A Keyforge önmagában egy érdekes jelenség. Egy kártyajáték, ami fix paklikkal dolgozik, viszont mégis minden, pakli egyedi. (Na persze, azért vannak lapok, amiket több pakli is megoszt, mivel minden cycle alkalmával 250 új lap jön ki.) A paklikat egy algoritmus segítségével rakják össze, így lesz mindegyik teljesen eltérő a többitől.
Vagyis igazából ez mostanáig volt igaz, mivel az új cycle, ami a Dark Tidings címet viseli, ezen hivatott változtatni egy kicsit. Nem kell megijedni, nem arról van szó, hogy most már több ugyanolyan deck lesz elérhető, hanem egy új módszert találtak ki arra, hogy közel hasonló paklik is létezhessenek egymáss mellett. Ennek az új mechanikának a neve: Evil twin, azaz gonosz ikertestvér.
A helyzet nagyon egyszerű, tegyük fel, hogy nyitottunk egy paklit, aminek a neve szellemlovas. Ebben vannak lapok, na most ennek létezik a világban valahol egy Evil twin verziója, ami az Evil twin szellemlovas nevet viseli. A kártyák kinézete nagyon hasonló, viszont az evil twin verzió grafikai megoldásai sokkal sötétebbek és misztikusabbak lesznek.
Illetve a kártyák képességei hajszálnyival el fognak térni egymástól. Így végülis már van lehetőség mirror meccsekre is, de egy kis csavarral.
A Dark Tidings az új 250 lap mellett felvonultat egy új házat, aminek a neve Unfathomable. A balance megtartásának érdekében egy rotáció is életbe lép, így a Dis, mint ház kikerült a játékból. A ház sajátosságai közé tartozik majd, hogy nagy erővel exhaustolják az ellenfél lapjait (kifárasztják), így jóval kevesebb lapot tud majd az ellenfél aktívan használni, így a reapelés/támadás is lecsökken.
Valamint az új megjelenés magával hozza a Tide mechanizmust is (apály/dagály).
Ez egy különálló lap lesz, ami minden pakliban megtalálható majd. Különböző lapok hatással lehetnek arra, hogy éppen apály vagy dagály uralkodik az adott térfélen. Bizonyos lapok erejét/képességét befolyásolhatja, hogy a Tide lap melyik oldala néz felénk.
Most, hogy így kiveséztük az új megjelenés sajátosságait, nézzünk egy kisebb összefoglalást arról, hogy mik szólnak a Keyforge mellett.
Mindig is tetszett a játék, de nem volt kedved/elég ismereted ahhoz, hogy nyugodt szívvel belekezdj? Attól tartasz, hogy a világ összes pénzét rá kell költened, hogy tudj érvényesülni a játékban? Ezekre a kérdésekre igyekszem nektek választ adni a következőkben:
Egy klasszikus 1v1 kártyajátékról beszélünk, ahol mindenki egy saját paklival rendelkezik. A megszokottól eltérően nem az ellenfél életét kell 0-ra levinni, vagy a lényeit halomra ölni, hanem itt nem másért versengünk, mint a végtelen tudás megszerzéséért. Ehhez 3 darab kulcsot kell legyártanunk. Akinek ez először sikerül, az nyerte meg a játékot. A lények támadás mellett rendelkeznek különleges képességekkel, valamint minden lény tud reapelni, amivel meg tudja szerezni a kulcsok elkészítéséhez szükséges æmbert. Alap esetben minden kulcshoz 6 db kell ebből, persze ezt különböző lapok befolyásolhatják más-más irányba.
A megvásárolható paklik - legyen szó bármelyik kiadásról -, mind egyediek. Minden pakliban 3 ház található, amiket irányíthatunk a játékok során. Amit én kifejezetten szeretek ebben a mechanikában, hogy minden egyes körben kijelölhetek 1 házat, aminek a lapjait használhatom. (kijátszhatom, eldobhatom, képességeket haszálhatok és támadhatok/reapelhetek velük). Mivel a játék nem használ resourceokat, amikből le kell hozni a lapokat, így nem kell attól tartani, hogy a kezdő kezünk használhatatlan lesz. Persze van olyan, hogy a lapjárás nem az igazi, de hát ez a kártyajátékok sajátossága.
Természetesen vannak lapok, amik átjárást biztosítanak a házak között, így használhatom őket akkor is, ha éppen nem ők az aktív ház.
Minden pakliban találhatóak kulcsfontosságú lapok, amik köré lehet építeni a pakli működését. Ez persze nem azt jelenti, hogy csak egyféleképpen lehetne minden paklit játszani, sőt!
A játék egyik megosztó tulajdonsága egyébként az, hogy ezeket a paklikat hivatalosan nem lehet variálni. Ez eltántoríthatja azokat, akik szeretnek paklit építeni. Viszont szerintem ez mégis egy remek megoldás, hiszen így egészen biztosan egy használható paklit tarthat a kezében mindenki.
Itt jön most akkor a kérdés, hogy a keyforge egy TCG-e? Hivatalosan nem! Viszont, mivel ez egy nagyon jól működő rendszer, így könnyű elcsábulni, hogy az ember megvegyen újabb és újabb paklikat. Ezt már mindenki maga tudja eldönteni, hogy milyen jól dobja az akaraterő próbákat, illetve milyen módosítókkal :)
Minden cycle kompatibilis a többivel, és természetesen bármelyik kiadással el lehet kezdeni a játékot. A készítők voltak olyan rendesek, hogy egy egészen jól átlátható jelölő rendszert dolgoztak ki, amiket szinte bármivel lehet helyettesíteni. (dobókocka, gyöngyök, színes társasjáték elemek, stb.) Viszont ha valaki a teljes élményre vágyik, akkor a deluxe archon deck a neki való. Emellett van még a two player starter set, amit szintén azoknak ajánlok, akik éppen kezdik a játékot. Ez 2 egyedi paklit tartalmaz, minden jelölőt, illetve 2 darab papírból készült playmatet, ami nagyon szépen lemodellezi nekünk a játékteret. Ha visszatérő játékos vagy, nyilván tudod, hogy az archon deck az, ami 1 darab egyedi paklit tartalmaz. Ezek teljesen randomizáltak, így akár boosternek is hívhatjuk őket.
A megjelent kiadások sorrendben: Call of the Archons, Age of Ascension (véleményem szerint a legjobb cycle kezdésnek), Worlds collide (bemutatkozik a Saurian ház), Mass Mutation (Hatalmas 2 kártyát elfoglaló mutáns szörnyek), Dark Tidings (bemutatkozik a Unfathomable ház, Evil Twin deckek, Tide mechanizmus).
Összefoglalva a Keyforge egy taktikus és viszonylag gyors 2 személyes kártyajáték, ahol házakat irányítva próbáljuk megszerezni a végtelen tudáshoz vezető kulcsokat, mielőtt az ellenfelünk tenné meg ugyanezt. Kezdőknek és tapasztalt kártyajátékosoknak is erősen ajánlott!
Feca