2020 legnépszerűbb játékai
Alig vártuk, hogy vége legyen ennek a kicsit elátkozott 2020-as évnek, de most azért kicsit visszatekintünk rá...ugyanis összegyűjtöttük a 20 legnépszerűbb társasjátékot a vásárlásaitok alapján 2020-ból. Csak egy 2020-as megjelenés (már ami nem csak magyar megjelenésként 2020-as) került fel a listára, ezek alapján úgy tűnik, hogy továbbra is a jól bevált kedvencek ülnek a lista tetején. Reméljük, hogy a 2021-es év ezt megtöri, és jobbnál jobb 2021-es újdonságok kerülnek fel jövőre a listára :)
A cím után zárójelben az előző évi helyezés található.
Top 20 társasjáték
1. Robbanó cicák (Exploding Kittens) (3.)
Foglald le a macskákat, különben elhozzák a világvégét!
A játék egy gyors és egyszerű kártyajáték alapokon működik, a célunk pedig, hogy hamarabb essenek ki a többiek, mint mi. A macskák ugyanis rosszak, és állandóan valami bajt okoznak, ha nem figyelünk rájuk.
A játékmenet
Négyféle kártyatípust kell megkülönböztetni a játékban. Vannak az egyszerű lapok, amiket párban, trióban lehet fölhasználni, vannak az akciókártyák, amikkel másokat szívathatunk, vagy a saját győzelmi esélyeinket növelhetjük meg, vannak azok a lapok, amikkel le tudjuk kötni a macsekok figyelmét, nehogy elindítsák az atomrakétákat, mert éppen a klaviatúrán szottyant kedvük végigrohanni. Illetve a negyedik típus maga az Exploding Kitten lapok.
A játék vége
A gonoszság a játékban, hogy míg minden lap idővel kikerül a húzópakliból, addig az Exploding Kitten lapok mindig vissza fognak kerülni. Így tehát a játék nem tud túl hosszúra nyúlni, hamar elkezdenek fogyni a játékosok, mivel minden más lap limitált, így előbb-utóbb (inkább előbb :D ) túl sok Exploding lap marad és túl kevés olyan, amivel ki lehetne védekezni a cirmosok rosszaságait.
Összegzés
Az Exploding Kitten egy vicces, gyors, pörgős, egyszerű, ám néhol fárasztó humorral operáló játék, amit igazán azok fognak szeretni, akiknek van otthon 1-2 bundás kis ördögük, mert sok olyan lap van a pakliban, amiken ők pluszban tudnak majd nevetni.
2. The Mind - Érezz rá! (1)
Szokatlan játékmechanizmus, kooperáció és megérzés - ez a The Mind!
A játékmenet
A játékosoknak úgy kell lerakniuk a kezükben lévő számkártyákat, hogy azok egy hibátlan, növekvő számsort alkossanak. És hogy mi ebben a kihívás? Az, hogy semmilyen módon nem adhatnak egymásnak információt, kinek milyen kártya van a kezében és bárki bármikor lerakhat egy kártyát, azaz nincs játékos-sorrend.
Érezz rá!
A The Mind-ban gyakorlatilag a játékosoknak egymásra kell hangolódni, és rá kell érezniük, mennyi időt kell kivárniuk az utolsó lap lerakása után, vagyis mikor telik el biztosan annyi idő, hogy a kezükben lévő legkisebb lap és az utolsó lerakott lap közötti számoktól a többiek már megszabadultak volna - ha lenne nekik ilyen szám a kezükben.
A feladat körről-körre nehezedik
Persze a játék első szintjén még egyszerűnek tűnik, hogy mindenki időben rakja le az egy-egy darab lapját, de a következő szinten már fejenként kettő lapot kapnak a játékosok, és ez így megy tovább - játékosszámtól függően a 8., a 10. vagy a 12. szintig. Számoljuk csak ki: 6 játékossal az 48 kártya, azaz gyakorlatilag minden második kártya a játékosok kezében van…
Persze azért a játék segít is egy picit nekünk: bizonyos szintek elérése után kapunk egy plusz életet, sőt, surikeneket is. Egy dobócsillag használatát bármelyik játékos javasolhatja, és ha mindenki egyetért vele, be is dobhatja. Ilyenkor minden játékosnak le kell raknia a kezéből a legkisebb lapot, természetesen felfordítva, hogy mindenki lássa a számokat. Ezek a lapok kimaradnak a sorépítésből, és persze fontos információt ad… azaz adhat a játékosoknak a folytatáshoz.
3. Unikornisok - A rémes ménes (Unstable Unicorns) (-)
Építs unikornis hadsereget. Nem baj, ha a játék alatt elárulod a barátaidat. Már az unikornisok a barátaid…
Az Unstable Unicorns egy stratégiai kártyajáték mindenki kedvenc két dolgával: Pusztítással és persze unikornisokkal!
Tapasztald meg mennyire nem áll biztos talajon a barátságotok.
Egy bébi unikornissal kezdesz, cuki mi?
De ne bízd el magad, mert ebben a játékban még a baba unikornisok sincsenek biztonságban! Közel 20 mágikus unikornis gyűjthető be, melyek más-más speciális képességekkel rendelkeznek. Építsd meg a hadsereget amilyen gyorsan csak tudod vagy hagyd, hogy az egyik „barátod” földbe döngöljön. Indulj bosszúra, vagy erősítsd meg a védelmedet a unikornis mágiával! Könnyűnek hangzik? Hát nem az.
Az első, aki összegyűjti az unikornis hadsereget úgy emlegetik majd mint Minden Mágia Igazságos Uralkodója… legalábbis a következő játékig.
Sok szerencsét!
4. Azul (magyar) (5)
I. Mánuelt, Portugália királyát rabul ejtették az Alhambrában látott gyönyörű, színes csempék. Felszólította országának mestereit, hogy királyi palotáját, mely Evorában áll, ilyen szép díszítéssel lássák el.
De ki lesz vajon az, aki legügyesebben választ a mozaikgyárak készletéből, gyakran vetélytársai orra elől halászva el az azok által kinézett darabokat? Ki tudja a vetélkedésben a legszebb, legértékesebb falat összeállítani, amellyel elnyeri a király bizalmát és ezzel a megbízást, hogy a királyi palotát ő díszítse?
A játékmenet
Játékosszám alapján meghatározott számban helyezünk manufaktúrákat az asztalra (korongok), ezekre minden forduló elején felrakunk 4-4 csempét, amit egy zsákból húzunk ki. Innen kezdődik a csempebeszerzés. A játékosok a saját körükben egy gyárról leveszik egy adott színből az összes csempét, majd felrakják azokat a saját táblájuk soraiba. A forduló végén pontozunk. Ilyenkor a teljesen feltöltött sorok kiürülnek, és róluk egy csempe felkerül a játékos tábláján lévő mátrixba, a megfelelő helyre, ezeket pontozzuk. Ha önmagukban állnak, akkor egy pontot érnek, ha viszont felkerülésükkor vízszintesen vagy függőlegesen szomszédosak más csempékkel, akkor az egybefüggő sor vagy oszlop minden egyes eleme után kapunk egy-egy pontot.
Az összegzés
Akinek fontos egy jó játék során a stratégia, a taktika, az előre gondolkodás és az esztétikai élmény is, azt biztosan elvarázsolja az Azul társasjáték a gyönyörű színes Portugál csempéivel. Absztrakt családi társasjáték.
Újrajátszhatósága nagyon jó, mert a pontszerzés során sok dologra kell figyelni, ezért minden egyes játék után eltervezi az ember, hogy mit fog másképp csinálni a következő játékban / körben.
5. Fedőnevek (Codenames) (6)
A kémfőnök csak ennyit mond: "Király: 2." Meg tudod találni a királyhoz köthető 2 szót, hogy megnyerjétek a játékot?
A két rivális kémfőnök ismeri a 25 ügynök titkos személyazonosságát. A csapattársaik csak az ügynököket rejtő FEDŐNEVEKET ismerik.
A csapatok azon versengenek, hogy melyik tud a saját ügynökeivel hamarabb kapcsolatba lépni. A kémfőnökök egyszavas célzásokkal, "kulcsokkal" utalnak a saját csapatukhoz tartozó szavakra, akár egyszerre többre is az asztalon. Csapattársaik megpróbálják megtalálni a saját színükhöz tartozó ügynököket, egyben elkerülni azokat, akik a másik csapathoz tartoznak. És senki nem akar a bérgyilkossal találkozni.
A játékmenet
Az első csapat kémfőnöke a kulcskártya alapján kikeresi a hozzá tartozó fedőneveket. Ezek mind egyszavas kifejezések: tárgyak, élőlények és tulajdonnevek. A kémfőnök fontos feladata az, hogy úgy tegyen egyszavas utalást saját hálózatának fedőneveire, hogy: 1) minél többet érintsen; 2) lehetőleg ne keverje bele a másik hálózat neveit.
Például ha a kék csapatnak része a "rigó" és a "répa", fennhangon kimondhatja, hogy "gyerekvers - 2" (vagyis két fedőnévhez kapcsolódik az utalás) - csak ne legyen a többi kártya között mondjuk bárány vagy lúd, vagy nap…Az asztal túloldalán ülő csapat most átnézi a 25 kártyát, és megpróbálja kitalálni, melyikekhez illik a "gyerekvers". Hangosan is megvitathatják, de a kémfőnök arcizma se rándulhat eközben. Ha megállapodott a csapat (akkor ugye szerinted is a répa, retek, mogyoró?), egyesével elkezdenek találgatni. Ha elsőnek a "rigót" mondják, a kémfőnök megkönnyebbül sóhajjal rárakhat egy kék kártyát, így már "csak" 24 kártya között kell keresniük. Ha másodiknak a "répát" nevezik meg, a kémfőnök már boldogan mosolyog, és egy újabb kék kártyát tesz rá. Jöhet a másik csapat.
Ha viszont elrontják, és másodiknak a "bárányt" nevezik meg, a két kémfőnök ellenőrzi, milyen színű a kódkártyán ez a fedőnév. Ha piros, a másik kémfőnök megjelöli egy piros ügynöklappal. Ha ártatlan járókelő, úgy egy nyájas honpolgár képe fogja a kártyát fedni. Mindkét esetben a piros csapat folytathatja a játékot. Ha viszont a bérgyilkosra hibáz rá a kék csapat, a játékot azonnal elvesztették…
A vélemény
Fedőnevek: akár nyersz, akár vesztesz, a kulcsok megfejtése mindenképpen buli! Mint minden partijáték, ezt is nagy(obb) társaságokra találták ki. Bár van két- és háromszemélyes verzió is, a játék igazából négy főtől lesz izgalmas. Két csapat játszik egymás ellen, azaz egymással szemben, mert praktikusan a két csapatvezető (kémfőnök) az asztal egyik oldalán van, míg a két csapat a másikon.
A Fedőnevek egyszerre komoly gondolkodást igénylő társasjáték és könnyed partijáték, amit bárki fél perc alatt megtanulhat.
Játszani könnyű, de jól játszani nehéz!
6. 7 Csoda: Párbaj (7 Wonders: Duel) (18)
Irányítsd a 2 nagy ókori birodalom egyikét!
Biztosítsd az erőforrásaidat, fejleszd a kereskedelmet, tudományt, de semmiképpen ne feledkezz meg a hadseregről sem! Döntéseid nem csak saját, de ellenfeled lehetőségeit is meghatározzák, ezért válassz körültekintően a kártyák közül!
Egyszerű szabályok, komoly stratégia és végtelen újrajátszhatóság jellemzi a 7 Csoda: Párbajt. A játékosok három fordulón keresztül próbálnak minél nagyobb és gazdagabb birodalmat felépíteni a közös készletet képező kártyákból, ehhez azonban az ellenfelük minden lépésére is figyelniük kell! Harc, tudomány, kereskedelem… A lapok kombinálása és szelektálása, a speciális épületek megszerzése és felépítése újabb és újabb stratégiát kínál minden partyban!
A 7 Csoda: Párbaj a 2011-es Év Játéka díj győztesének, a 7 Csodának kétszemélyes verziója. Egy komplex, de gyors, fordulatos, és nem utolsó sorban rendkívül szép stratégiai kártyajáték, ahol a játékosok felváltva szereznek lapokat a közös készletből és építik a saját civilizációjukat, hogy győzelmi pontokat gyűjtsenek. A mechanika tehát meglepően egyszerű, de a játék egyáltalán nem az!
7. Imagine (9)
Képzelj el egy játékot, aminek csak a képzeleted szabhat határt... vagy próbáld ki!
Egy halomnyi egyszerű, átlátszó kártya egy feladvány a Psycho?!
Az Imagine party társasjáték egy izgalmas feladványokból álló játék, ahol multifunkciós szimbólum-kártyákon szereplő egyszerű ábrák mozgatásával és egymásra helyezésével viheted közelebb a többieket a megoldásához.
Mitől különleges?
A világszinten is ismert kommunikációs játékkal ellentétben itt nincs lehetőséged mutogatni, megszólalni, sem pedig rajzolni. A rendelkezésedre álló 61 darab szimbólum kártyát kell minél ügyesebben felhasználnod, hogy játékostársaid rájöjjenek feladványodra. Ha valaki rájön a feladványodra, mindketten kaptok egy pontot.
Hogyan lehetséges ez?
Használd a fantáziádat! A többi játékos csak egy egyszerű kört lát a kártyán? Neked mondjon többet! Legyen egy ember feje, a felhők mögül kibújó nap, egy narancs egy gyümölcsös kosárban, vagy akár egy fa lombja! A lehetőségek tárháza végtelen. Keress hozzá további alakzatokat, forgasd el a kártyákat, tedd egymásra, késztesd mozgásra a lapokat, hogy ábráid "megelevenedjenek". Engedd, hogy a képzeleted irányítsa a játékot! Ez a győzelem kulcsa!
Tipp
Nagyon jól megy a játék? Találj ki új feladványokat! A közös emlékek jó alapul szolgálnak ahhoz, hogy új szavakat, vagy szókapcsolatokat alkoss. Elsóztátok az ételt egy kerti főzés alkalmával? Legyen a kiválasztott szó a "babgulyás"! Nemrég született új családtag? Vicceld meg az újdonsült szülőket a "hasfájás" szóval. Légy kreatív, csalj mosolyt játékostársaid arcára!
8. A Mars Terraformálása (Terraforming Mars) (2.)
A Mars lakhatóvá tétele
Víz, oxigén, és a megfelelő hőmérséklet...Ez a három dolog, amire biztos, hogy szükség lesz, ha a vörös bolygón képzeljük el a jövőt. Biztosítsd ezekből Te a legtöbbet, és tedd lakhatóvá a Marsot!
A játékmenet
Lesznek a kezedben kártyák, amikkel különböző nyersanyagokra és előnyökre tehetsz szert. Ráadásul vannak olyan kártyák, amiknek az akcióját többször is felhasználhatod – néhány jól megválasztott lap a játék végéig nagy segítségedre lesz!
Költsd el a már megszerzett MegaKreditjeid (M€)! Ez nem hangzik túl jól, igaz? De hidd el, hosszú távon kifizetődő lesz, ha a rendelkezésedre álló M€-eket hőerőművek építésébe, óceáni területek kialakításába, vagy egy új város alapításába fekteted!
Ültess növényeket! Ezzel két legyet ütsz egy csapásra, mert nem csak a Mars felszínét teszed kellemesebbé, de az oxigénszintet is növelni tudod. Ráadásul a nagy metropoliszok lakói mindig örülnek a zöld felületeknek, így ha városok mellé telepíted a növényeid, még plusz pontokat is kaphatsz!
A magabiztos játékosok díjakat is alapíthatnak, és ha teljesítik a feltételeket a játék végén, elnyerhetik az értük járó plusz pontokat.
Az ajánlás
A Mars terraformálása egy közepesen összetett társasjáték, 1 - 5 játékos részére, az átlagos játékidő hosszabb, akár 2 óra is lehet. A játékot az Év Játékának jelölték 2016-ban (BGG), illetve 2016-ban és 2017-ben több, összesen 3 másik jelölést is kapott. A társast, a bonyolultsága miatt, csak 12 éves kortól ajánljuk kipróbálni. A játékmenet erősen épít a darab elhelyezés, a kollekció gyűjtés, a váltakozó képességek, a pakli tervezés és a kártya húzás mechanizmusokra.
9. Patchwork (magyar) (-)
Vigyázz, kész, cérnát befűzni!
A Patchwork egy rövid, kétszemélyes absztrakt stratégiai játék Uwe Rosenbergtől, aki olyan híres játékokat tett már a polcainkra, mint az Agricola, Caverna vagy a Le Havre. Ebben a játékban paplanokat kell varrnotok, különböző színű szövetdarabok felhasználásával, úgy, hogy a játék végén a legnagyobb profitra tudjatok szert tenni.
A játékban különböző formájú lapkákat használhattok fel, nagyjából, mint annak idején a Tetrisben. A saját körödben kiválasztasz egy szövetdarabot, amit a saját négyzetrácsos játéktereden kell elhelyezned. Ezek a szövetdarabok pénzbe (gombokba) kerülnek, és valamennyi időbe, amíg hozzávarrod az eddigi paplanodhoz őket. Minél több ideig tart egy-egy darab bevarrása, az ellenfél annál több akciót tud végrehajtani amíg te dolgozol. A kis lapkákban nem csak a varrásra fordítandó idő számít. A szövetdarabokon gyakran gomb ikonok vannak feltüntetve, és bizonyos időközönként a játékosok annyi gombot kaphatnak amennyit a paplanjukba varrt szövetdarabokon össze tudnak számolni.
Ezekből a gombokból újabb szövetlapkák vehetőek, ráadásul a játék végén az a játékos fog győzni, akinek ezekből a legtöbb van. Figyelned kell arra is, hogy milyen alakja van a lapkákban. Csak úgy, mint annak idején a Tetrisben, itt is hátránnyal (győzelmi pont levonással) jár ha úgy építkezel, hogy üres lyukakat hagysz a négyzetrácsodon.
10. Pandemic (magyar) (20)
Tudod milyen a vírusok és betegségek elleni szüntelen harc?
A Pandemic-ben neked és társaidnak kell megmentenie a világot az emberiséget sújtó betegségektől és vírusoktól, miközben mindent elárasztanak a fertőzések és az idő egyre fogy...
Különböző szerepek
Mindannyian különböző karakterekkel kezditek a játékot, amiket véletlenszerűen kell kiosztani a játék megkezdése előtt.
Mindegyik karakter egy vagy több speciális képességgel bír, melyeknek a betegségek és fertőzések elleni harcban komoly szerep jut, ha nem sikerül kihasználni őket, akkor azzal akár a győzelem is elveszhet. Ugyanis az ilyen képességek olcsóbbak, hatékonyabbak mint az átlagos akciók és így időt és további cselekedeteket spórolhatnak meg nektek.
Dolgozzatok össze!
A kooperatív játékok alapvető elvárása, hogy a csapatnak össze kell dolgoznia, mert ha mindenféle megbeszélés, megegyezés nélkül akciózik mindenki, annak bizony az lesz a következménye, hogy váratlanul ellepik a világot a vírusok és kikaptatok.
Ezt megelőzendő a kommunikáció nagyon fontos, bár ennek is van egy árnyoldala, ha valaki nagyon elnyomja a többieket és minden egyes akciót ő akar meghatározni.
Ha sikerül a két véglet között kialakítani az együttműködést, akkor a Pandemic és vele együtt az összes kooperatív játék nagyon nagy élményeket tud nyújtani.
Mentsétek meg a világot
A játék alapvetően arról szól, hogy a karaktereinkkel a világot körbeutazva meg kell szüntetnetek a különböző fertőzéseket és megtalálni a négy nagy vírus ellenszerét. Mindezekben a kártyák lesznek segítségetekre amikkel utazhattok a megfelelő helyekre.
11. Kartográfusok (-)
A Kartográfusokban a játékosok egymással versenyeznek, hogy négy évszak alatt minél több hírnév-csillagot szerezzenek. Minden évszakban megrajzolják az általuk feltérképezett terüleket térképét és hírnevet szereznek az alapján, hogy az évszakban mennyire sikerült megfelelniük a királynő kívánalmainak. Az a játékos nyer, aki a tél végére a legtöbb hírnév-csillagot szerzi!
12. Bang! (magyar) (11)
Ki volt a kedvenc vadnyugati hősöd?
A seriff, a törvény embere, a mindenkitől független magányos farkas, esetleg a mindenre elszánt rosszfiúk? A Bang! című kártyajátékban az ő bőrükbe bújva szállhatsz versenybe barátaiddal a győzelemért.
A jó, a rossz és a csúf
A játék központi eleme a különböző betölthető, rejtett szerepekben rejlik, mely a játékosok számától függ.
A szerepeket a játék elején kártyaosztással kapjuk meg és mindvégig rejtve maradnak, a seriff kivételével, az ő kiléte mindvégig ismert. Attól függően, hogy kit testesítünk meg, céljaink a következők lehetnek:
Seriff: a törvény védelme érdekében likvidálnia kell a törvényen kívülieket, illetve a renegátot
Helyettes: céljuk, hogy megvédjék a seriffet és őt győzelemre segítsék
Renegát: akkor győz, ha ő az utolsó életben maradt játékos, ehhez a serifftől kell utolsóként megszabadulnia
Törvényen kívüli: egyedüli céljuk, hogy a seriffet likvidálják
Vélemény
A Bang! egy egyszerű kártyajáték, ráadásul nagy előnye, hogy kis helyen, akár a zsebünkben is elfér, így könnyed fel-, illetve levezetésnek, utazójátéknak tökéletes. A rejtett szerepek, pörgős játékmenet, valamint a tizenhat választható karakter, melyek mindegyike egy-egy rá jellemző különleges képességgel bír, biztosítják, hogy egyhamar nem fogunk unatkozni a spagetti western és a vad tűzpárbajok világában.
13. 7 Csoda (-)
Építsd fel a világ csodáit a gízai piramisoktól kezdve a rodoszi kolosszuson át egészen a babiloni függőkertekig! Irányítsd valamely ókori civilizációt, fejleszd városod, kereskedj és légy gazdagabb minden más birodalomnál!
A játék összetett, mégis könnyedén bele lehet jönni, könnyű megtanítani másoknak. A játék kiegyensúlyozott, nincsenek túl erős Csodák, valamint a játékosok számától függetlenül élvezhető.
Gyors, rövid idő alatt lejátszható egy-egy menet, nincs holtidő és a játék végén megvan a „csak még egyet” érzés.
A játékban sok lehetőség van a győzelemre: lehet a tudomány segítségével győzni, esély van katonai módon megragadni a vezető pozíciót, de a Csoda építése is sokat lendít a kultúrádon.
Ezt a változatosságot tovább fokozza a Csodák különböző változatai, valamint a Leaders kiegészítő, amely új lapokat és egy új Csodát tesz elérhetővé.
Ha szeretitek a civilizációépítő játékokat, de nem akartok órákig ülni az asztalnál, ez a játék tetszeni fog. Kevesen vagy sokan, kicsik vagy nagyok, kevés az idő vagy bőven van néhány partira… a 7 Csoda mindig nyerő választás!
Írd be magad a történelemkönyvbe a világ Hét Csodájával!
14. Everdell (magyar) - Az Örökfa árnyékában (-)
Felfedez, gyűjt, épít, újrakezd
Az Everdell egy tablóépítő társasjáték, egy picit megcsavart munkáslehelyezéssel fűszerezve. Minden játékosnak a rendelkezésére álló munkásokat (erdőlakókat) felhasználva kell egy max. 15 kártyából álló kis városkát építenie, benne épületekkel és lakókkal. Minden egyes épület és lakó valamilyen különleges képességgel bír, amelyeket összekombinálva temérdek pontot szerezhetünk magunknak, hiszen, ahogy megszokhattuk, a társasjátékok döntő többségét pontokra játsszák, így ezt is.
A játékmenet egyáltalán nem összetett, az aktív játékosnak három lehetősége van, amikor rákerül a sor. Kijátszhat egy erdőlakó figurát egy olyan mezőre, ami még nem foglalt, így begyűjtve a hely által nyújtott javakat. Ezek lehetnek az építkezéshez szükséges nyersanyagok, de új kártyák, sőt olyan események is, amelyeket csak egyetlen egy játékos szerezhet meg, ha képes volt teljesíteni a feltételeket. A második lehetőség, hogy felhasználva a korábban szerzett nyersanyagait, építkezhet. Ekkor egy kártyát helyezhet le a kezéből a városába, vagy akár megteheti ugyanezt a nagymezőről vásárolva is. Hiszen lesznek nyílt lapok, amiket bármikor képesek lesznek a játékosok elhappolni egymás orra elől. Az építkezés során érdemes azt is figyelme venni, hogy milyen lapokat tudunk majd később társítani a meglévőkkel. Példának okért, ha van egy iskolánk, akkor a tanárt teljesen ingyenesen beköltöztethetjük, függetlenül attól, mennyibe kerül az adott kártya. Erre érdemes figyelni, mert rengeteg nehézkesen megszerzett nyersanyagot megtakaríthatunk vele. Végül, de nem utolsó sorban a harmadik lehetőség, amit választhatunk körünkben, az évszakváltás, a játék talán legérdekesebb eleme. Amikor egy játékosnak elfogyott az összes erdőlakója, nem tud, vagy nem akar lehelyezni több kártyát, akkor dönthet úgy, hogy évszakot vált. Ilyenkor minden egyes korábban lehelyezett figuráját visszaveszi a játéktábláról és újabbakkal gazdagodik, ahogy váltják egymást az évszakok.
15. Kingdomino (-)
Királyságépítő dominójáték
Mindig örülök neki, ha olyan okos játékokkal találkozok, amelyeknek rövid a játékideje, de látványosan épül benne valamit. Ha még ráadásul szép is, akkor tuti nyerő!
Na, a Kingdomino telibe talált. Ebben a negyedórás játékban egy 5x5-ös területű királyságot kell felépítenünk olyan lapkákból, amelyeken vagy erdő szerepel, vagy búzamező, de van bánya, mocsár, legelő és tó is. Minél nagyobb egy terület, annál jobb, de koronaikonok nélkül mit sem ér - ezekkel kell ugyanis megszorozni a terület méretét.
A koronák általában valamilyen épület mellett (szélmalom, halászkunyhó) láthatóak, merthogy a dominók szemet gyönyörködtető színekkel, szép rajzokkal vannak dekorálva. Ráadásul nem minden humortól mentesen. A tóban akár Nessi, a skót túlélőmester is visszaköszönhet, de van olyan is, hogy a legelőn a bárányok félve bújnak össze a sárkány árnyékától megijedve.
16. Spicy (-)
Legendás idők: három nagymacska klánja legjobbjait új küzdőtérre hívja. Bátorságukat immár nem véres harc bizonyítja. Az igazi hős nem csak erős, de könnyedén fogyasztja a legcsípősebb ételeket is!
Lángoló ajkakkal és könnyező szemekkel licitálják túl egymást. Hazugság talán a nagyotmondás, ha vállalod a lelepleződés következményeit? E legendás dilemmából születik meg egy új korszak új harci taktikája, a BLÖFF.
Tanuld meg egy perc alatt, és élvezd ezt a remek blöffölős parti játékot!
Győri Zoltán harmadik társasjátéka, melyet nemzetközi kiadásban indított útra a HeidelBÄR és a Gémklub kiadó, gyönyörű ázsiai stílust kapott. A Spicy díszes tünemény lesz mindenki polcán!
A társas egyszerre jelent meg magyar, angol és német nyelven, valamint kiadásra kerül más nyelveken is több európai, amerikai és ázsiai országban. Blöffölős kártyajáték, ami során kártyákat játszunk ki, lehetőleg póker arccal és persze figyelve a többieket, keresve a füllentés jeleit.
17. Aranyásók (-)
Az Aranyásók szórakoztató parti játék, ahol nem tudni kik a kincskereső törpék, és kik azok, akik szabotálják a hőn vágyott arany megszerzését!
A játékosok törpéket személyesítenek meg. Mindegyikük vagy aranyásó vagy szabotőr. Az aranyásók mélyítik az alagutat, egyre mélyebbre vájva a hegybe, keresve a kincseket, a szabotőrök megpróbálják ezt minél jobban akadályozni. A csapatok tagjai próbálják segíteni egymást, bár gyakran nem tudják, hogy ki kicsoda. Ha az aranyásóknak sikerül eljutni a kincshez, akkor aranyhoz jutnak, míg ha a szabotőrök ezt megakadályozzák, üres kézzel távoznak. Ha az aranyásók sikertelenek, akkor a szabotőrök kapnak aranyat. Az aranyat a szabályok szerint osztják szét egymás közt. Akinek a 3 forduló után a legtöbb aranya lesz, az nyer.
Egyszerű, nem igényel túl sok gondolkodást és elég gyorsan játszható, ezért kifejezetten szórakoztató játék. Jókat „gonoszkodhat” az ember játék közben. Remek móka egy-egy bányász vagy szabotőr kivonása a forgalomból akciókártyák segítségével.
18. Ticket to Ride Europa (magyar) (-)
A játék célja ugyanaz maradt, mint az első Ticket to Ride játékban. Minél több vonat útvonalán kell utaznod Európa városait bejárva. Az alapjátékban minden útvonal ugyanúgy működött: ha ki tudtad játszani a megfelelő kártyákat, elfoglaltad a szakaszt. A Europe-ban kicsit megbolondították a dolgokat néhány új elemmel, így a játék sokkal változatosabb és nehezebb lett.
19. Munchkin (ötödik kiadás, magyar) (10)
2000-ben, több mint egy évtizedes asztali szerepjáték múlttal a hátam mögött találkoztam életem első modern társasjátékával, a Munchkin-nel. Olyan tökéletesen parodizálta azokat a játék-, film- és olvasmányélményeket, melyek ismerősek és kedvesek voltak számomra, hogy egyből függővé váltam. Kovalic rajzai és Jackson humora eltalált valamit bennem, és sokáig a kedvenc játékom volt. Azután jöttek a kiegészítők sorban, és lett számomra a játék egyre kezelhetetlenebb; a kártyák jók voltak, de akkora kazamata- és kincs-paklik jöttek létre, amelyek megkeverése felért egy kínszenvedéssel. Egyre-másra jelentek meg más játékok is, és egy idő után nem tudott senki rávenni, hogy Munchkin-t játsszak, bár maga az ötlet továbbra is kedves volt számomra.
20. Dixit (15)
Tudod, hogy mikor, mire gondolnak a barátaid?
Ha nem, akkor most itt a lehetőség a Dixit játékkal, hogy megtudd.
Az idei, 2010-es év játéka egy felhőtlen, vidám szórakozásra invitál, szakítva a korábbi díjazottak stílusával. Alapvetően egy kommunikációs, asszociációs játék, amelyben szépen kidolgozott képekről kell gondolatokat megosztani a többiekkel, úgy hogy lehetőleg ne legyen egyértelmű, de mégis rá lehessen ismerni.
Ez most így első olvasásra, gondolom nem feltétlen a legérthetőbb, ezért nézzük is, hogy pontosan miről is van szó.
Találj egy megfelelő gondolatot
A játék legnehezebb része. A kezedben lévő hat lap közül ki kell választanod egyet és arról egy gondolatot, idézetet, dalszöveget, vagy bármit mondani. Majd ezt követően képpel lefelé betenni középre.
Amint ez megvan, a többieken a sor. A kezükben lévő hat kártya közül ki kell egyet választaniuk, amire nagyjából vagy egészében illik a leírás, majd ugyanúgy képpel lefelé középre betenni.
Miután mindenki kiválasztott így egy képet, fogd az összes kártyát és keverd meg őket, majd tedd ki immár arccal felfelé az asztal közepére egymás mellé őket. A többieknek most az a feladatuk, hogy kitalálják melyik volt az amelyiket te raktad be és amelyikről te beszéltél.