmaz, amikről egyből látszik, hogy mit, mikor lehet majd használni. Végül pedig van a már jól ismert Áruló pakli (Traitor Deck), ami a frakciók összes vezetőjét tartalmazza. Ennél egyedül azt jegyezném meg, hogy nincs rajta frakció szimbólum, csak egy egységes maszk ikon, más-más háttérszínnel, és hát ez nem mindig segített egyből beazonosítani az illetőt.
A 2 fős játékot igyekeztek jobban optimalizálni, mint korábban. Az említett Erődítmény jelölők egyikével le kell takarni az egyik erődítményt, így az homokos területnek számít majd, amivel szűkülnek a célpontok, vagyis több konfrontációra lehet számítani. Van 2 extra frakció lap az Atreides & Fremen és Harkonnen & Császárság felálláshoz is, szépen részletezve a közös előnyöket. Mondjuk ha már erre gondoltak, akár a többi párost is mellékelhették volna, de a játékszabály is ezt emeli ki.
Az azért látszik a játékszabályon is, hogy gyorsabb játékra tervezték. Az előző verzió 24 oldalas volt (amiben volt 2 oldal történet leírás (!) és 2 oldal GYIK), itt már csak 16 oldalt kell elolvasni (és se történet, se GYIK).
A doboz itt már gondolt a kártyavédőkre, szélességben jó, viszont az insert lehetne magasabb, mert a megnövekedett méret miatt a lapok “túlcsordulnak”. Illetve nem tartott volna sokból megoldani, hogy a Fűszertartót ki is lehessen venni, hogy Fűszerbankként funkcionáljon, sajnos ezt nem tették meg.
Ja, igen, NE DOBJÁTOK ki a Harci tárcsák Vezető helyének kitöltő korongját az insertből kiszedve, mert azok a Forduló- és Fázisjelző tokenek!
Ha már játszottál a korábbi kiadásokkal (kontra)
Szerintem nem kell hozzá túl sok fűszert fogyasztanom (a szemem amúgy is kék), ha úgy vélem, ráncoltad párszor a homlokodat az előző szekció olvasatán, ha máson nem, akkor a játékidőn biztosan! Hogyan adhatna még csak arányaiban is hasonló játékélményt, mint a 2019-es verzió, ha ennyire rövidre lett vágva? Megmondom, sehogy. Ha valami rövidebb, kevesebb játékosszámra készült, ott bizony el kellett venni... és nem kertelek, itt bőven elvettek belőle!
Jöhet egyből a hidegzuhany? A legfontosabb eltérés, hogy a játékosok NEM LÉPHETNEK egymással szövetségre. Ezt hagyom ülepedni kicsit.
A játék címe kapcsán már említettem, hogy nem véletlenül maradt le az a Betrayal végződés, ahogy a játékosszám sem véletlenül lett 6 helyett 4 főre redukálva! Ugyanis a kiadó célja egy jóval rövidebb játékverzió volt, olyan játékosoknak, akiket vélhetően elriasztana egy 6-8 órás játékmenet. És ehhez bizony egyszerűsíteni kellett!
A fontosabb eltérések
Íme egy lista, nagyvonalakban:
- Kevesebb fordulóból és kevesebb fázisból áll a játék. (lényegesen gyorsít)
- Nincs NEXUS fázis a Homokféreg (itt már nem is Shai-Hulud van) megjelenésekor. (gyorsít)
- Nincs Bene Gesserit vagy Űrliga frakció. (gyorsít)
- Nincsenek Haladó szabályok vagy Haladó harc. (egyszerűsít)
- Nincs Licitálásfázis, itt vannak ingyen kapott és megvásárolható lapok. (gyorsít)
- Minden egység szállítása 1 fűszer, bárhová. (egyszerűsít)
- Az egységek több területnyit mozoghatnak. (gyorsít)
- Nincs Kwisatz Haderach vagy Olcsó hős. (egyszerűsít)
- A vesztegetés semmilyen módja nem megengedett, ahogy fűszer sem adható át más játékosnak.
- Nincsenek játékospajzsok, amik titokban tartanák a játékosok fűszerkészletét és vezetőit.
- Nincs Megsemmisített pajzsfal jelző, speciális Sardaukar és Fedaykin harcosok.
Remélem a klasszikus játék hívei, azok után, hogy a szívükhöz kaptak, jól vannak, mert bár látszólag elég erősen fekete és fehér a helyzet, de ennél sokkal árnyaltabb. De ez a játék tényleg NEM AZOKNAK készült, akik a korábbi kiadás szerelmesei! Ez a verzió nem a “nagyobb, hosszabb, vágatlan” verzió, hanem pont ellenkezőleg! Ez a “kisebb, rövidebb, egyszerűbb” kiadás.
Kötelezők röviden
A játék tényleg jóval rövidebb, már csak a maximum 4 játékos miatt is. Az eredeti 15 (1979), majd 10 forduló (2019) helyett itt csupán 5 forduló van. A fázisok közül hiányzik a KHAFT-Adományfázis (átkerült későbbre, az utolsó Fűszeraratás-fázishoz, mert licit hiányában nincs akkora súlya), és a Mentátszünet (ez 1979-ben sem volt), amit én mondjuk a jubileuminál sem éreztem annyira fontosnak (ha már oda bekerült, én biztos, hogy a Szállítás- és mozgásfázis elé tettem volna a szövetségek miatt, mint “hivatalos” elmélkedő fázis). A Fűszerkártyák is változtak, hogy egyszerre 2 helyre is kerül fűszer, viszont itt csavartak rajta egy picit, hogy egy terület többször is szerepel, és ha az újra feljön, akkor hasonlóan a Homokféreg kártyához, a fűszerkitörés területén elköszönhetünk az ott lévő egységektől és megmaradt fűszertől. Igen, ez tényleg így van. Külön bekezdésben, igazoltan.
A Bene Gesserit és az Űrliga frakció bár játékosként nincs jelen, a Császárság részéről egy-egy Vezető képében megjelennek, ahogy a Hang is bekerült, mint képesség. Kwisatz Haderach nincs, de az Atreides játékos ugyanúgy rákérdezhet a haditerv egy pontjára. Vezetőből +2-vel rendelkezik, ennek mi a játék során semmi hasznát nem éreztük, simán lemehetnek úgy fordulók, hogy alig van csata...
A Harkonnen játékos Áruló arzenálja végre igazodik a játékosszámhoz (2 fő esetén is), viszont van egy új, nagyon szemét képessége: minden csata előtt felhúzhat egy új árulót, amit kézbe vesz, majd a kezéből el kell dobnia egyet. Ez lehet az új kártya, vagy egy korábbi is. Igen, ez aljas. Itt könnyen megéri saját frakciót választani a többi játékosnak a játék elején kapott 4 lapból, hogy bevédje magát.
A megújult kártyaszerzés
A lapok megszerzése is módosult. A korábbi 33 Cselszövés (Treachery) kártyát felváltja a 24 lapos Csata (Battle) és a 24 lapos Piac (Market) pakli. A Licitálást a Kártyaszerzés fázisa váltja. Minden játékos kiegészítheti a kezét 4 Csata kártyára, ingyen, és vehet maximum 3 Piac kártyát (1 lap 2 fűszerbe kerül, amit a Császárság kap meg fizetségként), szépen sorrendben. Fájó a licit hiánya, de cserébe egyik csata sem lett egyoldalú, vagy előre elrendeltetett. Érzed, hogy van esélyed. Mondjuk pont ezért én simán kihúztam volna azt a szabályt, hogy a csata után a Nyertes megtarthassa a lapjait, a kiadó ezen nem variált (jó, van amelyiket kötelező eldobni, de ez tényleg csak pár lap).
Ellenben a kártyák két külön paklira való szétválasztást én remek ötletnek tartom. A Harc pakliba most tényleg csak a támadás, védekezés került, kiegészítve olyan támadás vagy védekezés helyre tehető lappal, mint a Reinforcements (Erősítések), amivel +3 lesz a harci erő és az Endless Ranks (Végtelen sorok), amivel utólag megnövelhető a Harci tárcsán beállított érték. Összesen 2 Értéktelen (Worthless) kártya van (Jubba Cloak, Sandworm Mural). A Piac pakliba kerültek a korábbi speciális lapok (Hajr, Poison Tooth, Tleilaxu Ghola, Weather Control) és a Mind-Killer, ami egy nagyon alap Karama kártya. A többi 19 lap viszont teljesen új! Mindegyik fázis kapott számtalan kártyát, és olyan finomságok kerültek be, mint az extra mozgás vagy homokos területre menekülés, kártya csere, vihartól való védelem vagy a fűszer eliminálása egy területen.
Viszlát komplexitás!
Kimaradt minden olyan apró szabály, amire rámondható, hogy komplexé tette az eredetit (pl. Imperial Basin védelme), és a kiadó igyekezett a minimumra redukálni a megjegyzendő számokat is! Pl. a szállítási költség egységes minden területre (1 fűszer egységenként), az Erődítmények nem adnak plusz fűszert, nincs feltámasztási korlátozás, minden játékos 2 egységet ingyen feltámaszthat, minden további 2 fűszer egységenként (a Vezetők értéke maradt, de nem kell mindenkit elveszteni, és nincs Ismét halott szabály sem), és ugyanígy 2 fűszert gyűjthet be minden egyes egység. A Fremenek kivételével minden frakció a bolygón kívül kezd!
A mozgás szabadsága
Az Ornitopterek is kimaradtak, csak 1 Piac kártyán teszik tiszteletüket. Ez utóbbi érdekes döntés, mert a filmben eléggé hangsúlyosak voltak (és jól is néztek ki), de az 5 forduló miatt alapból meg kellett növelni a mozgást, így mindenki 3 területnyit mozoghat. A Fremenek ilyen szempontból nagyon jól jártak, ők 2 csoportot 3-3 terület vagy 1 csoportot 6 terület távolságra mozgathatnak, és még a Vihart is túlélik!
Ami stratégiailag érdekes döntés, hogy megmaradt az a lehetőség, hogy egy területről nem kötelező mindenkit mozgatni! Ez ott ütközik ki, hogy ha valakinek mondjuk van 10 egysége Arrakeen-ben, és leszállít egységeket egy sziecsbe, majd Arrakeen-ből átmozgat 5 egységet Carthag-ba, akkor már csak meg kell nyernie a csatákat, és vége. Jó, ehhez az kell, hogy a többiek magukkal legyenek elfoglalva, a fűszerre menjenek, ami a kevesebb játékos miatt könnyen kivitelezhető. De gondolom ezért hozták be azt a szabályt, hogy legkorábban csak a 3. forduló végén lehet Harci győzelmet aratni. Ez is valami legalább. Mi kettő partit játszottunk 4 frakcióval, 60 és 90 perces játékidőkkel, és az elsőnél konkrétan meglepődtünk, hogy a 4. körre megnyerte valaki. Rosszmájúan meg is jegyeztük, hogy bőven kimaxoltuk a minimum 30-60 perces játékidőt, de ha legközelebb jobban odatesszük magunkat, és lemegyünk 30 perc alá (ami nem lehetetlen), akkor csináltunk a Dűnéből egy parti játékot... :)
Hódítás, diplomácia nélkül
A Fremenek a mozgásuknak hála nagyon rá tudnak menni a fűszerre. A Császárság kapja a Piac után a fűszert. A vezetők hamar hullhatnak a sok Csata kártya miatt, amiből a Nyertes jócskán profitálhat a fűszerből, mert ez a szabály is maradt. Úgyhogy itt könnyen átélhető fűszer áramlás érzése, közel nem lesz annyira szűkös a helyzet, mint korábban. Ennek hatására vígan rá lehet menni a Gazdasági győzelemre is, és így az sem elképzelhetetlen, hogy anélkül nyerne valaki, hogy akár csak egy csatában is részt venne.
Ezt a cikk 1. részben már némileg ellőttem, hogy én akár a Diplocamy szót is elhagytam volna a játék címéből. A csatákat leszámítva ugyanis nem igazán van érintkezés a másikkal, se szövetség, se alkudozás, se fűszer kisegítés, semmi komolyabb intrika. Jó, a Piac kártyákkal keresztbe lehet tenni egy-egy tervnek, de az azért egy picit más játszótér.
Kihagyott ziccerek
A minifigurák! A játék ugyan el van nélkülük is, de azért egy Ornitopter (így simán lehetett volna meghatározó szerepük), egy Shai-Hulud, egy szép Vihar modell, de akár az egységek is simán megértek volna egy-egy minifigurát! Úgy biztos vagyok benne, hogy nem kevesen csak magukért a minikért is megvették volna a játékot! Bár lehet a GF9 is kedvet kap majd hozzá, ha már a DWD kihozta a Dune Imperium: Deluxe Upgrade Pack-et...
Milyen játékélményt nyújtott?
Na de mégis, milyen volt vele játszani? Én úgy érzem, hogy szerencsés helyzetben vagyok, mert előbb játszottam a 2019-es verzióval, mint a 2021-es változattal. Ott nem nagyon tudtam, hogy mire számítsak, se élményben, se játékidőben, de az fantasztikus élmény volt minden szempontból. Ehhez is maximális létszámmal készültem, és szintén csoportokban találtam lelkes játékostársakra - az estét nagyon köszönöm Tamásnak, Balázsnak és Lacinak! Ők, bár a 2019-esel nem játszottak, de a Rex: Final Days of an Empire-ben van már jó néhány órájuk, ami szintén nem a rövidségéről híres.
Volt olyan játékostárs, akinek ez a játékmenet túl egyszerű volt, és volt, aki nem igazán tudott érvényesülni, mert eléggé szerencsétlenül jöttek ki számára a fordulók. Nekem bár kicsit nehéz volt elvonatkoztatnom a szabályok közötti eltérésektől, meg nem egyszer mondtam magamban, hogy akkor most jönne ez vagy az a rész, de összességében én jól elvoltam ezzel az új verzióval is. A frakció képességek arányaiban hűek maradtak és a csatákat is jobban élveztem, mint korábban. Kaptam Dűne élményt, igen, ahogy a filmtől is, de csak a felszínt karcoltuk, ahogy a filmnél is. Talán jobban meg kellett volna csavarni a szabályokat, hogy itt is átjöhessen a játék mélysége és diplomáciai vonala, a játékosok egymásra hatása.
Két fővel is kipróbáltuk, és szintén két partit tettünk bele. Alapvetően hasonló volt az élmény, mint 4 fővel, csak itt már 40 perc alatt keverhettük újra a kártyákat. Nem érződött, hogy óriási lenne a tét, vagy, hogy túl nagy stratégiát igényelne a játék, mert a rövidsége miatt könnyen nyerhető, és tényleg csak azon múlt minden, hogy kinél vannak jobb Csata kártyák, és Mrs. Harkonnen éppen milyen árulókat rejteget.
Végszó
Én a magam részéről örülök, hogy ez a mozis változat megjelent! Többek szerethetik meg a Dűne világát, és könnyebben ültethet le játékosokat az asztal köré. Sőt, akár a polcon is megférhet mindkét változat: a 2019-es az igazi, grandiózus, egész estés élményért, többekkel, a 2021-es pedig egy tényleg gyors, pár körös ütközetért, akár csak ketten is, mert kis harci jelölőket tologatni mindig jó dolog, és ha csak 30-40 percre jut idő elugrani a Dűnére, akkor én már annyival is beérem!
Viszont annak is örülök, hogy 1979-ben voltak annyira bátrak (és jövőbelátók) a készítők, hogy egy olyan komplex játékot bevállaltak és ki mertek adni. Külön öröm a 40 éves jubileumi kiadás, hogy nem hagyták veszni az ottani értékeket. Ha ezek a korábbi verziók nem léteznének, akkor talán lenne olyan szájízem, hogy ez a 2021-es kiadás csak a modernkor merchandise terméke, a kor igényeinek alárendelve és bizony tűkön ülve kéne várnom a “rendezői, nagybetűs változatot"... de szerencsére a helyzet itt fordítottan alakult, és ezért minden Dűne rajongó hálás lehet!
Nagyon remélem, hogy a filmből is készül majd egy hosszabb verzió, mert a könyv olvasatával a hátam mögött tudom, hogy van ott még bőven tartalom! Ahogy most már te is tudod, hogy mit takar a “kukacos” és a “mozis” kiadás. Az ismerkedést bátran kezdheted a felszínnel és ha egy kicsit is tetszett, amit kaptál, akkor szerencsére nem kell megállni vagy éveket várni, hiszen csak meg kell várni a jubileumi kiadást, hogy újra kapható legyen... vagy pedig megnézni, hogy milyen más jellegű játékokat rejt ez a rendkívül gazdag (társas) univerzum! De ezekről már egy következő cikkben mesélek!
Zoli