Az összes ...

Újdonság

Hamarosan kapható

Újra kapható

Hírlevél
Társasjáték kalauz!
Iratkozz fel most
és töltsd le ingyen!

 Vezetéknév:

 Keresztnév:*

 E-mail cím:*


Az év játéka

BGG Top 8

Civilizációs játékok -- Civilization vs. Clash of Cultures

Dátum: 2014-03-10

Régi vágyam, hogy találjak egy vagy több olyan játékot, melyek valamelyest képesek visszaadni az online/offline stratégiai, civilizációs játékok legalább egy kis hányadát.
A következő két játék várakozásaimon felül teljesített. Ez a Civilization és a Clash of Cultures volt.

Magukról a játékokról részletesen is olvashattok majd a honlapunkon, ezért most inkább csak a fontosabb gondolatokat, megfigyeléseimet és tapasztalataimat írnám le.

Civilization -- Két játékon túl:
Kiadó: FFG / Delta Vision
Játékosok száma: 2-4 fő -- a teszt 2 fővel zajlott
Játékidő: 3 óra -- a teszt 3-4 órás volt, a szabályok 90%-os ismeretét követően.
Szabálytanulás: kezdőknél akár fél nap is lehet, rutinosoknak 30-60 perc

Pár szó a Civilization-ről:

A Civilization az azonos című számítógépes stratégiai játék alapján készült, s igen jól sikerült a készítőknek átültetni mind a komplexitást, mind a hangulatot. Sok ismerős elem megtalálható a táblás változatban - ilyen például a technológia fa, a  felfedezés, a város körüli területek hasznosítása, barbár falvak, hadsereg és kormányzatok.

Két játékon vagyok túl, s egyelőre úgy érzem, hogy a játék első időszaka nagyobb teret kap a táblás játékban, mint a modern kor. Mire eljutunk a fejlettebb technológiákhoz, nincs is idő kibontakozni, hiszen, ha valaki kifejleszti az V. szintű Űrhajózást, megnyerte a játékot.

Mindkét tesztjátékot technológiai győzelemmel fejeztük be. Bár én nem erre hajtottam, ez az út úgy tűnik messze hamarabb teljesíthető, mint a többi. A kulturális győzelemhez nagyon meg kell nyomni a kultúrát, hanyagolva a többi oldalt. A gazdasági győzelemhez 15 pénz kell. Az elején a pénz is viszonylag könnyen gyűlik, amit mellesleg érdemes is gyűjteni, mert jelentős hátrányba kerül az akinek kevés van belőle. De a 15-öt nem könnyű összeszedni. A hadi győzelemhez agresszívan kell játszani, folyamatosan gyengíteni az ellenfelet, hogy egyáltalán eljuss a fővárosához.

Több résztvevővel jóval komplexebb és lassabb lehet a játék, két fővel stratégiai szempontból “kifejezetten egyszerű”, - ha lehet ezt mondani - mert csak 1 ellenfélre kell figyelni.

A játéknak magyar kiadása is van, így az angol nyelvet nem rutinosan használók is tudnak vele játszani. Ez fontos, hiszen kevesen vágnak bele egy 3-5 órás játék megtanulásába, s még kevesebben tudnak közülük angolul! :)


Clash of Cultures -- Első játék után:

Kiadó: Z-Man Games
Játékosok száma: 2-4 fő -- a teszt 2 fővel zajlott
Játékidő: 3 óra -- a teszt szabálytanulással együtt 3 órás volt


Pár szó a Clash of Cultures-ről:
Ez a játék teljesen más jellegű, mint a Civilization. Bár mindkettő témája “ugyanaz” mégis totálisan más élményt nyújt.

A Clash of Cultures-ben a fő hangsúly városaid számának, méretének növelésén és a kitűzött célok teljesítésén van. Kezdetben egy várossal és egy telepessel kezdünk. A játék meghatározott számú körből áll, a 6. kör után véget ér. Az egyes körök 3 fordulóból állnak, mely után egy státusz fázis következik. Ekkor új cél, akciókártyát és technológiát kapunk.

A technológia fa egy fix táblázat, melyben kis kockákkal jelölhetjük, hogy miket fejlesztettünk ki. Azon kívül, hogy az egyes technológiáknak van előfeltétele, hatással vannak a civilizációnkra is (kultúra/morál). Ugyanis itt a városoknál megjelenik a morál. Ha egy várost agyondolgoztatunk, bizony dühösek lesznek - hasonlóan, ha elfoglalunk egy barbár falut és beolvasztjuk civilizációnkba, de aranyért akár le is rombolhatjuk. Ismerős nem? :)

Na ezek azok az elemek, melyeket hiányoltam a Civilization-ből.

Ami viszont nagy hátránya ennek a játéknak az a harc kidolgozottsága. Szerintem ez elég gyengére sikerült. Ugyanis, ha két ellenséges sereg találkozik, “szimplán” kockákkal dobunk. A kockák száma annyi, ahány egységet (bábut) vittél a csatába. A kidobott számokat összeadva majd 5-tel elosztva megkapod a sebzésed. Annyi figurát öltél meg. Jó, oké! Ezt lehet még akció kártyákkal kicsit megspékelni, de nagyjából ennyi.

Összegzés:
Mindkét játék kiváló a maga kategóriájában. Ha a szabályokat megtanultuk, már nem igényelnek félnapos játékidőt.
A CoC szerintem gyorsabb, pörgősebb. A szabályokat is könnyebb megjegyezni, sokkal logikusabbak, egyszerűbbek. Kiválóan használható a segédlap és a technológia táblázat.

A nyersanyagbegyűjtés, egységek termelése ötletes, ahogy a város méretével és hangulatával változik. Külön pont a hajókért, a hajós felfedezésért és az  egységszállításért!
A csodák körüli mechanizmus azonban nem igazán tetszett (viszonylag egyszerű megépíteni, de nem akármelyiket építheted meg), ahogy a harc sem.

Amikor a Clash of Cultures-szel játszottam úgy éreztem, hogy a két játékot jól össze kéne gyúrni és akkor lenne az igazi. Ugyanis a CoC-ben megtaláltam azokat az elemeket, melyeket hiányoltam a Civ-ből.

A Civilization egyértelműen lassabb, hosszabb játék. A játékmenet sokkal jobban kidolgozott és a minősége is jobban megfelelt az elvárásaimnak.
A hiányosságok ellenére (technológiai előkövetelmények, városhangulat, hajózás/tengeri felfedezés) ha döntenem kéne, a Civ mellett döntenék. Van magyar kiadása, kiegészítők hozzá és mégis csak egy klasszikus.
Ha viszont hasonló játékot szeretnék mint a Civ, kitűnő választás a CoC, hiszen tökéletesen kiegészíti azt. A két játék teljesen jól megfér egymás mellett anélkül, hogy az az érzésed lenne, itt is ugyanazt kell csinálni!

Tátrai Dóri