Terra Mystica


Játékidő120 perc  Játékosszám2-5  (4 játékossal a legjobb)

Próbáld ki otthon azokkal,
akikkel játszani fogsz
Nincs raktáron

A kipróbálásról itt olvashatsz.

Szerzők:
Helge Ostertag
Jens Drögemüller

Kiadó: Z-Man Games
Kiadás éve: 2012
Szükséges nyelvismeret: Nyelvfüggetlen
Szabály a dobozban: Angol
Sorozat: Terra Mystica játékok
Címkék: Összetett stratégia, Ketten és többen is játszható, Hosszú játék, Közepesen nehéz, Év játéka (nyertes/jelölt)

Nem rendelhető,
nem tudjuk lesz-e

Röviden a játékról, játékismertető


 
Tündék, félszerzetek, sellők, fakírok, alkimisták, törpék, óriások, nomádok...
...és még sorolhatnám. Mindenkinek egy a célja, minél nagyobb területen elterjedni és értékes birodalmat kiépíteni. A játékban 14 féle nép közül választhatsz, akik természetesen egyedi tulajdonságokkal rendelkeznek. A játék célja, hogy úgy építsd ki birodalmad, hogy minél több pontot gyűjts.
 
Formáld kedvedre a világot!
Bizony, ez lesz az elsődleges feladatod a Terra Mystica földjén. Ahhoz, hogy nagy birodalmat alakíts ki, terjeszkedned kell. Ez azonban korántsem olyan egyszerű. Ez a világ azért különleges, mert lakosai saját kedvükre formálhatják a területet. Minden fajnak van egy saját tereptípusa, s csak ezen tud létezni, építkezni, fejlődni. Ha más területre kíván terjeszkedni, előbb át kell, hogy alakítsa azt. Fajtól függ, hogy ez mennyi munkába kerül. Ugyanis pl. a Nomádoknak, akik a sivatagban érzik jól magukat sok munkájukba kerül egy vizes-mocsaras területet átalakítani. Ugyanakkor egy száraz, sziklás, hegyes vidéket már kevesebb munkával formálnak meg.
 
Építkezés, épületláncolatok
Ha sikerült átalakítanod egy területet, vagy saját tereptípusra terjeszkedned, akkor nekiláthatsz az építkezésnek. Ezt mindig egy alap házikóval kell kezdened, melyet később kereskedő házzá fejleszthetsz. Ezután két út áll előtted - vagy erődőt építesz belőle vagy templomot. Minden épület más-más előnyökkel és bónuszokkal jár.  A kis házikók pl. munkásokat adnak, míg a templomok papokat. Ha legalább négy összefüggő épülettel rendelkezel, akkor várost is alapíthatsz, melyek után szintén pont jár.
 
A szárazföld korlátjai
Egy idő után bizony szűkös lesz a terület, melyen elkezdted birodalmad építeni. A térképen található szárazföldeket, területeket folyók választják el. Ezeket átszelni csak a hajózás ismerete után vagy hídépítés akcióval lehet. Azonban kezdetben előnye is van annak, ha egymáshoz közel helyezkedtek el. Amikor ugyanis egy olyan települést, házat építesz át, mely egy másik játékossal szomszédos, az neki is és neked is előnyökkel jár. Kezdetben így egymás dolgát könnyíthetitek meg. Később, azonban már inkább akadályozzátok egymást. Az egyensúlyt neked kell megtalálnod majd a játék közben.
 
Erő-keringtető
Minden játékos tábláján van egy mókás “erőmű”, melyben a misztikus energiát jelképező erő-jelzőket kell tologatnunk. Ez igen trükkös, mert használni csak azokat tudod majd, melyek elérték a 3. buborékot. Az így megszerzett erő-jelzőket igen hatékony akciókra költheted el vagy átválthatod papra, munkásra vagy éppen pénzre.
 
Akciók tárháza, lehetőségek kavalkádja
Természetesen a játékmenet fő momentuma, hogy az adott népedből és az adott lehetőségekből a legjobbat hozd össze. Köröd során rengeteg akció közül választhatsz: talajformálás és építkezés, fejlesztések (hajózás, ásó, épületek), papok képzése, különleges akciók. Addig akciózol ameddig szeretnél és tudsz, ha befejezted köröd, passzolsz. 
Az akciókon kívül két extra dolog is van, amire érdemes figyelni. Az egyik, hogy kihasználd saját kis bónuszlapkádat, melyet még a kör elején, illetve a passzoláskor szereztél meg. Ezenkívül érdemes még az adott kör bónuszlapkájára is figyelned, mellyel rengeteg plusz pontot zsebelhetsz be.
 
Vélemény
A Terra Mystica egy kellően összetett stratégiai játék. Rengeteg lehetőséget és nagy újrajátszhatóságot ígér, köszönhetően a 14 féle fajnak, az akciók, bónuszok sokféleségének és változatosságának. A grafikája és a tartozékok kidolgozottsága szemetgyönyörködtető, a kivitelezésre sem lehet semmi panaszunk. Najó - egy apróság - hogy a doboz kialakítása szimplán üres, a szortírozást neked kell megoldanod.
Mindenképp gyakorlottabb játékosoknak ajánljuk, illetve azoknak, akik kedvelték a Small World-öt, de annál bonyolultabb játékra vágynak. A szabálykönyv szépen felépített, jól érthető. A játék nyelvtudást nem igényel, s már elérhető a szabály és a fajok képességeinek magyar nyelvű fordítása is.

Linkek:
A Ketaklub oldaláról - Magyar játékszabályJátékos segédletFajok leírása
Részletes szabálymagyarázat-videó, angolul

 

Értékelések, vélemények:


Értékelés:

írta Király Dániel
Dátum: 2016-01-03 14:28:06

Harminc mérkőzésen innen, de tucatnyin már túl, vettem a bátorságot, hogy elsőként nyilatkozzak erről a rendkívül hangulatos műalkotásról.

Igen, a Terra Mystica-t műalkotásnak tekintem, a következő tulajdonságai okán: a grafikák lenyűgözőek, minden tartozék kiváló minőségű, vagyis képzőművészetileg máris a csúcson járunk; a szabálykönyv nyelvezete az irodalmiság felé hajlik, miközben minden információt jól kivehetően tartalmaz, s a műalkotás-mivolt mellett szólnak a beiktatott hangulatszövegek is (ami azért is meglepő, mert jétéktechnikailag szinte teljesen lényegtelen a fantasy környezet).

Emellett viszont szerencsére egy remek játékkal is van dolgunk, térjünk hát a lényegre: a Terra Mystica egy mesebeli világban játszódó, resource management avagy a erőforrás-menedzselő játék. A fenti leírásban már taglaltakra nem szaporítanám a szót; inkább a véleményem kifejezésére szorítkozom:
Egyik kedvenc szórakozásommá avanzsált a misztikus földeken való kalandozás; legfőképp a jól kitalált; elsőre felfoghatatlannak tűnő, de játék közben nagyszerűen elsajátítható szabályrendszere, valamint a szépen megmunkált tartozékok miatt.

Egyetlen negatívumként említhetném, hogy az interakció igen csekély, a játékosok csak akkor vannak hatással egymásra, amikor szomszédos területeken építkeznek, avagy fejlesztik egy meglévő épületüket, illetve amikor felhasználnak egy-egy egszer-használatos akciót, ezzel elérhetetlenné téve azt a többiek számára. Ezek azonban csak technikailag számítanak interakciónak, valódi érintkezésre egyedül a kultuszokban való előrehaladásnál van lehetőség, ugyanis ott jól látható versengés folyik az első hely megszerzéséért.

Down-time, vagyis unatkoznivaló idő mindazonáltal nemigen akad, ugyanis míg a többiek cselekszenek, te magad lázas tervezgetésben leszel, főleg hogyha azon csekély területen, ahol tudják, még keresztül is húzzák addigi számításaidat. Az első két játék során például többször előfordult, hogy négyen ültünk az asztal körül csendes elmélyültségben, mire valaki zavartan megkérdezte, hogy voltaképpen ki következik; mindenki annyira belemerült a tervei szövögetésébe, és nyersanyagjai képzeletbeli pakolgatásába, hogy percekig tartott, mire visszafejtettük, mi volt az utolsó végrehajtott akció. (Ezért a példányom dobozában azóta is ott lapul egy kicsike homokkal töltött csörgődob, amellyel az aktív játékos mindig jelzi, hogy végzett - javaslom valami hasonló jelzőeszköz bevezetését.)

Összefoglalva: a Terra Mysticát a békés stratégáknak ajánlom, akik nem átallanak percekig gondolkodni egy-egy lépésük előtt, nem hiányolják a hadakozást, és kellően türelmesek tudnak lenni, amíg az esetleges lassabb észjárású konkurencia cselekszik.

Írj véleményt a játékról

Ha ismered ezt a játékot, oszd meg véleményedet a többiekkel, segíts nekik a választásban. He tetszik a játék, akkor azért, hogy minél többen játszák, ha nem tetszik, akkor azért, hogy nehogy véletlenül megvegyék.

Kiegészítő:



Nem rendelhető,
nem tudjuk lesz-e