Epikus társasjáték-regény dark fantasy rajongóknak
A Tainted Grail - Avalon bukása az Awaken Realms kiadó (az ő nevükhöz köthető a Lords of Hellas és a Nemesis - sokak szerint a legjobb Alien-játék) nem régen sikerre vitt Kickstarter-projektje. A játékosok ezúttal a ködös Avalonba, a kelta mondavilág és az Artúr-legendák által átszőtt hangulatú világba kerülnek. Egyfajta “posztapokaliptikus” fantasy-érzés kerítheti a játékosokat hatalmába. Itt nincs szó a grált kereső nemes lelkű lovagok romantikájáról, helyette egy keserű, búskomor világot kapunk, ahol az elmúlás kézzelfogható közelségben van. Az emberek még meglévő településeit ősi, titokzatos menhirek fénye védi a közeledő sötétségtől és a vele érkező torz szörnyektől, de a menhirek fénye egyre halványabb, s miközben Camelot hallgat, a megmaradt nemzetségek egymást öldösik a maroknyi földért és élelemért. Ez a melankolikus hangulat a játék minden mozzanatát átjárja. Amikor egy karavánnal találkozunk, az arcokon fájdalmat és gyászt látunk, és még a legtisztábbnak és jóságosnak tűnő idegenek is gonosz titkokat őrizhetnek. Célunk, hogy megmentsük civilizációnkat az örök sötétségtől, megmentsük a saját bőrünket is, és elkerüljük az éhhalált vagy a rémálmaink gyötörte örökké tartó őrületet.
Ha nem riaszt el minket ez a folyton nyomasztó, depresszív légkör, akkor az Avalon bukása nem csak egy remek történettel, emlékezetes karakterekkel és izgalmas fordulatokkal, de néhány megszokott megoldás mellett még egy egészen kreatív mini-játékmechanikával is megörvendeztet minket.
![Tainted Grail - Avalon bukása](https://www.szellemlovas.hu/images/cikk_hir_rovid/cikk_2021_taintedgrail_cikk1.jpg)
Ha játszani szeretnél, lapozz a...
A játék történetcentrikussága nem csak egy ráaggatott címke, bizonyos értelemben olyan, mint egy mesélő nélküli szerepjáték. A játék legnagyobb részében a tizenöt fejezetből álló kampány történetét fogjuk olvasni, döntéseket hozunk arról, hogy hogyan cselekednek a karaktereink, és ezen döntések következményeit ismerjük majd meg. Ezen mechanikájában leginkább az úgynevezett “lapozgatós könyveket”, néha pedig egyenesen a szabadulószobás játékokat idézi. Egy vaskos kampánykönyvben olvassuk majd a történetet, a döntéseink pedig tovább vezetnek majd a megadott fejezetszámokhoz. Egy-egy eseménynél, például egy új településbe érve akár négy-öt egymást követő döntést is meg kell hoznunk. A szerepjátékos vonalat erősíti, hogy a döntéseink elsősorban a történetet befolyásolják, így gyakran nem annyira a várható erőforrások vagy egyéb játékbeli előnyök alapján, hanem “karakterből” tudunk dönteni.
![Tainted Grail - Avalon bukása](https://www.szellemlovas.hu/images/cikk_hir_rovid/cikk_2021_taintedgrail_cikk2.jpg)
A döntéseink pedig nem lesznek következmények nélkül. A játék rendszere megjegyzi (valójában egy, a kampányunkhoz tartozó lapon egyszerűen követhető és ellenőrizhető módon jelölünk be rubrikákat) a korábbi döntéseinket. Így ha valakinek a kampány elején segítettünk, a későbbiekben számíthatunk a hálájára, ha pedig valakit cserben hagytunk, annak barátai könnyen lehet, hogy megtalálnak minket. A hírnevünk (vagy hírhedtségünk) pedig egész biztosan megelőz majd minket. Ez az aprólékosan átgondolt, a társasjátékok körében egyedinek, de legalábbis legtöbbrétegűnek tekinthető rendszer már-már az összetettebb számítógépes szerepjátékok hangulatát idézi, ahol megannyi különféle befejezés vagy történetszál-elvarrás volt elképzelhető. Ezzel a sokféle történetszállal - és azok sokféle kimenetelével - a játék akár ugyanazon társaságnak is többször is lejátszható, és szerencsére a legacy-játékok némelyikére jellemző ragasztgatást és kártyatépkedést is mellőzi.
A felfedezés öröme
A játékmechanikáról is ejtsünk pár szót. Karaktereink minden fordulóban akciókat hajtanak majd végre. Nincs kötött sorrend, az akciókat bárki kezdheti, egy-egy akciót követően megvárhatjuk egy társunk akcióját, majd ismét jöhetünk mi is. Az akciókhoz szükséges akciópontokat bizonyos esetben feloszthatjuk egymás között, például Beort, a kovácsinas karaktert a társai segíthetik a tárgyak elkészítésében, egymás között elosztva a szükséges 4 energiaköltséget, amiből legalább egyet Beor költ el. De van, hogy mindannyiunknak el kell költenie egy akcióhoz az adott mennyiségű energiát: a kereskedővárosba érve mindannyian dönthetünk úgy, hogy felfedezzük a várost és beszédbe elegyedünk a helyiekkel, de erre mindannyiunknak egyformán kell egy-egy energiát áldozni.
"Hőseink" (valójában inkább anti-hősök, afféle “fantasy öngyilkos osztag”) a nap végére kimerülnek, a pihenéshez pedig élelemre van szükségük. Ezt szintén akciót feláldozva, vadászattal, a településeken kereskedelemmel szerezhetjük be, de a készleteink általában szűkösek lesznek, és a nálunk lévő pénz is erősen korlátozott. Egy-egy nagyobb “utazásra” ezért érdemes jó előre felkészülni.
![Tainted Grail - Avalon bukása](https://www.szellemlovas.hu/images/cikk_hir_rovid/cikk_2021_taintedgrail_cikk3.jpg)
A leggyakrabban használt akciónk a mozgás és a felfedezés lesz. A mozgás valójában utazás, Avalon világának térképét a nagyméretű, részletgazdag, gyönyörű kártyalapok jelképezik. A lapokra lépve a szomszédos kártyák is felkerülnek az asztalra, a rajtuk található helyszínek pedig sokszor csábítanak a további mozgásra és felfedezésre. A felfedezés akció a lap megfordítását, és a kampánykönyv egyes fejezeteinek felolvasását, valamint a már korábban említett sok-sok döntést jelenti. Ezek a felfedezések gyakran torkollnak harcba, vagy egyéb konfliktusokba. Előfordulhat, hogy kincseket vagy tapasztalatot szerzünk, de az is lehet, hogy fokozódik az őrületünk, vagy megfertőződünk valamilyen ronda ragállyal. Néha pedig a történet önmagában is jutalmat jelent a felfedezésért. Előfordult, hogy egy ilyen felfedezés során egy pár fejezeten keresztül kibontott rövidke dark fantasy novellát olvastunk el. Ugyan a végére semmivel nem lettünk gazdagabbak (leszámítva, hogy karaktereink elméje kissé megbomlott), de a történet a mai napig kísért, foglalkoztat, és ha hőseink nem is, de mi nyertünk egy olvasmányélményt.
Ennél a pontnál a játék egyik hibája is kiütközik. A környezet valóban magával ragadó, az ember pedig a feldobott történetszálaknak igyekszik a végére járni, és fájlalnánk, ha valamiről lemaradnánk, hiszen a menhirek idővel kihunynak, és a felhelyezett területek végleg visszakerülnek a dobozba. Ez a kíváncsiság viszont néha a játékmenet lassulásával jár. Mivel a küldetéseink sokféleképpen megoldhatók, így előfordul, hogy egy hosszabb történetszál végén egy már egyébként teljesített küldetés megoldása a jutalmunk, ami okozhat némi keserű szájízt. Ráadásul a játék sokszor tényleg kevés nyomot hagy arra vonatkozóan, hogy mire számíthatunk egy-egy hely felkutatásakor (elvégre honnan is tudhatnánk, hogy pontosan mi vár ránk, ha beszélgetésbe elegyedünk a falusiakkal, vagy ha az erdőben töltjük az éjszakát).
Harc és diplomácia
Karaktereink a legtöbb kampányjátékhoz hasonlóan itt is folyamatosan fejlődni fognak. A fejlődés során el kell döntenünk, hogy hősünk milyen irányban fejlődik tovább. A nap során összegyűjtött tapasztalati pontokat új harci vagy diplomáciai kártyákra (ezeket a találkozásokkor használhatjuk), vagy főképességeink fejlesztésére fordíthatjuk. Utóbbiakból hatféle van, melyek páronként állnak egymással szemben: agresszió és empátia, bátorság és óvatosság, gyakorlatiasság és spiritualitás. A képességeink fejlesztése annál több tapasztalati pontba kerül, minél többet fejlesztettünk az adott pár valamelyikén, így a karaktereink többnyire a párok egyikében fognak csak kitűnni. A második képességpont megszerzése utáni fejlesztések a képességhez tartozó extrákat adnak, ezeket az adott képességhez tartozó kétoldalú kártyák jelölik, amikből viszont nincs több a dobozban, így a fejlődésnél arra is figyelemmel kell lennünk, hogy a karakterünk egy adott képességét fejlesztve azt az extrát (és a túloldalán lévőt) másik karakter már nem választhatja.
![Tainted Grail - Avalon bukása](https://www.szellemlovas.hu/images/cikk_hir_rovid/cikk_2021_taintedgrail_cikk5.jpg)
Időről időre úgynevezett találkozásokba futunk. Ezek némelyike lehet teljesen békés, de többségük vagy egy ádáz ellenfél elleni csata, vagy egy konfliktus diplomáciai úton való megoldása lesz, például a városőröknek kell kimagyaráznunk, hogy miért járkálunk olyan gyanúsan éjnek évadján, az utcákon.
Ezen konfliktusok megoldásához a játék egy igen kreatív, a történetközpontúságnak megfelelő mechanikát hoz be. Ebben a kezünkben lévő kártyalapokat kell egymáshoz kapcsolva kijátszani. A lapok szélein található szimbólumok összekapcsolásával tudunk sikereket szerezni (harc esetén sebzést, diplomácia esetén előrelépést a tárgyalásban). A kirakott szekvencia lényegében a konfliktust meséli el, a lerakott kártyák pedig vágásaink, riposztjaink és csatakiáltásaink lesznek, a tárgyalás során a negédes szavaktól a megfélemlítő fegyverrántásig sok-sok mozzanatot írnak le. Magát a mechanizmust könnyű megszokni, és a szimbólumok egymáshoz kapcsolásakor hozott döntések önmagában is egy izgalmas minijátékot jelentenek. A kulcsszó a “mini”-n van, a találkozások ugyanis ezzel a mechanikával hamar lezajlanak (legrosszabb esetben elfogynak a kártyáink, és akkor menekülnünk kell), az ellenfeleink reakcióit pedig egyértelműen meghatározza a már elért sikereink száma (amivel így szintén számolnunk kell). A játék tervezőit dicséri, hogy olyan módszert találtak ki, ami a történetmesélést nem csak hogy nem töri meg, de maga is egy saját történetet alkot.
![Tainted Grail - Avalon bukása](https://www.szellemlovas.hu/images/cikk_hir_rovid/cikk_2021_taintedgrail_cikk4.jpg)
Összegzés
A Tainted Grail kétségkívül sokat követel a játékosoktól. A játék maga nem összetett, néhol az az érzésünk támad, hogy talán túlságosan is egyszerű, és kevés igazán “társasjátékos” döntést tartalmaz, ezeket is leginkább a találkozások során lejátszott minijátékban. Itt nem kell a dungeon crawler-játékokhoz hasonlóan távolságot vagy rálátást számolni, vagy a képességek használatát optimalizálni, helyette sok olyan döntést hozunk majd, aminek a történet szempontjából lesz leginkább jelentősége. A történet viszont magával ragadó, olvasmányos és fordulatos. A lapozgatós könyvek és a dark fantasy világok szerelmeseinek jó szívvel ajánlom.
![](/images/cikk_hir_rovid/signo/signo-istvan.png)